BMW F20 forum - BMW F21 forum
Hoe kijken julle aan tegen de toekomst met BEV's? - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: Algemeen bmwf2x forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Off-topic (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Topic: Hoe kijken julle aan tegen de toekomst met BEV's? (/showthread.php?tid=335)



Hoe kijken julle aan tegen de toekomst met BEV's? - BMW118iED - 07-07-2019

Wel benieuwd hoe liefhebbers hier op het forum kijken naar de "gemeende" toekomstige transitie naar elektrische auto's. Wordt het realiteit? Of is het wishfull thinking?

Als vijftiger en liefhebber van auto's kan ik me nog geen autorijden voorstellen waar ik puur op elektrische kracht wordt verplaatst.

Heb drie keer in mijn leven een Diesel voertuig gehad, de rest allemaal benzine en in de meeste gevallen benzine omgebouwd naar LPG G3.

Sommige voertuigen met emotie, een E34 525i, een 850 GLT, V70 2.5-20V een S60 T5 en een vlotte japanner uit 1997 met een hoogtoerig 140 PK motortje met 4 cilinder (die laatste twee nog in mijn bezit naast de BMW). De andere auto's zonder enige emotie, maar uiteindelijk ook fijn om mee te cruisen.

Ik kijk natuurlijk ook wel eens filmpjes over elektrische auto's. Geweldig vergelijk tussen een Cadillac CTS-V en een Tesla Model S p90d bij autoweek. Emotie van de Tesla komt van de waanzinnige snelheid, maar de CTS-V overtreft hem met z'n geweldige V8 motor. Niet zo snel als de Tesla, maar de rest compenseert het gebrek aan snelheid met groot gemak. Ben wel benieuwd naar jullie mening.

Zo zijn er in elk segment wel leuke vergelijkingen te maken, maar als echte petrolhead vermoed ik dat die snelheid gaat vervelen. De beleving van een brandstofmotor met enige emotie heeft hier veel minder last van. En hoop dan ook zelf dat we nog lang kunnen genieten van leuke auto's. Al of niet ondersteund met mooie hybride aandrijftechniek. Maar een auto zonder een verbrandingsmotor is voor mij geen echte auto meer.


RE: Hoe kijken julle aan tegen de toekomst met BEV's? - MacPassenger - 07-07-2019

Ik begrijp je verhaal en heb er zelf ook nog niks mee en nog teveel vragen, een nieuwe aanschaffen is voor mij te duur en tweedehands zie ik niet zitten en daarvoor zijn me de accu’s te duur, en hoe zit dat met die accu’s betreft met het milieu? De afstanden die je af kan leggen zijn nog niet spectaculair en het laden duurt te lang en het kan nog niet overal.

Met andere woorden ik zie het nog niet zitten en denk dat een auto met waterstof meer kans heeft.


Hoe kijken julle aan tegen de toekomst met BEV's? - Patrick - 07-08-2019

Ik zie ook geen toekomst in elektrisch. Ik vermoed dat het nog heel lang duurt voordat de benzine motor verdwijnt. Precies wat hierboven wordt gezegd..

Ik geloof zelf ook meer in een waterstof techniek.

Daarnaast is het produceren van elektrische (accu's) auto's vooral niet milieuvriendelijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk


RE: Hoe kijken julle aan tegen de toekomst met BEV's? - Esprit.G.V - 07-11-2019

Volgens het europees klimaat akkoord hebben wij nog een krappe 11 jaar om om te schakelen en te zoeken naar alternatieven.
Want in 2030 zullen er geen verbrandingsmotoren meer verkocht mogen worden.

Ik zelf ben een echte petrolhead. Rij op een motor en heb zat auto's gehad die het er op los brulde.
Mijn maag keert dan ook al om bij de gedachten dat het gebrul van een motor zal verdwijnen Sad

Wordt het electrisch? Dat denk ik niet. Eerste calculaties tonen aan dat de grondstoffen voor het maken van de accu's te weinig is.

Wordt het waterstof? Iets grotere kans maar niet rendabel/ECO. Het maken van waterstof kost behoorlijk veel energie, wat wij als land niet kunnen opwekken.

