BMW F20 forum - BMW F21 forum
Het einde van de EV? - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: Algemeen bmwf2x forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Off-topic (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Topic: Het einde van de EV? (/showthread.php?tid=499)



Het einde van de EV? - BMW118iED - 10-07-2021

Wie de Tesla manie een beetje gevolgd heeft snapt dat er iets gaande is wat niet goed kon gaan. Toegegeven, wij berijders van auto's met ICE zijn ook niet blij met 2 EUR per liter resp 1,7 per liter voor benzine resp. Diesel. Maar, dat valt allemaal wel mee t.o.v. wat er gaande is op de aardgas respectievelijk stroom markt.

De kranten staan er vol mee. De kale Leveringstarieven stroom zijn een factor VIER hoger dan begin 2021 het geval was. De Kwh prijs inclusief BTW en opslagen is verdubbeld. Aardgas inclusief opslagen is 60% gestegen. Dat moet consequenties hebben.

Een gemiddelde laadpaal gebruiker (het merendeel van de bewoners in binnensteden die elektrisch rijdt) zal te maken krijgen of reeds hebben met verdubbeling van laadpaaltarieven. En het einde zal nog niet in zicht zijn.

Als niet-Coronist zijnde heb ik inmiddels als leefregel : alles wat Coronistische overheden verzinnen, doen ze verkeerd. Verkeerd met een intentie die in de basis niet goed is. Per ongeluk komt niet in hun vocabulaire voor. We komen daarmee in een dystopische realiteit terecht.

Vooralsnog is elektrisch voordelig. Primair door het ontbreken van MRB. De vraag is wel, voor hoe lang nog? Zou er een belasting op gewicht bij komen. Zouden alle bestuurders van elektrische auto's op zijn minst 'net zo veel kwijt zijn bij 25000 km per jaar als bestuurders van auto's op benzine.

Nu thuiswerken de norm wordt, gas importeren uit Rusland politiek niet wenselijk, kerncentrales gesloten moeten worden en reeds aan het begin van de winter periode de energieprijzen de pan uit rijzen is de vraag : waar gaat dit eindigen?

Wie 50 cent per kwh aan stroom moet betalen, en als dit de komende maanden verder stijgt....is elektrisch rijden niet meer fijn.

Meer windmolens bouwen? Niet wenselijk, en zolang die ook nog eens primair gebruikt worden om big-tech van stroom te kunnen voorzien komt het vermeende voordeel niet terecht bij de consument, de burger.

Ik voorzie een periode dat alles wat elektrisch is vreselijk onbetaalbaar wordt. Tenzij je besloten hebt het variabele deel af te dekken via aandelen in windmolens, zonnepanelen op je dak of elke andere korte termijn oplossing die op lange termijn ook NIET houdbaar zal zijn.

Op dit moment op de snelweg zijn rijdende chicanes gevormd door langzaam rijdende elektrische auto's geen uitzondering. Auto's stuk voor stuk duurder dan de gemiddelde F20 / F30 ja zelfs G30 van BMW. Maar auto's in principe niet bruikbaar voor long-distance ritten met wat hogere snelheden.

Daar komt bij : als het een beetje tegen zit kun je beter overdag in de winter periode je afspraken voor werk op zakelijke locaties plannen en tussendoor je verplaatsingen doen in een fijne ICE auto met een voldoende grote motor zodat je je huis overdag niet hoeft te verwarmen met stroom van 1 EUR per kwh of aardgas van 2 EUR per m3. Die ICE auto levert z'n warmte wel. Daar hoef je niets voor te doen.

De Tesla zal in de winter de warmtepomp moeten aanzetten om zowel accupakket als interieur warm te krijgen en houden. Doe je dat niet wordt het ijskoud en onleefbaar in de auto. Doe je dat wel...lopen de kosten per km alleen maar meer op.

En Tesla? Alle model S-jes met gratis laden bij Tesla zullen geld waard worden.

