BMW F20 forum - BMW F21 forum
LPG in moderne BMW's - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: Algemeen bmwf2x forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: BMW Algemeen (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Topic: LPG in moderne BMW's (/showthread.php?tid=276)

Pagina's: 1 2 3 4


RE: LPG in moderne BMW's - Tino - 12-26-2020

(12-26-2020, 12:52 PM)Tino schreef:
(12-25-2020, 10:21 PM)BMW118iED schreef: Mooi verbruik Smile . Op LPG is wat steviger doorrijden geen probleem. De schade bij de pomp is beperkt. Kom op dit moment op +/- 7,5 liter / 100 km. Met best wat stads kilometers er bij. Wat langere stukken is deze auto zuiniger. Eenmaal op temperatuur (ook op benzine) zakt het verbruik nog half litertje. 50% is korte afstand, 50% is wat langere afstand (60 km enkele reis of meer).

Leuk dat er nog een LPG rijder is. Volgende auto toch ook weer LPG hoop ik? Lekker voor de fijnstof uitstoot. 24e december was weer drama qua uitstoot in de grote steden. Den haag had een piek van rond de 75 microgram. Rotterdam zal niet veel beter geweest. Elke auto op LPG meer is winst.

En elektrisch rijden, het gewicht van de EV zorgt voor 1,8% extra fijnstof per 10kg extra. Rekening houdend dat exhaust emissies inmiddels minder zijn dan non-exhaust emissies zijn EV's zeker in dicht bevolkte gebieden een RAMP. De lucht wordt er niet schoner van.

Het verbruik is inderdaad prima. Ik rijd alleen langere afstanden. Dat scheelt. Voorheen heb ik een VW, Suzuki en Saab op LPG gehad; dat ging ook uitstekend. Mijn volgende auto is zeker weer op LPG, wellicht zelfs weer een BMW (X3).
'Onze' uitgangspunten zijn nog geen algemeengoed. Bij diverse garages heb ik gemerkt, dat zodra 'LPG' ter sprake komt, de inruilwaarde van de auto drastisch daalt. Het lijkt alsof het voordeel tijdens het gebruik nu teniet wordt gedaan door de restwaarde van de auto. Anderzijds; elke inruil is waardeloos; de ene keer is de asbak vol, dan de kleur weer niet goed. Kortom, altijd iets...

Hoe hebt u trouwens de teruggave van de MRB geregeld? Dat is mij onbekend


RE: LPG in moderne BMW's - BMW118iED - 12-26-2020

De installatie die Prins nu monteert is een installatie gebaseerd op de Prins vsi 2.0 installatie. Inmiddels prins VSI 3.0 DI. In mijn 2018 BMW is het nog de Prins VSI 2.0 DI. Start op benzine, schakelt over op gas. Enige voordeel wat je hebt is de MRB korting voor gas auto's wat er voor zorgt dat je 'maar' 25 EUR meer betaalt bij de 1 serie.

ik vind 'maar' nog steeds te veel, zeker de hoeveelheid ultrafijnstof + fijnstof reductie in ogenschouw nemend.

Ik sluit niet uit dat bij pure WLTP auto's met inbouw op een nieuwe auto een juridische strijd gevoerd kan worden om BPM terug te vorderen / niet af te dragen. Eenmaal op kenteken gezet wordt BPM terugvorderen een lastige.

Misschien dat import auto's met inbouw voordat de auto naar de RDW keuring gaat een roete om tot korting te komen (want minder CO2).

Ik ben heel stiekem aan het kijken naar op termijn de 1 serie om te wisselen voor een 2019 of 2020 5 serie en die ook om te laten bouwen op LPG. Maar dan wel een import exemplaar uit Duitsland.


RE: LPG in moderne BMW's - BMW118iED - 12-26-2020

Als je maar lang genoeg rijdt met een auto op LPG is het inruil probleem geen probleem meer.