Daarnaast kijk ik ook nog met een schuin oog naar mijn vaderland, België. Daar kampte ze vorige zomer al met een stroom te kort. En in de toekomst zal dat groter worden door het sluiten van de kern centrales.

Zelf denk ik dat wij eerst stabiel en onafhankelijk stroom moeten kunnen produceren alvorens iedereen aan de electro of waterstof auto gaat.

Maar wie weet, komt men opeens met een lumineus idee......


RE: Hoe kijken julle aan tegen de toekomst met BEV's? - BMW118iED - 07-11-2019

Arjan Lubach heeft een geniale uitzending over kernenergie gemaakt in 2018. Waarin ie de keuze voor groene electriciteit eigenlijk voor gek verklaarde. Geloof dus ook niet zo in die massale windmolenparken voor de Nederlandse kust. Er zijn slimmere alternatieven.

Zoals een goede vriend van me laatst zei, Frankrijk is het land van de kernenergie. Daar rijden de Hogesnelheidstreinen met 300+ door het landschap. De een na de andere. In NL. gaan die treintjes als slakken door het landschap. En we moeten hopen dat er ooit voldoende stroom is om die HSL treintjes ook wat sneller te laten rijden.

CO2 en auto betekent volgens mij nog steeds niet dat het het einde van het petrol-head tijdperk is. Voorlopig blijf ik trouw aan auto's met een benzine motor (al of niet op LPG). Al het andere is alleen maar een tijdelijke oplossing, en kijk met veel plezier naar de hypermilende I-paces en Leafs omdat ze het op lange afstanden moeilijk hebben om zonder bijladen hun bestemming halen.

Ben wel benieuwd of er nog enige ontwikkeling in EV techniek zal plaats vinden. Maar voor echt leuk autorijden heb je helaas nog steeds een mooi motorgeluid nodig. Gelukkig is er bij BMW toch wel vooruitgang geboekt bij brandstofmotoren, en lijken ze nog steeds als een van de weinigen relatief schone motoren te leveren in hun auto's. Heb bij mijn 1 serie de indruk dat op een lange rit met druk verkeer, zonder dat het stilstaat , met snelheden tussen 100 en 110 km/uur ik in staat moet zijn om een verbruik op benzine van boven de 1 op 20 te halen. Dat lukt me niet met de S60 T5 en de jaren 90 Japanner. Ook niet als je hun verbruik terug rekent naar benzine consumptie. Dus in al die jaren is er wel degelijk vooruitgang geboekt.


RE: Hoe kijken julle aan tegen de toekomst met BEV's? - BMW118iED - 01-15-2020

Leuke test op Carwow over actieradius van BEV's. Het Hyundai Kia concern is winnaar qua actieradius tov van de door de fabrikant opgegeven actieradius. Die komt met 90% dicht in de buurt van de opgegeven waarde. Blijft bijzonder dat je veel geld mag neerleggen om 300 km ver te komen. Dan biedt Hyundai / Kia het meeste waar voor z'n geld. Alleen jammer dat het geen I30N is.

Ook leuk nieuws vandaag op autovisie, Porsches Taycan Turbo S staat te boek als de minst efficiënte EV ter wereld.

Mij is de laatste maanden van 2019 vooral opgevallen het aantal Model 3-tjes dat reuzeblij is met te veel vermogen, zonder te beseffen wat het aanspreken daarvan betekent voor de deelname in het verkeer. Ze rijden of vaak veel te hard en of maken gebruik van hun snelle acceleratie. En die is sneller dan de meeste andere deelnemers in het verkeer verwachten. Het grote nadeel is, je hoort ze niet. En das voor velen een nadeel.

Ben benieuwd wat BMW de komende jaren gaat aanbieden. De I3s lijkt me op dit moment een van de meer exotische EV's. Niet te zwaar, wel duur, en tenminste BMW. De rest heel eerlijk gezegd kijk ik met een onprettig gevoel naar. Het blijven auto's die voor auto liefhebbers niet interessant zijn. Wil je echt wat leuks en betaalbaars? Moet je nog even wachten. Kijk ook wel uit naar de Mini Electric.