Ik ben benieuwd naar de waardeontwikkeling van die model S-jes. Wie er nog niet eentje heeft...ga op zoek, maar koop hem niet bij de Tesla dealer, want dan is de optie uitgezet. Wie er al eentje heeft : doe hem nooit weg.

En mocht je op zoek willen naar een Model S met gratis laadoptie : bij reguliere autobedrijven bestaat de kans dat er nog een model S staat waar gratis laden nog aan staat. En daar moet je heel erg zuinig op zijn.


RE: Het einde van de EV? - BMW118iED - 11-27-2021

Vervolg op dit bericht.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ook-shell-recharge-verhoogt-laadtarieven/

Deze week in het nieuws op o.a. Autoweek. Verhoging van laadtarieven met 69% bij de Shell Recharge.

Voeg daar aan toe de powershut down waar we nu mee gedreigd worden. En de ingrediënten voor stilstaande EV's wegens onbetaalbare stroom of niet beschikbaar zijn van stroom op laadpalen zal weldra een feit zijn.

We hebben de afgelopen jaar mogen meemaken dat ons land op rigoureuze wijze verbouwd is. Grotendeels onder de noemer : Nextgeneration EU (Vergelijkbaar met de "infrastructure Bill" in de USA. Of eigenlijk moet ik het andersom schrijven.

https://europa.eu/next-generation-eu/index_en

Helaas gaan dit soort projecten altijd anders dan MEN gehoopt had. En zullen ze moeten toegeven dat deze hele transformatie primair als doel had om de rijken der aarde rijker te maken. De gewone man in de wereld afhankelijker te maken. En de gewone man via de route van afhankelijkheid armer te maken.

Het overstappen op elektrisch rijden gaat hand in hand met het overstappen op lease resp. private lease. Het 'voordeel' is dat je zorgeloze mobiliteit zou hebben. Het nadeel is dat je je vrijheid inlevert. Vrijheid om zelf te organiseren hoe je als burger je mobiliteit organiseert.

20 jaar autotechniek met minder CO2 als 'hoofddoel' heeft er in de praktijk niet voor gezorgd dat de daartoe benodigde investeringen hebben opgeleverd wat ons is beloofd. Een CO2 zuinige auto van 2018 zoals mijn BMW-tje 118i (119 gram / km) rijd in de praktijk 10% zuiniger dan een oud hok van iets meer dan 1000 kg met 1.6 Liter motortje van 100PK met 170 gram / km CO2 uitstoot.

Dat oude hok zal bij hogere snelheden vermoedelijk zelfs zuiniger rijden dan die moderne BMW. En wat voor mijn BMW geldt, geldt nog sterker voor al die rijdende accu's op wielen. 100 km/uur of nog beter 80 km/uur is de ideale snelheid voor een battery powered vehicle. Alles daarboven is efficiency het steekwoord. Terwijl een auto met ietwat meer vermogen dan mijn BMW-tje 118i dan juist efficiënt begint te worden.

Gelukkig verwacht ik niet dat de stroomprijzen gaan dalen. Met stroomprijzen liggend tussen de 60 cent en 1 EUR per kwh wordt een ritje met je electric vehicle (EV) een dure hobby. KM-prijzen van 15 tot 20 cent per km zullen geen uitzondering zijn. En als dat ook nog gepaard gaat met problemen met leveringszekerheid met powershut downs voor regio's op gezette tijden zal het elektrische rijden weldra tot mislukken gedoemd zijn.


RE: Het einde van de EV? - BMW118iED - 01-07-2022

De wanhoop moet de 'bestuurders' van dit land nabij zijn.

Tweedehands auto's zijn niet aan te slepen. Nieuwe auto's worden nauwelijks verkocht. Een subsidiepot voor onhandige EV's.....zal spoedig leeg zijn. Maar velen blijven lekker doorrijden in een wat oudere auto.
Daar zijn voldoende redenen voor. De belangrijkste reden zal zijn : de investering is lager. En daarmee beter betaalbaar voor velen dan zo'n duur object met vier wielen en een batterij tussen de wielen.

