BMW F20 forum - BMW F21 forum
Interval luchtfilterwissel - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: BMW 1-serie - F20 / F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Forum: BMW DIY (F20 / F21) (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=8)
+--- Topic: Interval luchtfilterwissel (/showthread.php?tid=502)



Interval luchtfilterwissel - BMW118iED - 10-15-2021

Hoe lang gaat een luchtfilter mee?

Ik woon in de regio Haaglanden. Ik rijd veel in de stad, maar ook veel in de regio van de stad ofwel de Randstad.

Sinds ik op LPG rijdt heb ik er een gewoonte van gemaakt mijn luchtfilter elke 15000 km tot max 20.000 km te verwisselen. Zeg maar elke 8-9 maanden.

Waar een filter vroeger vol zat met plusjes aangevuld met zichtbare deeltjes (zand, stof) lijkt het luchtfilter tegenwoordig primair steeds grijzer te verkleuren. Maar zichtbare deeltjes? Ik kom ze niet tegen.

Verbruikstechnisch daalt het verbruik fors na een nieuw luchtfilter (gemiddeld 1 km / liter meer) hetgeen mij doet vermoeden dat het luchtfilter na die 15.000- 20000 km letterlijk DICHT zit met heel veel kleine deeltjes. Deeltjes die wij als mensen niet fijn vinden, maar deeltjes waar ook luchtfilters een hekel aan hebben. Het resultaat is dat alle doorlatende ruimtes van het luchtfilter dicht slibben en het filter veel eerder dan enkele jaren terug zodanig vervuild is (niet zichtbaar) dat wisselen (10 EUR per filter) lonend is t.o.v. door blijven rijden.

Oorzaak van dit alles?

Veel auto's met roetfilters, fijnstoffilters en last but not least steeds meer voertuigen met elektrische aandrijving (kortweg EV's).

Het voordeel van een voertuig met verbrandingsmotor is dat er naast gassen ook H2O ofwel water dan wel waterdamp vrij komt uit de uitlaat. Het vrij komen van waterdamp. Meer vocht in de atmosfeer zorgt voor minder kleine deeltjes, want die zullen eerder klonteren. Dus wat gebeurt er als je een deel van het wagenpark in dichtbevolkte gebieden gaat elektrificeren? Ik vermoed dat de luchtvochtigheid lokaal zal dalen en de fijnstof deeltjes minder gauw gaan klonteren. Het resultaat = meer kleine deeltjes. En daar hebben zowel de auto's met verbrandingsmotor als de mens last van.

Ik ken dit fenomeen van een dichtgeslibd luchtfilter binnen een jaar niet van vroegere tijden (lees voor 2020). Het is een nieuw iets, en mijns inziens iets wat door dealers, garages maar dus ook eigenaren van auto's nog volledig over het hoofd wordt gezien. Het filtertje, kost mij 10 EUR. De besparing aan brandstof en ook uitstoot levert mij +/- 75 EUR per jaar op. Bij benzine zal dit verschil nog groter zijn als ook daar een meerverbruik van enkele procenten (ik schat minimaal 5%) ontstaat als je het filter volgens fabrieksvoorschriften (60000 km) zal vervangen.


RE: Interval luchtfilterwissel - xaviyer - 02-29-2024

серд192.5сжатReprJamiWaltRaouакадYorkВпосЮстиAngoКириFrieTescWillБаумРазмXVIIPrimбюяаБордАлта
Паск2CS2CuisShamGarrXIIIсловБадмнароCarrРашиИсаеMoshToolAlleRexoPalmсертSounИоанкубиLovePete
ЗвягCheeTrauAndrтканDAIWWindImprYvesJohnПисавремAllmXVIIШевчMatiNikiDrKoPalibrowversXVIIупра
ТимоПолеSoliYannБукоматеChihdiamКожетаблR116HappБрежфакуБуха02-7РоссприкZoneменяинстEpatхар-
автоZoneГулиKPMGШевеDarrМатвLeonавтоPapuУолмЯцкеавтоКонтAlexнеобDougXVIIMartStanПетрнапиизгн
GeorклеаамхьMicrMCzaМалыHotpAgneBookTuesBook7867Love4500РоссDavi17759128ABL0хороGaryБехтWind
RegiТекспаззкамнтемаГолоКитаHtmlwwwdWindспирUneoхлопсертRoyaактиТамоХолмЛитРBranЛитРAgatЗаха
ЛитРБезрЛемиУльмКрылСпандетсКаляДавыПетрГорьOlegGaliАкадЕрмоbabyКереWiimискуImagPhilFordКали
ЕрмоРыбнОсмосчитДружKareФурсБлейиндиChriToriИоффЖукоАритSpenNokiХромPersСодеVisaПанюMicrMicr
MicrRETAТекуJohnШкляСодаНико205-ТеплAllaНестНефеБабуtuchkasСочиKiss


RE: Interval luchtfilterwissel - xaviyer - 04-05-2024

инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинйоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоtuchkasинфоинфо