BMW F20 forum - BMW F21 forum
@wesome fan van de f20 - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: Algemeen bmwf2x forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Stel jezelf voor (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=2)
+--- Topic: @wesome fan van de f20 (/showthread.php?tid=507)

Pagina's: 1 2


@wesome fan van de f20 - @wesome - 12-19-2021

Hallo iedereen,

Hier zet ik even wat karakteristieken over mij zelf neer:
Mijn naam is André, wonende in Amsterdam, leeftijd 58jr
Fan van 4 cilinders sinds de 1502 wat mijn eerste BMW was.
Daarna een 2002 gehad en na wat tweewielerkeuzes terug op 4 wielen in een E30 cabrio met een 318is blokje.
Uiteindelijk mijn droomauto gekocht voordat dit een hype werd; de E30 M3, ik heb de laatste 2 nog in bezit.
Nu overdenk ik een 3 deurs (f21 dus) 116i of 118i en het lijkt me een goed moment om me op dit forum te melden voor verdere orientatie.

Groet, André


RE: @wesome fan van de f20 - TomF20 - 12-20-2021

Welkom André!
Wauw een e30 M3, daar kan ik alleen van dromen  Rolleyes
Aangezien je fan bent van de vier cilinders, neem ik aan dat je opzoek bent naar een pre-LCI?


RE: @wesome fan van de f20 - @wesome - 12-26-2021

(12-20-2021, 08:36 AM)TomF20 schreef: Welkom André!
Wauw een e30 M3, daar kan ik alleen van dromen  Rolleyes
Aangezien je fan bent van de vier cilinders, neem ik aan dat je opzoek bent naar een pre-LCI?
Dankjewel!
Inderdaad, het moet er een worden van voor 2015 al zijn de B48 blokken ook 4 cylinders of is dat vloeken in de kerk?
Ik kijk rond voor een valencia oranje of estoril blauwe omdat ik dat eenmaal goed vind passen bij dit model. Zijn er nog opties behalve het m pakket wat een verschil met de standaard uitvoering oplevert? Geluid van Harmann Kardon merkbaar beter? Grote navi? De 118i heeft extra een intercooler en een dikkere downpipe als ik goed geïnformeerd ben. Iemand nog suggesties? Duitsland als zoekgebied? Zelf importeren? Zijn er topics daarover?

Ik hoor het allemaal graag.


RE: @wesome fan van de f20 - TomF20 - 12-30-2021

Als je budget het toelaat zou ik altijd het B48 blok boven het N13 bok verkiezen.
De 116i en 118i pre-LCI zijn wel 4 cilinders (1,6L), de LCI 116i en 118i zijn 1,5L 3 cilinders.

Grote navi en xenon zijn wat mij betreft absolute must voor deze modellen.
Geluid van de standaard audio is niet heel denderend, maar het is natuurlijk naar eigen smaak.
De pre-LCI 118i heeft t.o.v. 116i een oliekoeler, grotere remmen en iets grotere diameter koelingbuizen (voor zover ik weet).
Echter zal een gechipte 114i of 116i bij 'normaal' gebruik prima zonder die upgrades moeten functioneren.


RE: @wesome fan van de f20 - Patrick - 01-08-2022

Welkom! En zeker voor de B48 gaan t.o.v de N13! Je komt dan uit bij de 120i/125i LCI. Let op, er zijn ook 2015 120i modellen met het N13 blok.


RE: @wesome fan van de f20 - @wesome - 01-19-2022

Ik ben mijn checklist aan het vormen en heb een aantal eisen:
M performance uiterlijk.
Sportstoelen met honingraat.
3 deurs.
Lichtmetaal in 18 inch.
Onder de 100.000km en natuurlijk een kloppend onderhoud.
Verschil tussen een n13 en een b48 is ongeveer 2500 euro schat ik? Die stage1 naar 200+ pk kost zo’n 500 a 750 euro?
Wordt het een witte? Dat ga ik live bekijken want ik ben nu van mening dat wit geen kleur is. Een vuile witte is geen gezicht, je blijft wassen en je kijkt met plezier naar je geparkeerde auto alleen maar op een droge zomerdag. Maar als het wit-metallic is ben ik over te halen.


RE: @wesome fan van de f20 - @wesome - 01-31-2022

Hallo, ik heb de zoekfunctie gebruikt maar heb niet veel resultaat gekregen.
Mijn vraag gaat over de volgende 3 onderwerpen. Bij welke modellen is de stuurbekrachtiging snelheidsafhankelijk? Sowieso in de M-modellen met M uiterlijk natuurlijk maar er is onderscheid tussen een M-onderstel, M interieur en volledig M. ik vraag me af of dit ook in de sportline zit en hoe dit in de specificatielijst te vinden is. Weet iemand welke uitrustingscode daarbij hoort?
De sportstand bij de versnellingspook geeft een snellere respons op het gas, doet het ook wat met de demping van het onderstel, het zgn adaptief dempen? Welke uitrustingscode of -niveau heeft dat? Moet ik sowieso voor High Executive gaan?