Echter, wie de nieuwsmedia een beetje volgt, snapt dat als MSM gaat mekkeren over de grote aantallen oudere auto's dat de 'bestuurders' weer iets van plan zijn. Dat ze iets van plan zijn heb ik geen twijfel over.

Wonende in een wijk met 99% parkeerbezetting ben ik een tegenstander van meer EV's met daarbij horende dedicated laadpunten. Gelukkig lijken meer BMW rijders in de wijk daar zo over te denken, gezien hun dappere actie om de auto op een voor laden bestemde parkeerplek neer te zetten. Petje af......genoeg is genoeg. En als we niet uitkijken zullen de EV-fanboys er alles aan doen om alles wat meer dan 3 cilinders heeft en meer dan 140PK een rijverbod op te gaan leggen.

De onzin is compleet. Van leugen naar leugen. Nu Duitsland zich ontdaan heeft van kerncentrales gaat NL kerncentrales bouwen. Logisch. Ze moeten wel. Waar halen ze anders die stroom vandaan?

Mijn voorspelling voor komende jaren :
1. Autorijden in een auto met verbrandingsmotor wordt onbetaalbaar
2. Power Drops van het elektriciteitsnet zullen onvermijdbaar zijn
3. De tijd dat autorijden nog leuk was zal weldra verleden tijd zijn.

Met Tesla als grote uitzondering op dit moment. Langzaam wordt duidelijk dat Musk zich aan het positioneren is als tegenpool van de Covidianen...de vertegenwoordigers van de heersende macht in veel westerse landen. Er is iets gaande. En ik kan alleen maar hopen dat dat iets ons gaat verlossen van een realiteit die wel erg 1984 aan het worden is.

Tot die tijd blijf ik lekker rondtuffen met een slakkengangetje in een auto met verbrandingsmotor. Gemiddeld 4 cilinders. En gemiddeld bijna 180PK. Vaak wat minder, in 25% van de gevallen fors meer. En dat fors meer vooral met in het achterhoofd dat het leven leuk moet zijn. En dat bestaat voor een gedeelte bij een echte auto liefhebber uit het rijden met een auto die karakter heeft. Karakter wat ik tot op de dag vandaag nog niet heb kunnen ontdekken bij het gros van de EV's. Vandaar ook mijn pessimistische kijk op het rijden met een EV.


RE: Het einde van de EV? - BMW118iED - 06-13-2022

De mythes rondom EV worden dankzij de uitzendingen van Autoweek over accu-degradatie steeds meer ontrafeld.

Allereerst wat feiten:
1. In de winter wordt de range bij een EV fors minder
2. In de winter moet je in een EV om niet te bevriezen je warmtepomp aan zetten
3. In de winter moet je om niet te beslaan je airco functie benutten

Punt 2 + punt 3 verkleinen de al fors lagere actieradius door koudere temperaturen nog verder. De optel som is behoorlijk onprettig. Tenzij je bereid bent om 180 km in de kou af te leggen. Dat kan ik niemand aanraden.Toch zullen sommigen dit doen om zonder laden hun oprit te bereiken.

Daar staat tegenover dat een moderne ICE juist bij wat koudere temperaturen op wat langere ritten juist lekker efficiënt begint te worden. Het verbruik kan dan flink meevallen. Dat geldt in het bijzonder voor de turbo motortjes van heden ten dage. Hoe kouder de inlaatlucht....hoe zuiniger ze rijden. Verschillen van tot 2 km / liter brandstof zijn niet ongebruikelijk.

Een actieradius van iets meer dan 600 km met een modern autootje op LPG (40 liter) is dan geen uitzondering. In de zomer is 540 eerder realistisch. Op benzine is het prima mogelijk om op langere ritten 750 km op een tank te halen. En bij goed onderhoud blijft die actieradius een autoleven lang op dat niveau.

Die door BEV-berijders vervloekte ICE vindt het juist in de winter het helemaal niet erg om z'n warmte aan de cabine af te geven. En dat door verwarming het beslaan van ramen ook redelijk opgelost is. En dat zonder er een enkele cent brandstof aan te hoeven besteden. Je krijgt het er gratis bij.

Als dan ook nog geldt dat een BEV juist bij snelheden van rond 80 km/uur een optimaal verbruik heeft en een ICE met adequate motor tot snelheden van omstreeks 160 km/uur geen extreem verbruik laat zien kom je al vrij snel tot de conclusie dat het sprookje van de BEV alleen in ideale omstandigheden vol te houden is. Zodra je een BEV gaat gebruiken als een ICE zullen velen worden geconfronteerd met een technologie die zeer zeker niet in staat om voertuigen met ICE techniek te vervangen als gelijkwaardig alternatief.

Dat laatste hoeft ook niet, want ZE willen geen volwaardig alternatief. ZE willen vervoer per auto voor de rijken....en het gewone volk moet maar kijken hoe ze zich verplaatsen. Al moet het desnoods met paard en wagen.

Daar komt nog bij dat via de NEDC / WLTP cyclus de elektrische auto voorgetrokken wordt. De actieradius voor EV's op papier bij beide cycli is juist extra gunstig. De uitstoot voor ICE's extra ongunstig. Reden? De temperatuur waarop getest wordt bij de WLTP ligt namelijk op 23 graden. Gunstig voor de BEV en ongunstig voor de ICE.

Voorts :

Het is n.b. primair voordelig voor de BEV's om maximaal 80 km/uur te rijden. Zij zijn degenen die door de 100 km/uur max snelheid overdag zonder problemen afstanden van max. 180 km kunnen afleggen zonder bij te laden. Bij een max. snelheid van 130 km/uur zakt het aantal EV's dat met gemak dit soort afstanden kan afleggen zonder bij te laden tot een veel kleiner select groepje.

Op dit moment zijn het de BEV's, zeker die in de avonduren rijden, de rijdende chicanes op de snelweg. Ze rijden wezenlijk langzamer dan het overige verkeer. En helaas levert dat een zeer onrustig beeld op de weg op. Ophoging brandstofprijzen demotiveert mensen om nog een normale auto met verbrandingsmotor te kopen. Dus kopen ze allemaal kleine autootjes met kleine torretjes in het vooronder. Primair omdat ze niet begrijpen dat dat zuinige autootje op papier helemaal niet geschikt zijn voor de snelweg. En dus net als EV bij hogere snelheden torenhoge brandstofkosten met zich mee brengt.

Zeker diegenen die regelmatig wat langere stukken met de auto afleggen hebben helemaal geen zin om met een sukkelgangetje van 100 km/uur een afstand van 500 km op een dag af te leggen. Dan ben je blij als je 's avonds wat steviger door kan rijden zonder dat de tankmeter of acculading als een dolle naar beneden valt.

En tot slot wie AutoWeek een beetje in de gaten houdt met de accudegradatie. Na omstreeks 150.000 km is de gemiddelde BEV reeds 20% van z'n capaciteit + vermogen kwijt. Met de vervelende eigenschap dat het zelfs voorkomt (net als bij een oudere telefoon) dat de sprong van 20% naar 0% accucapaciteit plotseling kan optreden. Die 20% degradatie blijkt dan opeens in feite 40% minder reikwijdte t.o.v. de auto toen ie nieuw was. Ik ken geen enkele ICE die dit probleem kent. Los van de praktische uitdagingen die na omstreeks 150.000 afgelegde km's er bij zullen komen.

De investering in een nieuwe accu elke 150.000-200.000 km zullen velen niet graag willen betalen. Het resultaat is dat ik vermoed dat veel BEV's nooit de leeftijden zullen behalen die ICE wel behalen. En dan geldt helemaal....weg voordeel. Het was niet meer dan slechts een illusie.

Ik ken geen ICE die bij normaal onderhoud en gebruik reeds bij 150.000 volledig economisch is afgeschreven. Maar een 4 jaar oude BEV is daarmee voor de gemiddelde 2e hands koper een zeer riskante business.


RE: Het einde van de EV? - BMW118iED - 07-01-2022

Wat is er gaande in Duitsland?

