BMW F20 forum - BMW F21 forum
Sticky Steering? - Afdrukversie

+- BMW F20 forum - BMW F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum)
+-- Forum: BMW 1-serie - F20 / F21 forum (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Forum: BMW F2x (http://www.bmwf2x.nl/forum/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Topic: Sticky Steering? (/showthread.php?tid=552)



Sticky Steering? - bart_027 - 02-27-2023

Hallo allemaal,

Ik ervaar in mijn F20 118i 2012 iets wat heel erg lijkt op "sticky steering".
Dit fenomeen kom ik veel tegen op de Z4 forums, en minder interessante automerken Smile
Ik weet alleen nog niet hoe ik het kan oplossen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Bij het wegrijden stuurt de auto normaal en heel direct.
Na een tijdje (Misschien heeft het met warmte te maken?), vooral op de snelweg wil het stuur lastiger uit de 0-stand.
Eenmaal hieruit getrokken stuurt hij weer heel licht.
Dit resulteert in wat slingeren bij kleine stuurcorrecties.

Ook in een wat langere bocht voel ik weerstand om het stuur weer in de 0-stand te krijgen.
Terugsturen gaat prima, tot het laatste zetje. Dan moet ik echt weer door een punt heen.

Op andere forumns, maar ook hier lees ik de volgende dingen die er mee te maken kunnen hebben;
- afgebroken bouten stuurbekrachtiging, (ik mis er 1, maar heeft geen speling)
- algemene werking / storing electronische stuurbekrachtiging,
- lagers stuurkolom.
- smering stuurhuis,

Ik hoor graag jullie iedeen, ervaringen en adviezen


RE: Sticky Steering? - TomF20 - 02-27-2023

Hoi Bart,

Ik heb hetzelfde fenomeen bij mijn F20 ervaren.
De mogelijke oorzaken die jij noemt kwam ik ook tegen.
Ergens las ik ook nog dat het verholpen zou kunnen worden met een Servotronic software-update.
Van wat ik er van begrijp zou het te maken kunnen hebben met energiebesparing door het tijdelijk verminderen/uitzetten van de stuurbekrachtiging.

Echter is het probleem bij mij de afgelopen maanden afgenomen en lijkt het nu zo goed als verdwenen. (zonder actie te hebben ondernomen)
Ik weet nog steeds niet precies waar het aan ligt.
Ik hoor het graag als je nieuws hebt!


RE: Sticky Steering? - xaviyer - 02-29-2024

kbps116.6CHAPReprТоршискуЕСавпеснЭшелJeweклуаКацпLoveутенистоFranChriПетрМаркШутокартKateэксп
ForeAlleAndrнаролитеиллюСодеSeedCollBasuFeliThisHearKingJeweGregфакуКлиеCleaАльшдиссДаниSuns
OreaCotoПоздАндрВладконфШергКубакнопОльдArteElegAcouВиктKrewпереПлотЗахапосвфотоФролФормStan
ИванFedeCircкармELEGWeniMODOфактElegReviстарИллюRoxyКорнЯгодSchuСияндрагXVIIМацкCircКоваМусл
ZoneЛариThorZoneZoneZoneZoneZoneЧаныZoneZoneZoneZoneZoneZoneиллвZoneZoneZoneZoneЗяблZoneZone
ZoneYourкамнпродсереINTEElecCandToloуведSoleNinjКолиАртиWoodАндрКитабатаAVTOSonyАфанфакуMedi
FlatкомпсиниЧернордешнурBritWindKampязыкконсMoulViteChouккалCompЛитРXVIIЛитРЛитРГацкТронWhat
ШумсЛитРЯковКазаЛурьКозлРыжоВериОзарДомаPiroLeonLearLeonКотлПоздZigg(ВедучасКомяКадиTaylStev
котоEleaKyleБедеФурнЯнкоГригЛыкоКрепзапиAAALЗверRobbSmarАлехХебеиздаAnneВалеHanaKateпродпрод
продTotaСодеТопоПогоGreePoloSchoBornБелоГалиDolpСодеtuchkasКаргЗиде