BMW F20 forum - BMW F21 forum
LPG in moderne BMW's - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: Algemeen bmwf2x forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: BMW Algemeen (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Topic: LPG in moderne BMW's (/showthread.php?tid=276)

Pagina's: 1 2 3 4


RE: LPG in moderne BMW's - BMW118iED - 12-22-2019

Eerste maand LPG rijden in de BMW zit er bijna op. Heel tevreden, en waar ik bang voor was, is gelukkig niet gebeurd, namelijk een hoog benzine verbruik naast LPG verbruik. Prins maakt waar wat ze beloven.

Verbruik zit nu op +/- 12,5 km per liter LPG en 0,5 liter benzine per 100 km. Samen goed voor omstreeks 5,5 cent per afgelegde km.

Verder merk ik heel weinig aan het rijden op LPG. Auto trekt goed, is vlot zat en is lekker stil. Stiller dan voorheen. Prins had een benzine verbruik beloofd van 5% van de getankte hoeveelheid LPG. Daar zit ik nu net boven. Maar zal in de zomermaanden minder worden omdat de motor dan eerder op temperatuur is.


RE: LPG in moderne BMW's - BMW118iED - 12-28-2019

De eerste keer tanken op 1 op 14 is gehaald. 85% snelweg max. 130 en gemiddeld misschien 115. 10% stadsverkeer in regio Den Haag en nog 5% regionaal verkeer net over de grens in Duitsland.

Over 2600 km 13 liter benzine verbruikt voor koude starts en vermoedelijk zo nu en dan wat benzine om de benzine injectoren te koelen. Kom je uit op 5 cent per km voor brandstof.

Verder valt op dat de motor stationair na een lange rit erg stil draait. Eigenlijk nog nooit een motor gehad die zo stil draaide.


RE: LPG in moderne BMW's - BMW118iED - 02-15-2020

Intussen al weer 1.5 maand verder. Gaat nog steeds heel goed de Bimmer op LPG. Verbruikskosten zijn flink gedaald (12,5 km / liter a 0,6 /liter) en een beetje benzine (+/- 8 liter in een maand). Brandstofkosten +/- 5,5 cent per km voor benzine & LPG samen.

En merk ik iets van LPG rijden behalve de kosten? Mwah.....als je schakelt tussen benzine en LPG bij stationair toerental klinkt het wat anders. Hij is lekker vlot (voldoende koppel op LPG). Verder eigenlijk geen verschil. Misschien iets minder explosief. Maar kan ook komen doordat ie wat rustiger loopt voor mijn gevoel. Na 2.5 maand ruim 6000 km afgelegd. Op naar de 10000 km.


RE: LPG in moderne BMW's - BMW118iED - 05-05-2020

Inmiddels al weer zo'n 10500 km afgelegd op LPG. Bevalt nog steeds prima. Met lage LPG prijs (ook benzine natuurlijk) zijn de brabdstofkosten per km gedaald tot omstreeks 4 cent per km. Prettig laag nivo. Rijdend heeft auto vooral onderin lekker veel koppel t.o.v. benzine.

De uitlaat is na LPG inbouw niet meer zwart. Betekent dat roetvorming idd zo goed als voorbij is. De teller van de auto staat inmiddels op 57000 km. Met mijn gebruik van de auto dit jaar levert rijden op LPG tot slot een besparing op van omstreeks 1200 EUR op jaarbasis. Dit na aftrek van extra MRB, benzine verbruik. Betekent in mijn geval dat de installatie waarschijnlijk in 1.5 jaar is terugverdiend.

over een maand of 3 zal de auto nieuwe bougies bij de dealer krijgen. Omstreeks 90000 km zal ik tussentijds nog een keer de bougies verwisselen. Olie interval houd ik op 10000 km.


RE: LPG in moderne BMW's - BMW118iED - 07-04-2020

Al weer twee maand verder. Krappe 13000 km gereden met de BMW na inbouw van LPG. Nog steeds heel tevreden. Sinds het M-sport onderstel met M135i stabilisator rijd ik wel flink steviger dan voorheen. Op LPG lijkt er nog steeds geen verschil in vermogen te zitten. Wel ontdekt dat naarmate je harder rijdt en verbruik van benzine tijdens rijden op LPG lijkt toe te nemen. Ik vermoed dat het een koeling instelling is voor de benzine injectoren (Piezo).

Over omstreeks 2000 km krijgt de auto zijn 2e service beurt. Waarbij de bougies worden vervangen. Uit voorzorg zal ik daarna elke 30000 km de bougies gaan wisselen. Rijden op LPG kan heel goed in moderne motoren met directe injectie.


RE: LPG in moderne BMW's - BMW118iED - 07-19-2020

Inmiddels al weer half juli. Rijden op LPG bevalt nog steeds prima. De BMW dealer in de achterhoek was ook erg verbaasd. Ook dat de auto geen foutcodes geregistreerd had. Hun ervaring met auto's op LPG was dat dit altijd wel het geval was. Niet bij deze dus.

Bij de beurt zijn de bougies ook vervangen. Geen overbodige luxe na 60000 km. De volgende keer dat er bougies gewisseld worden zal ik qua interval inkorten tot 1x per jaar / elke 20000 km. Ze kosten niet de hoofdprijs, en zal qua werk ook niet zo veel voorstellen. Reden om dit vaker te doen is dat daarmee de bobines minder op hun donder krijgen. Een van de weinige nadelen van rijden op LPG is namelijk dat het meer vraagt van de ontsteking.

Verder lekker doorrijden. Met een beetje geluk heb ik de kosten van de installatie in iets meer dan een jaar terug verdiend. De laatste tank (900 km) heb ik voor 3,7 cent per km aan brandstof verstookt.


RE: LPG in moderne BMW's - BMW118iED - 12-13-2020

Inmiddels rijd ik al weer een jaar op LPG. Met dank aan Prins in Eindhoven.

Ik moet nog +/- 15000 km rijden over de komende 8 maanden, daarna is de installatie terugverdiend (1 jaar en 8 maanden).

De teller van de auto staat bijna op 70000 km. Waarvan 25000 km op LPG zijn afgelegd.

Wel wat conclusies:

1. Er zit een groot verschil in LPG kwaliteit. Dat heeft primair te maken met de verhouding propaan / butaan. Extreem goedkope LPG is niet zonder reden goedkoop. Het resultaat is duidelijk minder koppel onderin. Dit merk je wel bij een auto van 1300 kg en 136 PK. Dit merk je niet bij auto's met een gunstiger PK/gewicht verhouding. Dan komt het alleen tot uiting in een hoger brandstof verbruik (+/- 10% meer dan bij goede LPG kwaliteit).

2. Benzine verbruik, gemiddeld 7 liter per maand. Bij een verbruik van +/- 1700 liter LPG is dit ongeveer 5% extra benzine; Dit is niet wezenlijk meer dan ik gewend ben met mijn andere LPG auto's.

3. Benzine wordt gebruikt om op te starten (bij temperaturen boven de 20 graden) gaat omschakelen vaak al binnen 200 meter. Is het iets kouder loopt dat op. Nooit langer dan 1 km op benzine hoeven te rijden na een koude start. Omschakelen verloopt snel en soepel. Helemaal als de motor nog restwarmte heeft van een eerdere rit, ook al is die rit al enkele uren geleden.

4. Rijden met snelheden tot 120 km/uur zorgt voor geen waarneembaar benzine verbruik tijdens het rijden. Daarboven lijkt ie wat extra benzine in te spuiten. Dit om de benzine injectoren te sparen, want zitten bij deze auto's in de cilinder kop i.p.v. in het inlaattraject.

5. Bij normale LPG kwaliteit (LP-gas of BK-gas) is het koppel onderin veel meer uitgesproken dan op benzine.

6. De motor loopt rustig (stationair) en het kenmerkende 3 cilinder geluid is wat minder aanwezig bij rijden op LPG.

7. Ook bij 70000 km op de teller is de uitlaat nog steeds schoon. Olieverbruik niet waarneembaar. De uitlaat ziet er uit als een auto met particle filter. De realiteit is dat rijden op LPG voor een reductie van 95% van fijnstof zorgt tov. dezelfde motor op benzine.

Nadelen?

Tot nog toe niet kunnen waarnemen. Over 10000 km komen er weer verse bougies in (20000 interval), oliewissel bij benadering elke 10000 km. Geen spijt. En heel blij om nog goedkoop en prettig te kunnen rijden in een moderne auto. Dat ie qua uitstoot schoon is, is prettig voor het geweten. Vooral in dichtbevolkte gebieden vind ik dit een argument om op LPG te rijden. Hier wint een elektrische auto het niet van de auto op LPG. En dat heeft met het extra gewicht van een EV te maken. Uitzondering is mogelijk de BMW i3. Die in alles anders is. Zo ook qua extra gewicht.

