BMW F20 forum - BMW F21 forum
LPG in moderne BMW's - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: Algemeen bmwf2x forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: BMW Algemeen (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Topic: LPG in moderne BMW's (/showthread.php?tid=276)

Pagina's: 1 2 3 4


LPG in moderne BMW's - BMW118iED - 01-09-2019

Voor wie het nog niet wist, sinds kort levert o.a. Prins voor veel BMW-tjes moderne LPG systemen ook voor direct ingespoten motoren.

N13 en N20 motoren zin reeds opgenomen in het leveringsprogramma. B38, B48 motoren zullen mogelijk op korte termijn gaan volgen is mijn vermoeden. De 740e met B48 is reeds te voorzien van het prins DLM 3.0 systeem.

Ik heb voor mijn 1 serie contact opgenomen met Pouls in Baarlo, met de vraag over beschikbaarheid voor de 118i met B38 motor. Door Pouls ben ik verwezen naar Prins zelf, met wie ik inmiddels in gesprek ben.

T.z.t. zal ik wel met meer details komen. Ik ben erg benieuwd naar deze ontwikkeling en heb er met Prins vertrouwen in dat het goed komt. Het is wat mij betreft een mooie kans om de BMW nog schoner enerzijds en anderzijds met lagere kosten per km te laten rondrijden. Schoner, minder NOx en minder fijnstof / roetdeeltjes.


LPG in moderne BMW's - Patrick - 01-11-2019

Ik ben benieuwd, houd ons op de hoogte [emoji1303][emoji846]


RE: LPG in moderne BMW's - BMW118iED - 01-11-2019

Zoals het er nu naar uit ziet gaat de auto begin April naar Prins in Eindhoven. Ben de auto minimaal 4 weken kwijt....maar is waarschijnlijk het wachten waard.

Het gaat om de LPG installaties waarbij LPG via de benzine injectoren direct wordt ingespoten. Dit alles in vloeibare vorm. Geen verdamper, geen eigen injectoren.

Vialle heeft soortgelijke techniek, maar ik heb meer vertrouwen in Prins dan Vialle op dit moment.

Een van de problemen bij de huidige benzine motoren is de roetvorming. Dit is bij LPG grotendeels niet het geval. Dit heeft weer een positieve invloed op het schoon blijven van de motor. Dit is ook een van de redenen waarom ik op LPG wil rijden.

Het wordt, omdat de wet dat voorschrijft, een R115 installatie. Op het kenteken bij de RDW komt ook de CO2 uitstoot met LPG te staan. Die ligt zo'n 15% lager, heb inmiddels getallen tot 21% gehoord.

Omdat moderne LPG R115 installatie zogenaamde mono-fuel systemen zijn, zou het op papier mogelijk zijn om BPM terug te gaan vragen bij de nederlandse overheid. Omdat LPG hoofdbrandstof is, wordt dat bij de APK ook als hoofdbrandstof gezien....en zou dat fiscaal ook het geval moeten zijn. Voor de MRB is dat natuurlijk al zo, maar omdat het kenteken op LPG ook de CO2 uitstoot op LPG vermeldt, schijnen er bewegingen te zijn waarbij de BPM wordt berekend op basis van de LPG uitstoot.

Tot slot, in 2020 schijnt er eindelijk bio LPG op de markt te komen. En door het tanken van Bio LPG kun je met voertuigen op LPG vanaf dat moment op papier CO2 neutraal rijden. Dat de uitstoot in de praktijk ook gunstiger uitpakt (minder roet, minder CO2 en minder NOx) is dan een prettige bijkomstigheid. En last not but least, de brandstofkosten zullen halveren


RE: LPG in moderne BMW's - BMW118iED - 09-29-2019

Begin April is uiteindelijk half oktober geworden. Tenzij ik volgende week weer een telefoontje krijg dat het weer wordt uitgesteld. Ik vermoed krapte op de arbeidsmarkt die er voor zorgt dat ontwikkeling van nieuwe LPG systemen vertraagd wordt.

Jammer, want moderne auto's op LPG zijn een zeer goed alternatief voor Diesels die sinds het maatregelenpakket ter reductie van de stikstofproblematiek het steeds lastiger gaan krijgen.

Afgelopen dagen was in Amsterdam een conferentie over autogas. Hopelijk slaagt de LPG branche er in om LPG beter op de kaart te krijgen.


RE: LPG in moderne BMW's - BMW118iED - 11-29-2019

Foto als bijlage van onder de motorkap.

Gewicht van de auto is 40 kg toegenomen op kenteken. Er is gebruik gemaakt van de elektronische verdamper van Prins de EVP500 (groot als een colablikje) die niet meer met vacuüm werkt maar elektronisch de LPG druk kan regelen. Heeft waarschijnlijk ook met het type motor te maken, waarbij valvetronic de "gasklep" functie zorgt i.p.v. de gasklep zelf.

Er wordt nog steeds benzine ingespoten, het is een PRINS VSI 2.0 DI installatie. Het inspuiten van benzine wordt gedaan om de benzine injectoren te koelen / smeren.