Voor het eerst in bijna 3 jaar weer eens een autorit door Duitsland gemaakt. Vreemde realiteit. Wat zijn die Duitsers gehoorzaam, waren mijn gedachten rijdend vanaf de Nederlandse grens tot aan Kassel.

Snel rijden was de afgelopen jaren al "not done", "Reisen statt rasen" stond langs de Autobahn om mensen duidelijk te maken dat snel rijden niet gewenst was tot en met asociaal. Een kunstmatig gecreëerde brandstofcrisis was voldoende om de Duitsers verder te bewegen hun snelheid op de autobahn nog verder te verlagen. Verlagen zodat het in het westen meermalen voorkwam dat op stukken met ongelimiteerde snelheid meermalen voorkwam dat Duitsers zelf met 110 km /uur tuffend op de linker rijbaan opstoppingen veroorzaakten.

Soms waren dat kleine 'sparmobielen' zoals we die ook hier kennen. Prima geschikt voor regionaal verkeer, niet geschikt voor langere ritten. Soms waren dat zelfs elektrische voertuigen. Die laatste categorie gelukkig nog niet in de aantallen zoals ze bij ons op de snelweg te zien zijn. Maar het beeld van normale comfortabele limousines is verleden tijd op de Duitse autobahn.

Ik betwijfel zelfs of ik meer dan 5 auto's met meer dan 4 cilinders in het motorcompartiment heb gezien over 1300 km. Dat betekent dat Duitsers net als de rest van Europa de leugen van de kleine efficiënte verbrandingsmotor hebben omarmt.

Een pijnlijke realiteit. Want : juist op de autobahn met af en toe een heuveltje is een auto met een adequate motor een comfort verhogende luxe. Het stil vallen van auto's van respectabele afmetingen zodra de weg omhoog ging is mij nog nooit eerder zo sterk opgevallen als de afgelopen dagen. BMW's, BMW's, Volkswagen en BMW. Allemaal uitvoeringen die sterk onder gemotoriseerd zijn voor het gebruik op de autobahn. Terwijl je dat afgaande op hun afmetingen niet zou verwachten. Hun gebruik van de auto kan alleen maar leiden tot extreem hoog brandstof verbruik wat i.v.m. voertuigen van 10 jaar terug bij gelijksoortig gebruik alleen maar de vraag op kan roepen : hoe kan dit?

Die kleine motoren zijn alleen geschikt voor efficiënt 'toeren' in dichtbevolkte gebieden. Zodra je een langere afstand per auto moet afleggen is comfort een groot woord. Maar blijkbaar zijn ook Duitsers bereid hun privilege van snelle en bovenal comfortabele limousines op te geven met in hun achterhoofd een illusie dat ze het doen voor......

Ik weet niet voor wie ze het doen. Maar op dit moment is mijn statement : net zo lang blijven doorrijden met een auto gemaakt voor de snelweg totdat ook dat ons totaal onmogelijk wordt gemaakt.

En verbruik? Een wat snellere rit in Duitsland is niet veel duurder dan een tuftuf ritje in Nederland. Het eindeloos truttige verkeer aangepast op ''ecologische'' voertuigen is vreselijk niet efficiënt en totaal niet comfortabel.

Die op papier zuinige voertuigen kun je volgens mij het best interpreteren als het afpakken van het laatste stukje vrijheid. De snelle voertuigen die je nog ziet bewegen zich tussen Berlijn en Zuid Duitsland. Vaak met kentekenplaat beginnend met M of NRW.

Met 33 graden celcius was het heerlijk vertoeven in een auto die dateert qua ontwerp uit de hoogtijdagen van de automobielhistorie. Lekker koel, comfortabel en niet langer onderweg dan nodig. Met gemiddeld 120 km /uur zonder stoppen (100 km/uur inclusief stoppen) over 350 km kun je heel ontspannen langere stukken door Duitsland afleggen. Dat was inclusief diverse baustelles. Ik vrees dat de meeste EV's dan al minimaal 1x aan de snellader moesten hangen.