Een andere vraag is of de automaat sneller schakelt met de flippers, levert het meer sensatie op een doorsnee dijkweg dan de handbak? Ik ben benieuwd naar ervaringen van forumleden.


RE: @wesome fan van de f20 - BMW118iED - 02-16-2022

Ik vermoed dat vanaf de Bx8 (MY 2016???) motoren alle stuurbekrachtiging elektrisch is geworden. En deze zal snelheids afhankelijk zijn. Maar ook instelbaar in sportsstand of ie zwaar of licht moet sturen.

En dan heb je twee smaken, de versie S2VLA en de standaard versie.

Ik denk dat beide snelheids afhankelijk werken met d3 S2VLA als verschil dat je minder stuuromwentelingen hoeft te maken om maximaal in te sturen dan het standaard stuurhuis.

M onderstel : andere veren, andere dempers en bij de facelift modellen ook een stabilisator op de achteras (die mist bij een B38 zonder M-onderstel). Ik rijd met de 118i met M-sport veren en Bilstein B8 dempers en M135 stabilisator. Maar met een uiterlijk van Urban Line. Niet schreeuwerig van buiten. Lekker anoniem. Enige wat ik mis zijn de M-sport stoelen.

Volledig M zal wel de combi zijn van M-exterieur, M-interieur en M-onderstel. Weet niet of de optie S2VLA daar standaard was. De optie S2VLA schijnt overigens wel te retrofitten te zijn.

Adaptief onderstel was een aparte optie. IK vermoed dat dit ook ingesteld kan worden in de settings in i-drive wat de sport stand moet beinvloeden.

Op een na laatste vraag : altijd kiezen voor een auto met high-executive uitvoering. En dan liefst eentje met minimaal hifi audio optie, zodat je zonder veel complicaties ook kunt upgrade naar Harman Kardon speakers.

Laatste vraag weet ik niet zeker, maar dacht dat elke codeur specialist een automaat kan coderen zodat ie sneller schakelt.


RE: @wesome fan van de f20 - @wesome - 02-16-2022

Dank je wel voor de snelle reactie! Ik heb nu 3 exemplaren van de f21 in M uitvoering gezien met N13 motorisatie. Allemaal handbak. Wat de stuurbekrachtiging betreft zal het wel goedkomen maar adaptive demping of de high executive, laat staan een hifi installatie; dat vinden in één gebruikte binnen een redelijk budget is best wel geduld hebben. Ik heb in een 118i gereden. Stuurde en reageerde verrassend soepel op het gas, had een bescheiden fluittoon en een Injen intake die een chip zou hebben gehad. De uitdraai van de BMW dealer liet zien dat de auto in 2012 het licht zag in Regensburg maar in 2014 pas voor het eerst bij Renova een kenteken kreeg. Een telefoontje naar Goes bevestigde dat verhaal maar de handelaar wilde geen water bij de wijn omdat hij adverteerde met een bj 2014. De lak liet ook gedeelten overgespoten zien. Omdat ik een kloppende onderhoudshistorie verlang zodat verkoop ook geen vraagtekens oproept liet ik deze aan mij voorbij gaan.
De estorilblauwe die ik ook opzocht in brabant had een apk-keuringsformulier en een verzekeringsbewijs van de vorige eigenaar. Die gebeld en hij vertelde dat de kmstand klopte en dat alle niet-BMW-dealer facturen bij de papieren waren achtergebleven. Heeee! Raar, waar waren die dan? Handelaar gevraagd, kwam met een vaag verhaal dat op basis van privacy bedragen en garagenaam afgeschermd moesten worden en maar één factuur sinds 2018. En doorrr!
Momenteel kijk ik toch weer over de grens omdat de prijzen van M-exemplaren met < 100.000km minstens 2500 euro lager liggen dan hier. Ik doe ook water bij de wijn want wit en zwart doen nu ook mee in de keuzes die er zijn.
Wist je dat een 5 deurs duurder is bij de dealer dan een drie deurs? Bof ik toch…


RE: @wesome fan van de f20 - TomF20 - 02-17-2022

Wat betreft de stuurbekrachtiging is er nog een klein puntje van aandacht tijdens het proefrijden.
Zelf heb ik de optie S0216 Servotronic. Bij lange doordraaiers merk ik dat de stuurbekrachtiging een 'schokje' geeft.
Dit is eigenlijk alleen te merken in sport-stand bij minimale stuuruitslag.
Wanneer het stuur weer recht wordt gedraaid krijg je een kleine weerstand net voordat hij recht staat.
Tijdens de proefrit is dit mij niet opgevallen, ik merk het ook alleen bij flauwe bochten op de snelweg en in sport-stand.

Het schijnt niet zo heel veel kwaad te kunnen behalve dat het je kan irriteren.
Het zou te maken hebben met het aan/uit-schakelen van de stuurbekrachtiging.
Een oplossing heb ik nog niet gevonden.