Er zijn ook landen waar LPG de belangrijkste brandstof is, tot zelfs verplicht voor bepaalde categorieën voertuigen. En niet zonder reden.

Gisteren toevallig eens gekeken wat +/- 7 jaar LPG rijden oplevert t.o.v. rijden op benzine (23000 per jaar). Dan kom ik uit op +/- 6000 netto bespaard. Tegen die tijd zijn er maar weinig dealers die mijn dan 9 jaar oude BMW nog willen inruilen met krap 200.000 op de teller. Ergo, afschrijving wordt een andere rekensom (er zijn altijd liefhebbers voor een goed rijdende auto op LPG). Niets mis mee weten de liefhebbers.

Dan is die 6000 EUR mooi meegenomen. En de extra waardedaling? Zal weinig meer van te merken zijn. Zeker als het een LPG installatie van een goed merk is.


RE: LPG in moderne BMW's - BMW118iED - 03-10-2021

Inmiddels loopt de brandstofprijs voor benzine fors op. Rijden op LPG wordt daarmee meestal extra aantrekkelijk. Snap dan ook niet dat niet meer mensen hun moderne auto op LPG laten om rusten.

Ik ben nu 30000 km onderweg met de BMW op LPG. Spijt? Nee. Geen enkel moment.

Enige waar je bij het rijden op LPG rekening mee moet houden sinds de invoering van E10 is dat je goede kwaliteit E5 of E0 benzine in je tank hebt zitten. E10 die oud is begint vies te worden. De gevolgen zijn desastreus voor techniek. Mensen hebben hier tijdens het afgelopen jaar ook bij benzine auto's te maken mee gehad, anders had AutoWeek er geen apart artikel aan gewijd.

Het probleem begon bij mijn oudste auto (24 jaartjes oud inmiddels), ook op LPG rijdend. En natuurlijk start problemen vorig jaar. Niet aan de praat te krijgen. Eenmaal aan het rijden (op 3 of 2 cilinders) ging de motor steeds beter lopen. Wat achteraf verklaard werd door het 'opschudden" van de brandstoftank waardoor de E10 brandstof in die tank weer "gemixed" werd. Staat de brandstof langere tijd stil wordt de brandstof in tweeën gesplitst. Water en Benzine. Een auto wil zoals de meesten wel weten niet starten op water.

Ook bij de Volvo afgelopen maanden last gehad met vieze E10 benzine. Dus ook daar de overstap gemaakt op BP Ultimate of Shell Vpower. En helaas ook bij de BMW last van E10 die nog in de tank zit. Ook daar inmiddels Ultimate / Vpower er in gedaan. Probleem opgelost.

Verbruik benzine? 0,5 liter op 100 km. Als je wat hogere snelheden rijdt bij de Prins VSI 2.0 DI installatie wordt er extra benzine ingespoten om de benzine injectoren extra te koelen. Bij rustig rijden lijkt er eigenlijk geen benzine gebruikt te worden, behalve bij de koude start (200-300 meter).

Inmiddels levert PRINS voor de B38 en B48 blokken LPG installaties. Ook de N13 en N20 blokken zijn gewoon op LPG te zetten.

Verbruik lijkt bij deze motoren wel sterk afhankelijk te zijn van inlaattemperatuur. Koud weer = laag verbruik. Zomer = hoog verbruik. Dit komt ook tot uiting in het koppel wat de motor in de wintermaanden heeft. Dit lijkt gevoelsmatig fors meer dan op benzine.

Qua onderhoud heeft een LPG auto iets meer aandacht nodig dan een benzine auto. Ik vervang het luchtfilter elke 20000 km. En bougies ga ik ook deze termijn aanhouden. Niets shockends, meeste doe ik zelf. Dus zijn de kosten ook niet.