RE: Hoe kijken julle aan tegen de toekomst met BEV's? - h3b - 01-16-2020

Als ik naar de toekomst kijk dan is kernenergie de oplossing voor onze honger naar meer energie. Zelfs in Engeland bouwen ze momenteel een nieuwe kernenergie centrale. Die zijn dus voorbereid op wat de komende jaren gaat komen. Maar nee, niet Nederland. Maar wel energie blijven importeren uit Frankrijk (kernenergie) en Duitsland (bruinkool). Blijft raar hier. En we moeten niet denken dat we het met zonne- en wind-energie allemaal gaan redden. Zolang wij niets doen om zelfvoorzienend te worden (lees: bouwen van kerncentrales), blijven we afhankelijk van de stroomimport uit het buitenland.

Wat betreft electrificatie, ik zie het wel gebeuren maar op een andere schaal dan nu het geval is. Voor afstanden tot max 50km per dag is electrisch rijden prima te doen en dan met name voor en in steden die aan bepaalde milieueisen moeten voldoen. Tot die tijd blijven we een mix houden van traditionele ICE (Internal Combustion Engine) en electrisch danwel waterstof.
Op dit moment zie ik dan ook meer heil in dat we meer gebruik maken van Autogas voor de benzine autos en GTL (Gas to Liquid) voor diesel auto's. Maar nee hoor, laten we nu met name deze brandstoffen, of het gebruik ervan, zwaarder belasten. Hier snap ik helemaal niets van, dit zijn juist de groenere oplossingen (de bekende "low hanging fruit") maar kennelijk wil de overheid hier niets van weten. Graaiers zijn het. Heeft niets meer met milieu te maken.
Als we op dit moment iedereen electrisch laten rijden dan hebben we een probleem met de stroomvoorziening. Het huidige netwerk is er niet op berekend om op grote schaal deze auto's te voorzien van electriciteit, zeker niet als we met z'n alle thuiskomen rond 16:00 - 18:00 uur. Denk dan met name aan woonwijken waar de electrische kabels niet voldoende zullen zijn om aan deze vraag te voldoen. Ook hier zal de komende jaren de voorzieningen opgewaardeerd moeten worden. Ben er wel van overtuigd dat dit gaat komen maar niet zo snel als dat men vanuit Den Haag wil.

Afgelopen weekend in een Tesla 3 gereden en ik moet zeggen dat dit super rijdt. Ja, de afwerking laat bij sommige auto's te wensen over, maar als je dat even terzijde schuift dan is het een heel mooi concept. De beleving is erg goed te noemen, met name de versnelling die je ervaart. Grenst aan het gevoel dat je met motorrijden hebt. Maar over het algemeen rijdt het heerlijk stil en het pedaal doet precies wat je van hem vraagt. Software zit ook mooi in elkaar en alles is in te stellen. Maar ja, dat bedrag wat je voor zo'n auto moet neertellen is voor de gewone consument niet te doen. De enige die hier op dit moment voordeel aan heeft zijn de zakelijke lease rijders. Met een bijtelling van tot vorig jaar nog 4% tot €50K en vanaf nu 8% tot €45K worden zij wel gestimuleert om electrisch te rijden. Waar is het voordeel voor de 'normale' consument? Ja precies, dat is er niet. Ook het feit dat na de lease periode deze auto's massaal naar het buitenland geexporteerd worden helpt ook niet bij aan de electrificatie van de auto's op lange termijn in Nederland. Hoeveel belastinggeld hier weggegooid wordt wil ik niet eens berekenen/weten. Denk dat je daar niet vrolijk van wordt.
Als de overheid iets wil doen voor de gewone consument zodat deze electrisch gaat rijden, dan moeten ze eens beginnen om deze klasse eens te compenseren en het aantrekkelijk maken om electrisch te rijden, bijvoorbeeld electrisch en benzine/diesel auto dezelfde verkoopprijs hanteren. Dat betekent subsidie en geen BPM op electrische auto's om ze aantrekkelijk te maken. Dat zie ik vooralsnog niet gebeuren. Dit zou wel betekenen dat de auto's niet meer massaal geexporteerd worden omdat het eigen bezit is geworden.

