BMW F20 forum - BMW F21 forum
Ervaring met (chip) tuning mbt het B38 blok? - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: BMW 1-serie - F20 / F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Forum: BMW Performance, tuning (F20 / F21) (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=9)
+--- Topic: Ervaring met (chip) tuning mbt het B38 blok? (/showthread.php?tid=387)

Pagina's: 1 2


Ervaring met (chip) tuning mbt het B38 blok? - TheDrewz - 02-22-2020

Beste medeliefhebbers.

Ik zit er over na te denken om mijn blok te laten chiptunen, alleen kan ik niet zoveel vinden mbt tot het b38 3cil blok qua chiptuning. Ik zat al bij BR tuning te kijken, die hebben weleens 192pk eruit weten te persen. Ik heb zelf de 116i (109pk) wat hetzelfde blok is als wat in de 118i (136pk) ligt (LCI)
Zijn er mensen hier die hun b38 hebben laten chippen? En zo ja wat zijn de ervaringen?



Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk


RE: Ervaring met (chip) tuning mbt het B38 blok? - BMW118iED - 02-22-2020

Op 1erforum.de is in ieder geval iemand die z'n B38 heeft laten chippen. Ik zou zelf de motor laten chippen naar 118i niveau. Hoger kan, maar zal waarschijnlijk samen gaan met extra aanspraak op technische grenzen.

Heb bij mijn andere auto wel chiptuning er op zitten. Maar weet dat vroeg of laat de turbo aan de beurt is. En geloof dat met standaard tune de turbo waarschijnlijk langer mee zal gaan dan nu. Bij een jongere auto zou ik zelf op voorzichtig gaan.

Verder schijnt de B38 af fabriek reeds een grotere intercooler te hebben. Groter dan de oude 116i/118i met 4 cilinders. Zal gedaan zijn om de temperaturen niet al te hard te laten oplopen. Tunen kan vooral bij wat warmer weer tot problemen leiden met standaard koeling / intercooler. Wil je het echt goed doen, dan zowel tuning als een aftermarket intercooler.

Je kunt eens kijken bij bijv. Mosselman. Koppel zal dan tot omstreeks 300nm kunnen oplopen.


RE: Ervaring met (chip) tuning mbt het B38 blok? - TheDrewz - 03-06-2020

Heb toch besloten om mijn F20 116i te laten chiptunen bij BR-Peformance en hier het resultaat

[Afbeelding: byn8i1t.jpg?1]


[Afbeelding: vlldzVB.jpg?1]


Heb toch op diverse site wat dingen kunnen vinden met mensen met een B38 blok in een F20/F30 etc die wel
tevreden waren na chiptuning mbt tot dit blok

Moet zeggen dat ze wel professioneel te werk gaan bij BR met ook inderdaad verschillende Dynoruns.

De eerste Dynorun kwam er 105pk (stock) en rond de 160/170nm uit.
Na de herprogrammering en diverse Dynoruns is er 189pk en ongeveer 300+/- nm uit gehaald.

De auto is getuned met BP Ultimate 98 erin, zonder k&n inleg luchtfilter die helaas morgen pas binnenkomt
maar ik verwacht niet dat het een merkwaardig verschil zal zijn in rijbelevenis en of vermogen, maar hey als je toch
bezig bent..
Tunen op 118i niveau met 136pk zou inderdaad wel op safe zijn geweest, aangezien de 116i en 118i dezelfde blokken gebruiken
(Begrensd 116i) maar ik zocht toch wel naar wat extra's.

Over het resultaat ben ik echt zeer tevreden! het is totaal een andere auto geworden!


RE: Ervaring met (chip) tuning mbt het B38 blok? - Haldon - 03-06-2020

Mooie cijfers die toename in koppel moet je merken!


Ervaring met (chip) tuning mbt het B38 blok? - Patrick - 03-07-2020

Mooie cijfers en dat voor een B38 [emoji108]

300nm is lekker, flinke upgrade..

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk


RE: Ervaring met (chip) tuning mbt het B38 blok? - BMW118iED - 03-07-2020

Ik zou eens kijken naar een upgrade Intercooler. Zeker als je wat vaker je vermogen gaat aanspreken zul je last hebben van oplopende inlaatlucht temperatuur. Het voordeel is dat bij wat warmer weer en wat meer aanspraak op het vermogen het vermogen aanwezig blijft. Bij oplopende inlaatlucht temperatuur zal het koppel en vermogen afnemen.