LPG in moderne BMW's - Peej - 12-02-2019

Ziet er heel netjes uit, zou zeggen dat het zo ook uit de fabriek gerold is.


RE: LPG in moderne BMW's - Pieterbmwf20118d - 12-02-2019

(11-29-2019, 09:34 PM)BMW118iED schreef: Foto als bijlage van onder de motorkap.

Gewicht van de auto is 40 kg toegenomen op kenteken. Er is gebruik gemaakt van de elektronische verdamper van Prins de EVP500 (groot als een colablikje) die niet meer met vacuüm werkt maar elektronisch de LPG druk kan regelen. Heeft waarschijnlijk ook met het type motor te maken, waarbij valvetronic de "gasklep" functie zorgt i.p.v. de gasklep zelf.

Er wordt nog steeds benzine ingespoten, het is een PRINS VSI 2.0 DI installatie. Het inspuiten van benzine wordt gedaan om de benzine injectoren te koelen / smeren.

ziet er mooi uit,en foto's van de gastank en waar je de gas tankt?


RE: LPG in moderne BMW's - BMW118iED - 12-02-2019

Hier nog een foto van de Kofferbak. Nog voldoende ruimte over. Maar wel heel blij dat ik de Harman Kardon speaker upgrade voor de LPG installatie heb uitgevoerd.

Vanaf woensdag ga ik de BMW weer dagelijks gebruiken. Laatste dagen heb ik met de Volvo S60 T5 (ook Prins VSI 2.0, maar dan zonder directe injectie) gereden die eindelijk storingsvrij begint te worden.

Hopelijk houdt de BMW het net zo lang vol als de Volvo op LPG. Die staat nu op 366.000 km, en verbruikt geen druppel olie.

LPG vulpunt zit onder de kentekenplaat. Op de plek waar normaal een trekhaak zit. Netjes gedaan. Geen gaten in plaatwerk of bumper. Er zit een vierkant kapje over heen. En vanwege de plaats maakt het niet uit aan welke kan van de tank installatie je de auto neer zet. De slang kan altijd bevestigd worden (bewuste keuze).

Tank is een 4-gats tank, met rubberen vulslang. De oplossing zoals meestal bij in Nederland gekozen installaties wordt gemonteerd. In Duitsland en andere landen wordt soms een koperen leiding met een multi ventiel tank gekozen. Dan sta je zeker bij wat grotere tanks soms wel 5 minuten of meer te tanken. De tankinhoud is 50 liter. In de praktijk 45 netto inhoud. Voldoende om minimaal 500 km per tank te kunnen rijden.


RE: LPG in moderne BMW's - BMW118iED - 12-12-2019

Inmiddels 800 km met de BMW op LPG afgelegd.

Verbruik LPG 1 op 12, ik rijd wat steviger door dan voorheen op benzine. Het lijkt er op dat de motor onderin makkelijk oppakt, wat waarschijnlijk veroorzaakt wordt door de hogere klopvastheid van LPG t.o.v. EURO 95 (inmiddels E10).

Over die 800 km met afgelopen week de nodige kortere ritjes heb ik tot nu toe 7,5% benzine verbruikt. Het grootste deel van benzine verbruik wordt veroorzaakt door de wat kortere ritjes met veel koude motor starts. De eerste 300-500 meter rijdt de auto op benzine met bij dit soort winterse temperaturen de verrijking / verhoogd stationair toerental om de motor eerder op temperatuur te laten komen.

Zolang je niet boven de maximale snelheid gaat rijden (lees meer dan 130) heb ik op de snelweg geen noemenswaardig benzine verbruik geconstateerd. In theorie wordt er zo nu en dan naast de LPG wat benzine ingespoten, maar heb sterk de indruk dat dit bij rustig rijden wordt beperkt tot het minimale.

Olietemperatuur lijkt afgaande op digitaal metertje in dashboard niet hoger of mogelijk zelfs iets lager te zijn geworden. Wel krijgt de auto in het voorjaar wederom nieuwe olie voordat ie rond 60000 km zijn tweede onderhoudsbeurt bij BMW gaat krijgen.

In het begin had ik bij koude motor last van wat wiebelend stationair toerental. Dat is daarna niet meer voorgekomen. Ik heb ook de indruk dat de motor langzaam maar zeker steeds rustiger begint te draaien.


RE: LPG in moderne BMW's - BMW118iED - 12-18-2019

Zojuist een leuk filmpje over de gebruikte EVP-500 verdamper.

https://www.youtube.com/watch?v=oS5UXlT_XdU

Deze nieuwe verdamper van Prins is een elektronisch geregelde verdamper. En bij vollast is het prettig als de LPG druk zo constant mogelijk blijft. Inzakkende LPG druk betekent dat de injectietijden omhoog moeten. En hoe constanter de LPG druk, hoe makkelijker een auto op LPG ook bij vollast goed blijft functioneren.

Na dit filmpje gezien te hebben snap ik dat men bij Prins gekozen heeft voor deze verdamper i.p.v. een traditionele membraanverdamper. Het druk verschil wordt met een factor 4 gereduceerd tussen vollast & gas los.