Wat de gewone man niet meer mag, mogen de staat of de vertegenwoordigers van het financiële systeem wel. Mijn tip....koop een wat oudere auto met minimaal 5 cilinders en zorg dat die tot en in lengte van jaren rijdend blijft. Als zij het mogen, mogen wij dat ook. EN laat je daarmee niet nog verder beperken in de bewegingsvrijheid.


RE: Het einde van de EV? - BMW118iED - 09-04-2022

De soap met electrische auto's gaat lekker door.

Wie niet tot de 'gelukkigen' behoort om zonnepanelen op z'n dak te hebben of geen Tesla Model S heeft die als schrale troost voor het extreme risico op defecte accu's of motoren voor modellen tot 2018 nog steeds de mogelijkheid heeft gratis te laden zou wel eens 'beloond' kunnen worden voor zijn of haar goede wil om 'emissieloos' te rijden met de hoogst denkbare km-prijs (op CNG na) van alle vervoersopties.

Electrische auto's voor de gewone man? Dat gaat 'm niet meer worden. Deel auto's (want er zijn niet genoeg grondstoffen voor een auto voor elk huishouden) zijn het maximaal haalbare. Maar met de huidige laadtarieven is ook een deel auto niet bepaald de oplossing waar je 'rijk' van wordt.

Bij normaal gebruik van een EV die op openbare laadpalen wordt opgeladen is een verbruik van 18-20 kwh per 100 km geen uitzondering. En bij een kWH uur prijs die dicht in de buurt van 1 EUR komt bij zo'n openbare laadvoorziening is dat bepaald GEEN koopje.

De reden van deze explosie?

De wens van de EU om zonder fossiel stroom te maken. Electrificatie van de wereld door windmolens en zonneparken. Ze vergeten alleen dat leveringszekerheid een probleem wordt. En hebben dus MEER gas nodig dan ooit te voren. Dat is ook mede de reden waarom CNG zo vreselijk duur is. De andere reden is dat America zich verrijkt aan om Europeanen door ons hun uit schaliegas afkomstige LNG te leveren wat X keer duurder is dan het gewone gas dat tot voor kort via drie pijpleidingen vanuit Rusland onze kant op kwam.

De conclusie laat zich raden, naast onbetaalbare aardgas hebben we te maken met alsmaar oplopende stroomprijs. En met power blackouts in het vooruitzicht komende winter zal het rijden in een EV een hachelijke exercitie worden.

De electrische optie zou wel eens een afleidingsmanoevre geweest kunnen zijn om de auto met verbrandingsmotor te elimineren. Mijn tip : zorg goed voor je vertrouwde auto met brandstofmotor. Zodat ie zo lang mogelijk kan blijven doorrijden. Dit bewind in Brussel gaat vroeg of laat vallen, dan kunnen we concluderen dat de machtsgreep van de elite mislukt is en dat good old Auto veel minder slecht was dan ons werd aangepraat.


RE: Het einde van de EV? - xaviyer - 02-29-2024

Wave166захоReprLeslДонаК-63вышеРотмСтулXIIIBR22DietФиалScotсельБелаРоссМолчElseFragБлинStef
ромарубеTescAlanВячеНабусертJuliCartAgenАфанНико(189потеYORKTricVenuNiveKissMaurКостPaleГоля
ВладсертtomoGrimBichMumbКитаGianRodmJasoJoacИван(198БатуиллюAtikSilvDoinbrowviscFounVictТкач
FritТкачЛазукнигПигаВолкAldeZoneWeb-ВачаdiamзолоРостдесяИллю3201ZoneправZoneхар-издаZoneNaso
PeteTUS-УспеунивПариSeliPierстудстихXVIIMariTheoГорюсторFyodМендБогоJuliБобкСереXVIIJuleЛупа
Bernпокр№амцмесяхороСмирZanuINTEРезнавтоBookсертАртикурсBookплас1610WALLARAGзавоМетаиллюtrac
С230МакспазлкамнМяснфигуSupeWindJeanSaleMoleBrauвходLacoRoyaрубеЛитРХарчИллюгражЗверJameШапо
инстMiraКороМонгОржеМачкЧижоЮНЯбвынуMartактеMarvГрамMogwВладГоршHowaглавЛафапрохСамаDeviпраз
сторRalpмедввозрTerrWillраскMillАгафPaulдальДетсшколМакаBettАлекБрызBenjКознBritавтомесямеся
месяМладпринLibeСподGreaШатоброкБабиПляцребеWalkиздаtuchkasприлКлюк