Vanaf augustus 2021 houd ik maandelijks omstreeks 80 EUR over door te rijden op LPG. Dat is bij een jaar kilometrage van rond de 20000 km en na aftrek van de 7 liter benzine en de extra R115 MRB kosten (25 EUR per maand).


RE: LPG in moderne BMW's - Tino - 12-25-2020

Hallo,

Wat je meldt over het gebruik van LPG in een BMW 118i onderschrijf ik volkomen.
Sinds het voorjaar van 2020 heb ik een Prins LPG 2.0 VSI laten inbouwen. De vuldop zit mooi achter het klepje, dus geen zichtbare aanpassingen aan de buitenkant van de auto.
Het verbruik schommelt bij mij tussen 7 en 6,5 liter per 100 km (inclusief benzine).
Er gaat altijd een A-merk in, zowel benzine als lpg.
Ik heb een 60 liter tank laten monteren, dus om de 700 km tank ik meestal. Ongeveer EUR 22,00 afrekenen bij de kassa.
De auto heb ik op Comfort stand standaard ingesteld; het rijdt heerlijk.
Kortom een goede beslissing; niet alleen voor de portemonnee maar ook voor het milieu.
De enige reden waarom ik de auto binnenkort verkoop heeft te maken met het feit dat ik meer ruimte nodig heb in verband met materialen die ik regelmatig moet meenemen.


RE: LPG in moderne BMW's - BMW118iED - 12-25-2020

Mooi verbruik Smile . Op LPG is wat steviger doorrijden geen probleem. De schade bij de pomp is beperkt. Kom op dit moment op +/- 7,5 liter / 100 km. Met best wat stads kilometers er bij. Wat langere stukken is deze auto zuiniger. Eenmaal op temperatuur (ook op benzine) zakt het verbruik nog half litertje. 50% is korte afstand, 50% is wat langere afstand (60 km enkele reis of meer).

Leuk dat er nog een LPG rijder is. Volgende auto toch ook weer LPG hoop ik? Lekker voor de fijnstof uitstoot. 24e december was weer drama qua uitstoot in de grote steden. Den haag had een piek van rond de 75 microgram. Rotterdam zal niet veel beter geweest. Elke auto op LPG meer is winst.

En elektrisch rijden, het gewicht van de EV zorgt voor 1,8% extra fijnstof per 10kg extra. Rekening houdend dat exhaust emissies inmiddels minder zijn dan non-exhaust emissies zijn EV's zeker in dicht bevolkte gebieden een RAMP. De lucht wordt er niet schoner van.


RE: LPG in moderne BMW's - Tino - 12-26-2020

(12-25-2020, 10:21 PM)BMW118iED schreef: Mooi verbruik Smile . Op LPG is wat steviger doorrijden geen probleem. De schade bij de pomp is beperkt. Kom op dit moment op +/- 7,5 liter / 100 km. Met best wat stads kilometers er bij. Wat langere stukken is deze auto zuiniger. Eenmaal op temperatuur (ook op benzine) zakt het verbruik nog half litertje. 50% is korte afstand, 50% is wat langere afstand (60 km enkele reis of meer).

Leuk dat er nog een LPG rijder is. Volgende auto toch ook weer LPG hoop ik? Lekker voor de fijnstof uitstoot. 24e december was weer drama qua uitstoot in de grote steden. Den haag had een piek van rond de 75 microgram. Rotterdam zal niet veel beter geweest. Elke auto op LPG meer is winst.

En elektrisch rijden, het gewicht van de EV zorgt voor 1,8% extra fijnstof per 10kg extra. Rekening houdend dat exhaust emissies inmiddels minder zijn dan non-exhaust emissies zijn EV's zeker in dicht bevolkte gebieden een RAMP. De lucht wordt er niet schoner van.

Het verbruik is inderdaad prima. Ik rijd alleen langere afstanden. Dat scheelt. Voorheen heb ik een VW, Suzuki en Saab op LPG gehad; dat ging ook uitstekend. Mijn volgende auto is zeker weer op LPG, wellicht zelfs weer een BMW (X3).
'Onze' uitgangspunten zijn nog geen algemeengoed. Bij diverse garages heb ik gemerkt, dat zodra 'LPG' ter sprake komt, de inruilwaarde van de auto drastisch daalt. Het lijkt alsof het voordeel tijdens het gebruik nu teniet wordt gedaan door de restwaarde van de auto. Anderzijds; elke inruil is waardeloos; de ene keer is de asbak vol, dan de kleur weer niet goed. Kortom, altijd iets...