Hoeveel km's heeft de auto gereden? Hebben ze ook gekeken naar inwendige vervuiling van het blok? Scheelt namelijk ook wat PK-tjes als je blok & inlaattraject lekker schoon is.


RE: Ervaring met (chip) tuning mbt het B38 blok? - BMW118iED - 03-07-2020

https://www.bsrtuning.nl/images/power-charts/Power-Plot-x480y540-456-360727388.png

https://www.more-bhp.com/images/BMW118i3cylRemap136/

Hier nog wat voorbeelden, maar dan een 118i als basis.

In de praktijk dus vooral fijn dat het vermogen boven de 4000 toeren niet inkakt. Waarbij ik me afvraag hoeveel de winst is tot 4000 toeren rijdend met een brandstof met een octaan hoger dan 100. Ik vermoed dat het koppel dan ook al gauw richting 240 nm gaat.


RE: Ervaring met (chip) tuning mbt het B38 blok? - TheDrewz - 03-07-2020

Auto heeft 37k op de teller staan. Er zijn geen emissie testen of iets dergelijks uitgevoerd tijdens het chippen maar ik denk niet dat hij dusdanig vervuild is. Qua brandstof tankte ik altijd al E5 en sinds die invoering van e10 is er geen druppel e10 ingegaan, Altijd 98 (e5)
Wat betreft olie/filters etc wissel ik elk jaar ipv die intervallen aanhouden, just in case en ik rij jaarlijks ongeveer 15/20k

Grotere intercooler zou wellicht een optie kunnen zijn voor in de toekomst maar ik ga het eerst even aanzien hoe de auto zich houdt, het is niet dat ik nu in ene volop constant ga trappen ofzo maar gewoon soms even dat extraatje is wel lekker.

Had een inlegfilter besteld van K&n en zojuist geplaatst maar die papieren was eigenlijk nog zo goed als schoon Big Grin

Wat betreft het rijden was de verdeling van kracht vrijwel gelijk verdeeld (stock). Het voelde meer als een N/A wagen dan een wagen met turbo. Nu merk ik overduidelijk de pieken en dalen van de wagen en dergelijke response is gewoon veel feller, wat ook wel beetje terug te zien is in de grafiek (stock).


RE: Ervaring met (chip) tuning mbt het B38 blok? - BMW118iED - 03-07-2020

De B38 motor heeft af fabriek reeds dezelfde intercooler als de M135i had. Die zijn dacht ik groter dan de oude 1.6 motor intercoolers. Die grotere intercooler zal niet voor niets gedaan zijn. Ik vermoed namelijk dat een 118i met standaard mapping al behoorlijk mag werken i.v.m. de oude 116i met 136PK.

Vermoedelijk heeft het daarom wel zin om een grotere intercooler te nemen. Ook bij "truttig" verkeer zul je er baat bij hebben. De timing zal scherper blijven omdat de lucht koeler blijft.

Ga bij mijn andere auto werken met 'wrapping" van de inlaatbuizen (naar de intercooler), van de intercooler naar de gasklep en de aanzuigbuis naar het luchtfilter. Schijnt ook nog wat te brengen. Ik begin overigens daar met de buis naar het luchtfilter. Die auto is redelijk fors gechipped, en bij druk file / stadsverkeer heb ik daar last van opwarming van de lucht. Wat je vooral merkt aan het knallen van de uitlaat bij wat steviger optrekken ten teken dat er onverbrande brandstof mee naar buiten komt. Klinkt wel leuk, maar soms is het "asociaal".


RE: Ervaring met (chip) tuning mbt het B38 blok? - TheDrewz - 03-08-2020

(03-07-2020, 05:20 PM)BMW118iED schreef: Ga bij mijn andere auto werken met 'wrapping" van de inlaatbuizen (naar de intercooler), van de intercooler naar de gasklep en de aanzuigbuis naar het luchtfilter.  Schijnt ook nog wat te brengen. Ik begin overigens daar met de buis naar het luchtfilter. Die auto is redelijk fors gechipped, en bij druk file / stadsverkeer heb ik daar last van opwarming  van de lucht. Wat je vooral merkt aan het knallen van de uitlaat bij wat steviger optrekken ten teken dat er onverbrande brandstof mee naar buiten komt. Klinkt wel leuk, maar soms is het "asociaal".


N13 met cold air intake?