RE: LPG in moderne BMW's - BMW118iED - 04-03-2021

Inmiddels weer een maandje verder. Na louter Vpower / Ultimate tanken, is het gedoe met ellendige koude start op benzine door oude benzine (E10) verleden tijd. Wat een rommel is die E10 brandstof toch als ie wat langer in de tank zit. Ik rijd tegenwoordig met max. 15 liter benzine in de rondt, met 7 liter per maand is de benzine in de tank nooit ouder dan 2 maand gemiddeld. Doe ik met mijn andere auto ook al jaren zo. Brandstoffilter blijft dan ook lekker schoon.

Heb inmiddels de auto i.p.v. BMW olie (0w30, LL04) nu met 5W40 olie van Shell (Helix Ultra, LL01) voorzien. De olie zit er bijna 4000 km in. Motor lijkt stiller geworden. Verbruik LPG ook netjes. Met relatief vlot doorrijden op 205/55R16 is mijn record nu 1 op 15 op LPG (60 cent per liter). Veel goedkoper kun je niet rijden.

De LPG installatie zit er nu iets meer dan 30000 km in. Deze maand zal ik het break-even punt halen. Vanaf Mei houd ik elke maand een beetje over tov rijden op benzine. Olieverbruik op LPG is nihil. Over krappe 5000 km komt er weer verse olie in (wederom 5W40 Helix Ultra), en krijgt de auto 3 nieuwe NGK bougies.

Afgelopen week een wat vlottere rit in de avond gemaakt (moest voor 21:00 uur thuis zijn, niet helemaal gelukt). De motor bleef relatief koel. En de auto voelde met een buitentemperatuur van hooguit 5 graden lekker vlot aan. Een reden om toch op zoek te gaan naar een grotere intercooler. Ik heb nl. wel de indruk dat deze B38 motor bij harder werken behoorlijk warm wordt (ook in benzine modus) en dat merk je qua performance bij warm weer heel sterk. Hoe kouder de IAT temperatuur, hoe vlotter de auto rijdt. Heeft primair met ontsteking te maken.

Over enkele maanden staat de teller op 80.000 km. Ik heb dan ook de indruk dat de auto inmiddels redelijk is ingereden. En zo rijdt ie ook. En spijt van het ombouwen op LPG? Niet echt. 100 EUR per maand overhouden op brandstofkosten is ook een leuke bijkomstigheid. Dat de motor langer schoon blijft, zal helpen de motor langer in goede conditie te houden. Op tijd olie wisselen (10000 km/ 200 uur) is daarbij alleen maar meer helpend.


RE: LPG in moderne BMW's - BMW118iED - 10-01-2021

Een krappe 45.000 km verder, ben ik inmiddels het punt benaderd dat de prijs van een vergelijkbare installatie is terugverdiend.

Resumerend over die tijd :

1. Tank dure Vpower / ultimate benzine i.p.v inferieure E10 benzine
2. Accepteer dat er benzine wordt verbruikt. Meer dan bij motoren met indirecte inspuiting. Het meer verbruik van benzine ligt op / omstreeks 5% van het verbruik van LPG. Rij je wat meer kortere stukjes loopt dit % op richting 8% rijd je wat meer langere ritten, loopt dit % terug naar omstreeks 5%.
3. Het meer verbruik t.o.v. rijden op benzine zal liggen tussen de 15 en 20% extra brandstof.

De periode dat ik nu op LPG rijd ligt de LPG prijs een ruim 1 EUR onder de benzine prijs, en wie louter premium benzine tankt zal merken dat het verschil dicht in de buurt ligt bij 1,30 EUR per liter.

Zou ik ook in 2021 besloten hebben op LPG te rijden? Antwoord is volmondig JA. Hoop dan ook dat er komende 50.000 km geen verandering in mijn blik op rijden op LPG komt. Maar afgaande op de afgelopen 1,5 jaar heb ik daar geen aanleiding toe.

De installatie zal inmiddels bestaan uit een andere computer (minder componenten) maar in de praktijk zal de auto niet wezenlijk anders functioneren als de nieuwste versie wordt ingebouwd. Onderdeel van de installatie is de elektronisch geregelde verdamper. Een verdamper zo groot als een blikje frisdrank. Eentje die veel preciezer in te stellen is dan de vacuum geregelde verdampers zoals tot voor enkele jaren gangbaar waren bij PRINS.