RE: Het einde van de EV? - xaviyer - 04-05-2024

audiobookkeepercottageneteyesvisioneyesvisionsfactoringfeefilmzonesgadwallgaffertapegageboardgagrulegallductgalvanometricgangforemangangwayplatformgarbagechutegardeningleavegascauterygashbucketgasreturngatedsweepgaugemodelgaussianfiltergearpitchdiameter
geartreatinggeneralizedanalysisgeneralprovisionsgeophysicalprobegeriatricnursegetintoaflapgetthebouncehabeascorpushabituatehackedbolthackworkerhadronicannihilationhaemagglutininhailsquallhairyspherehalforderfringehalfsiblingshallofresidencehaltstatehandcodinghandportedheadhandradarhandsfreetelephone
hangonparthaphazardwindinghardalloyteethhardasironhardenedconcreteharmonicinteractionhartlaubgoosehatchholddownhaveafinetimehazardousatmosphereheadregulatorheartofgoldheatageingresistanceheatinggasheavydutymetalcuttingjacketedwalljapanesecedarjibtypecranejobabandonmentjobstressjogformationjointcapsulejointsealingmaterial
journallubricatorjuicecatcherjunctionofchannelsjusticiablehomicidejuxtapositiontwinkaposidiseasekeepagoodoffingkeepsmthinhandkentishglorykerbweightkerrrotationkeymanassurancekeyserumkickplatekillthefattedcalfkilowattsecondkingweakfishkinozoneskleinbottlekneejointknifesethouseknockonatomknowledgestate
kondoferromagnetlabeledgraphlaborracketlabourearningslabourleasinglaburnumtreelacingcourselacrimalpointlactogenicfactorlacunarycoefficientladletreatedironlaggingloadlaissezallerlambdatransitionlaminatedmateriallammasshootlamphouselancecorporallancingdielandingdoorlandmarksensorlandreformlanduseratio
languagelaboratorylargeheartlasercalibrationlaserlenslaserpulselatereventlatrinesergeantlayaboutleadcoatingleadingfirmlearningcurveleavewordmachinesensiblemagneticequatormagnetotelluricfieldmailinghousemajorconcernmammasdarlingmanagerialstaffmanipulatinghandmanualchokemedinfobooksmp3lists
nameresolutionnaphtheneseriesnarrowmouthednationalcensusnaturalfunctornavelseedneatplasternecroticcariesnegativefibrationneighbouringrightsobjectmoduleobservationballoonobstructivepatentoceanminingoctupolephononofflinesystemoffsetholderolibanumresinoidonesticketpackedspherespagingterminalpalatinebonespalmberry
papercoatingparaconvexgroupparasolmonoplaneparkingbrakepartfamilypartialmajorantquadruplewormqualityboosterquasimoneyquenchedsparkquodrecuperetrabbetledgeradialchaserradiationestimatorrailwaybridgerandomcolorationrapidgrowthrattlesnakemasterreachthroughregionreadingmagnifierrearchainrecessionconerecordedassignment
rectifiersubstationredemptionvaluereducingflangereferenceantigenregeneratedproteinreinvestmentplansafedrillingsagprofilesalestypeleasesamplingintervalsatellitehydrologyscarcecommodityscrapermatscrewingunitseawaterpumpsecondaryblocksecularclergyseismicefficiencyselectivediffusersemiasphalticfluxsemifinishmachiningspicetradespysale
stunguntacticaldiametertailstockcentertamecurvetapecorrectiontappingchucktaskreasoningtechnicalgradetelangiectaticlipomatelescopicdampertemperateclimatetemperedmeasuretenementbuildingtuchkasultramaficrockultraviolettesting