Ander dingetje is dat er geroepen wordt dat deze auto's geen impact hebben op het klimaat en dat deze auto's schoon rijden. Grootste onzin die er is. De materialen waar deze auto's van gemaakt worden komen uit de hele wereld. Dan komt het transport via een schip er nog eens bij en vervolgens vergeet men ook dat het laden ergens vandaan moet komen. Of het opwekken van energie uit de lucht komt vallen. Nee ook hier vind vervuiling plaats.

Op lange termijn zie ik meer heil in waterstof. Dieselmotoren zijn uitstekend geschikt om op waterstof te lopen en huidige kunnen relatief makkelijk omgebouwd worden. Dat gezegd hebbende zijn de huidige dieselmotoren al schoner op de lange termijn dan een electrische auto als we kijken naar de hele life-cycle van een auto van bouwen, rijden tot aan de sloop. Maar ook dat schijnen mensen niet te willen horen.

Ik zie ons in de nabije toekomst (+- over 5 a 10 jaar) wel een kleine electrische auto aanschaffen voor de korte afstanden (max 20km per keer) maar tot die tijd blijven we gewoon gebruik maken van de ouderwetse ICE voor de auto en de motor

Zo, dat was wel weer even voldoende voor nu :-)


RE: Hoe kijken julle aan tegen de toekomst met BEV's? - BMW118iED - 01-16-2020

Toevallig de top green companies lijst van Newsweek bestudeerd. De enige lijst waar Tesla in voorkomt is de lijst van 2015. Daarin staat Tesla op plaats 411! BMW staat op plaats 19 of 26 uit mijn hoofd. IN ieder geval bovenaan in de lijst i.p.v. in de onderste regionen.

Leuke van dit soort lijsten is dat meer naar het productieproces wordt gekeken. En volgens mij is dat een van de grote uitdagingen voor de komende jaren (los van uitstoot door gebruik).

Geloof zelf ook wel in lokale mobiliteit die emissieloos is. Te zware "gedrochten" op de weg zijn in alle opzichten een achteruitgang t.o.v. moderne ICE's. Las vandaag dat BMW nu met mild hybride techniek gaat komen, gebaseerd op 48V. Dat in combinatie met GTL / HVO Diesel, Biogas of (Bio) LPG is een goede stap voorwaarts.

Zag vandaag toevallig een 2019 F20 en een 2017 F20 beide 118i achter elkaar rijden. De laatste had een schone uitlaat (met dank aan filter), de eerste had een zwarte uitlaat (met dank aan directie injectie). Mijn uitlaat is inmiddels redelijk schoon geworden. In ieder geval veel minder vies dan op benzine. Met beperkte middelen kun je redelijk wat winst bereiken. Vooral op NOx, fijnstof en een klein beetje CO2.

Ik voorzie in binnensteden overigens een drama ontstaan met EV's. En de eerste steden in NL beginnen nu al over emissieloze steden te spreken. In plaats van een Europees model naar voorbeeld van Frankrijk te volgen worden nu in eens alle auto's met verbrandingsmotor verbannen.


RE: Hoe kijken julle aan tegen de toekomst met BEV's? - xaviyer - 02-27-2024

Кашт62PERFBettHurtиллюНагиИванМуриEnidВадиJoanКокоPunkTescЛипкNX-5улучDolcEricхороаббрAMBA
ClasR131искуакадБабоСодеInteRollтеатИллюЩелоThatКонтJeanЛевеConeПетуKeenГеорPatrTessNormArth
ChriSieLAmarPianФедоJohaBulaФайбErnsXVIIЛеслСамоСекоPaliGirlSelaRDRAМессPartFounPear`менSisi
TrasTrasVentRemeEsthMantКаптZonePeteModoZoneMiyoПоляВиноПетрЧантWashстилПрабунивGlob02-1Двор
XVIIMiyoAmerAlexOzdoZoneLAPIZoneZoneчистVIIIZoneZoneZoneZoneзакаZoneZoneШахнСенеПА10ZoneZone
ZoneLeonMartKOSSдухоFireWhirDimpRollрецеFlipIntrNeriКитаWoodАртиSCOTUlticlasARAGГорбюморCelt
BathEditупакинст1991ToyoправWindWindHyunкубиPhilSiemClorAdvaклубPretЛитРистоNailКнорЛитРMaga
VisiЛитРЧижеИгнаСелиГромБарасторДанцАндеДракXVIIChicСалаBillморяInteинокHansАйраНеметанцTets
PaulБармБулгЛобаФилявозрЕфимКароЛукаСодеРозаОстрБДПочитапечапричбываPresБараБелоThomKOSSKOSS
KOSSСедоПавлHughОстрНепоприяОкунэнци30-3испрТопоЗимиtuchkasФилиАдап