Voor mijn andere auto wacht ik nu op een offerte om de auto om te bouwen naar eenzelfde LPG verdamper. Daarmee wordt onder alle omstandigheden een goed werkende variabele druk te hebben. En die druk is weer nodig om te alle tijden voldoende brandstof te kunnen inspuiten. Het ooit zo bejubelde Vialle LPi systeem (vloeibare inspuiting) had geen enkele verdamper. Het ontbreken van een verdamper was ooit een voordeel wat bij turbo motoren doorslaggevend was om voor LPi van Vialle te kiezen. Met de EVP-500 verdamper van Prins is het nadeel van een verdamper installatie verleden tijd. Het resultaat (ook bij de BMW) dat je niet merkt of je op LPG of op Benzine rijdt.


RE: LPG in moderne BMW's - BMW118iED - 11-13-2021

Op naar een leuke toekomst voor bestuurders / eigenaren van het merk met de blauw/witte propeller met een zwarte cirkel er om heen. Ik zag gisteren tot mijn verbazing dat Prins inmiddels aangeeft vanaf Q1 de hele Bx8 motor serie van LPG te kunnen voorzien.

Dat betekent dat de B38 (116i, 118i), B48 (120i, 125i) en de B58 (140i) uitgerust kunnen worden met de moderne PRINS LPG installatie. Omdat BMW modulair is qua opbouw zal dus de hele Fx0 serie maar ook de Gx0 serie met genoemde motoren nu of op korte termijn uit te rusten zijn met LPG.

Mijn advies : doen!

Ik zal nog enkele jaren blijven doorrijden in mijn 118i op LPG. Maar een 540i staat daarna hoog op mijn verlang lijstje van een volgende auto. Hoe hoger de brandstofkosten van een auto (verbruik en brandstofprijs) hoe voordeliger de overstap op LPG wordt.

Met de huidige brandstofprijzen verwacht ik bij een 540i een km prijs verschil van omstreeks 10 cent per afgelegde km. De 25 EUR extra aan wegenbelasting per maand is daarmee in zeer korte tijd terugverdiend. Wie langer met een auto door wil rijden kan veel geld besparen op z'n totale autokosten. Wie daarnaast ook nog eens op tijd olie & bougies vervang zal getrakteerd worden op een motor die gedurende lange tijd in zeer goede conditie zal blijven. Dat heeft primair te maken met het afwezig zijn van inwendige vervuiling bij het rijden op LPG. Goed voor mens en natuur, goed voor de techniek en goed voor de dagelijkse uitgaven.

Het enige nadeel : je zult een investering moeten doen. Maar ik heb nog geen enkele keer spijt gehad van de investering in een LPG installatie. En dat geldt ook voor mijn huidige BMW 118i.

https://www.prinsautogas.com/nl/nieuws/update-di-lijst-nieuwe-vsi-3-di-applicaties-beschikbaar

Het gaat om het Prins VSI 3.0 DI systeem. Een systeem waarbij de aansturing voor de benzine injectoren is geïntegreerd in de computer van de gascomputer. Verder is de werking geheel hetzelfde als het PRINS VSI 2.0 DI systeem. Indirecte inspuiting in het inlaattraject, starten op benzine, en boven een bepaalde belasting de benzine injectoren ter koeling periodiek een beetje benzine te laten inspuiten. Zodat de injectoren niet kapot gaan.

Het Prins VSI DI (Directe injectie) systeem vanaf de versie 2.0 is een mooi systeem. Een systeem dat voortborduurt op het systeem VSI 2.0 voor motoren met indirecte brandstofinspuiting.


RE: LPG in moderne BMW's - BMW118iED - 02-27-2022

Ruim 50000 km verder.

Op naar de 100000 km op LPG met een moderne BMW 3 cilinder motor uit de Bx8 serie.

Twijfelen?

Niet doen. Nog twee jaar door met huidige brandstofprijzen. En bij iets meer dan 20000 per jaar heb je je installatie ruimschoots terugverdiend. Mijn vermoeden is dat mijn besparing na 100.000 op LPG uitkomt op een bedrag ergens tussen de 5000 en 6000 EUR. Dit na aftrek van getankte benzine (hij verbruikt 5-7%) benzine, extra MRB (26 EUR per maand) en de kosten van de installatie (+/- 2500 EUR).

De motorolie blijft veel schoner. De motor blijft veel schoner. En ik ben er van overtuigd dat dit ook van invloed is op de levensduur van de motor.

Nadelen? Er zit een tank RA in mijn kofferbak. Maar ach...achterbank plat. Dan kun je nog steeds grote objecten vervoeren. Een BMW F20 is wat dat betreft best een praktische auto.

Bij snelheden tot +/- 120 km /uur lijkt ie nauwelijks benzine in te spuiten
Bij hogere snelheden gaat ie omwille van bescherming benzine injectoren extra benzine inspuiten om deze te koelen. Dit resulteert in een relatief laag LPG verbruik, maar iets hoger benzine verbruik. Ik reed in 2020 netjes volgens de max. snelheid omwille van brandsstof besparing. Dat leverde 5-6% benzine verbruik op. In 2021 ben ik harder gaan rijden. Dat leverde 7% benzine verbruik op t.o.v. het totale brandstof verbruik.

Als de trend van brandstofprijzen zich verder doorzet zal het verschil tussen E0 (Vpower / Ultimate) en LPG brandstof oplopen richting 1,40 EUR per liter. Ik sluit niet dat dit verschil over ruim een jaar de grens van EUR 1,50 per liter heeft bereikt.

Met huidige rijstijl haal ik op LPG 1 op 12. Op benzine zou ik blij zijn met 1 op 13,5. Dat terwijl met 'hypermiling" met de 3 cilinder motor op benzine 1 op 16 heel goed mogelijk was. op LPG kom je dan uit op waarden van 1 op 14. Met de relatief lage brandstofprijs is het minder 'bezwaarlijk' om 's avonds wat steviger door te rijden. De straf bij de pomp is minder pijnlijk.

Snap dan ook totaal niet waarom niet meer mensen in een moderne auto op LPG rijden. En dat gevoel heb ik al sinds begin jaren 90.


RE: LPG in moderne BMW's - BMW118iED - 03-07-2022

Wat een week. Weet niet hoe ik het anders moet uitleggen.

We zitten midden in een Great Reset. Zoveel is wel duidelijk. Benzine? Als het doorgaat waar analisten op rekenen komt 3 EUR per liter in het zicht.

Bleef het maar bij louter brandstofkosten. Ook kosten voor elektriciteit , aardgas stijgen sky high. Ik ben heel pessimistisch over de afloop van wat gaande is.

Het huidige scenario is WENSELIJK voor D66. Weg fossiel op de weg, weg aardgas in huis. En hoe doe je dat? Door iedereen middels kunstmatige prijsopdrijving die kant op te duwen. Noemen we Great Reset. En dat gebeurt onder de dekmantel van een Oorlog in Oekraïne tussen het westen en Rusland.

Dit ter achtergrond info over wat nu gaande is.

Maar dit betekent ook dat er ook bij LPG wat verandert. Tot nu toe is de prijsstijging bij LPG beperkt t.o.v. de prijsstijging bij Benzine. Het prijs verschil tussen de twee brandstoffen is in rap tempo opgelopen richting de EUR 1,50 per liter.

Dat betekent LPG rijden in deze tijden geen gekke keuze is. Het prijs verschil per afgelegde km tov. rijden op benzine is de afgelopen weken opgelopen naar 10 cent per km besparing op brandstofkosten door te rijden op LPG.