RE: Hoe kijken julle aan tegen de toekomst met BEV's? - xaviyer - 04-03-2024

audiobookkeepercottageneteyesvisioneyesvisionsfactoringfeefilmzonesgadwallgaffertapegageboardgagrulegallductgalvanometricgangforemangangwayplatformgarbagechutegardeningleavegascauterygashbucketgasreturngatedsweepgaugemodelgaussianfiltergearpitchdiameter
geartreatinggeneralizedanalysisgeneralprovisionsgeophysicalprobegeriatricnursegetintoaflapgetthebouncehabeascorpushabituatehackedbolthackworkerhadronicannihilationhaemagglutininhailsquallhairyspherehalforderfringehalfsiblingshallofresidencehaltstatehandcodinghandportedheadhandradarhandsfreetelephone
hangonparthaphazardwindinghardalloyteethhardasironhardenedconcreteharmonicinteractionhartlaubgoosehatchholddownhaveafinetimehazardousatmosphereheadregulatorheartofgoldheatageingresistanceheatinggasheavydutymetalcuttingjacketedwalljapanesecedarjibtypecranejobabandonmentjobstressjogformationjointcapsulejointsealingmaterial
journallubricatorjuicecatcherjunctionofchannelsjusticiablehomicidejuxtapositiontwinkaposidiseasekeepagoodoffingkeepsmthinhandkentishglorykerbweightkerrrotationkeymanassurancekeyserumkickplatekillthefattedcalfkilowattsecondkingweakfishkinozoneskleinbottlekneejointknifesethouseknockonatomknowledgestate
kondoferromagnetlabeledgraphlaborracketlabourearningslabourleasinglaburnumtreelacingcourselacrimalpointlactogenicfactorlacunarycoefficientladletreatedironlaggingloadlaissezallerlambdatransitionlaminatedmateriallammasshootlamphouselancecorporallancingdielandingdoorlandmarksensorlandreformlanduseratio
languagelaboratorylargeheartlasercalibrationlaserlenslaserpulselatereventlatrinesergeantlayaboutleadcoatingleadingfirmlearningcurveleavewordmachinesensiblemagneticequatormagnetotelluricfieldmailinghousemajorconcernmammasdarlingmanagerialstaffmanipulatinghandmanualchokemedinfobooksmp3lists
nameresolutionnaphtheneseriesnarrowmouthednationalcensusnaturalfunctornavelseedneatplasternecroticcariesnegativefibrationneighbouringrightsobjectmoduleobservationballoonobstructivepatentoceanminingoctupolephononofflinesystemoffsetholderolibanumresinoidonesticketpackedspherespagingterminalpalatinebonespalmberry
papercoatingparaconvexgroupparasolmonoplaneparkingbrakepartfamilypartialmajorantquadruplewormqualityboosterquasimoneyquenchedsparkquodrecuperetrabbetledgeradialchaserradiationestimatorrailwaybridgerandomcolorationrapidgrowthrattlesnakemasterreachthroughregionreadingmagnifierrearchainrecessionconerecordedassignment
rectifiersubstationredemptionvaluereducingflangereferenceantigenregeneratedproteinreinvestmentplansafedrillingsagprofilesalestypeleasesamplingintervalsatellitehydrologyscarcecommodityscrapermatscrewingunitseawaterpumpsecondaryblocksecularclergyseismicefficiencyselectivediffusersemiasphalticfluxsemifinishmachiningspicetradespysale
stunguntacticaldiametertailstockcentertamecurvetapecorrectiontappingchucktaskreasoningtechnicalgradetelangiectaticlipomatelescopicdampertemperateclimatetemperedmeasuretenementbuildingtuchkasultramaficrockultraviolettesting