Ik sluit met een benzine prijs (ULTIMATE van BP) van 3 EUR en een LPG prijs van 1,25 per liter beiden inclusief de verleende korting (dus niet de advies prijzen) dat de prijs per km nog verder uit elkaar gaat lopen ten faveure van LPG.

En bij LPG geldt traditioneel : hoe hoger het verbruik hoe groter de besparing door te rijden op LPG.

En ik kan het niet vaak genoeg herhalen : alle Bx8 en alle Nxx motoren kunnen op LPG.


RE: LPG in moderne BMW's - BMW118iED - 05-22-2022

Na de accijnsverlaging op benzine leek het prijs verschil tussen LPG eventjes terug naar de EUR 1,20 per liter te zijn.

Dit was echter van korte duur. Met hogere marges op LPG is het niet ongebruikelijk meer dan 30 cent korting op de adviesprijs te hebben als je een beetje courant tankstation uitzoekt.

Omdat ik E10 benzine heb afgezworen en louter E0 brandstof van BP Ultimate tank ligt het prijsverschil momenteel tussen de 1,36 en 1,48 EUR per liter.

Ik snap mensen sowieso niet dat ze E10 benzine tanken. Maar mocht je dat wel doen dan zakt het prijsverschil per liter tot 1.24 en 1,36 EUR per liter.

https://vanderworp.org/transport-benzine-e5-e10-ron95-of-ron98/

Verder nog een mooie pagina met info over E0 benzine.

Er zijn meer E0 leveranciers dan BP en Shell.

En over rijden op LPG. De auto rijdt nu 60.000 km op LPG. Rijdt nog steeds prima. Enige voorwaarde voor probleemloos rijden is geen E10 in je tank gooien.

Prins wil dat je elke 10000 km een flesje injectorreiniger a 25 EUR in je tank gooit.

Mijn suggestie :

Tank maandelijks 5-10 liter benzine (max 120 Liter benzine) van de duurste soort en rijdt 2x per jaar +/- 100km op benzine om de injectoren goed door te spoelen bij warme motor.

Waarom is de benzine vraag bij rijden op LPG relevant?

De meeste moderne auto's hebben directe injectie, die bij rijden op LPG dus wordt uitgeschakeld (van tijd tot tijd wel gebruikt wordt om de injectoren te koelen). Bij wat oudere auto's zitten de injectoren in het inlaattraject. Met als gevolg dat de injectoren veel minder te verduren krijgen qua temperatuur dan de direct ingespoten modellen.

In december 2022 zit de LPG installatie er 3 jaar in, en behalve dat je moet uitkijken welke benzine je in je tank doet (en deze niet te lang er in moet laten zitten) zie ik geen probleem.

Het benzine verbruik bij deze generatie LPG installaties ligt 2x zo hoog als de auto's die indirecte benzine injectie hebben. Maar met 6% benzine verbruik en 94% % LPG is de besparing van het rijden op LPG zodanig dat alleen daarom al rijden op LPG aantrekkelijk is.

De schone verbranding (wat komt er uit je uitlaat) en het afwezig zijn van inwendige vervuiling zijn twee steeds relevantere argumenten die er voor zorgen dat een auto op LPG in Frankrijk qua emissie gelijk gesteld wordt aan een hybride / Zero emission voertuig en technisch gezien door het afwezig zijn van inwendige vervuiling zal een motor op LPG in de prakijk langer probleemloos blijven functioneren.

Alle 3 & 4 cilinder versies die BMW nu levert (B38, B48) kunnen op LPG rijden. Ook de hybride varianten geldt dat voor. Ik zou niet twijfelen. Tegen de tijd dat ik toe ben aan een andere auto is voor mij de keuze niet moelijk. En de autogas lobby is nu druk aan het uitoefenen om LPG rijden ook na 2035 mogelijk te laten blijven. Er komt een alternatieve brandstof die gelijkwaardig is aan LPG. rDME. CO2 neutraal (voor mensen die er in geloven). En 100% compatible met huidige LPG installaties.