02-05-2021, 03:39 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-05-2021, 03:42 AM door BMW118iED.)
Afgelopen week met wat frisser weer en 100 tuffen over vaderlands wegen een zuinigheidsrecord met de BMW gehaald.
Blijft opvallend, koud weer. Long distance. Ik wist dat 1 op 14 (LPG) dan mogelijk was. Maar tot mijn stomme verbazing kwam ik uit op 1 op 15. Tot zo ver het verbruik. Komend weekend ga ik een oliewissel doen. Stap over op 5W40 Shell Helix Ultra. Zelfde olie welk ik ook voor mijn andere auto (T5 S60 LPG) gebruik. LPG verbruik is altijd zo'n 20% hoger. Hoe kouder het weer, hoe fijner de motor dat vind bij rijden op LPG. Dankzij het octaangetal is LPG dan erg in het voordeel tov EURO 95 bij moderne motoren. Ontsteking op scherp. Volop koppel en vermogen. Heel fijn om dan lekker door te rijden.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is de olietemperatuur na overstap op 5w40 LL01 olie. En olietemperatuur is weer bijdragend aan het laag houden van de motortemperatuur. Het zou me niets verbazen dat de olietemperatuur een paar graden zakt! Ik lees dit ook op 1er forum bij M140i blokjes die de overstap op 5W40 LL01 maken bij normale ritten!. En juist bij turbo motoren = lagere motortemperatuur = lagere inlaatlucht temperatuur door minder opwarming rondom de motor prettig.
Heel benieuwd. De reden waarom ik de Shell kies? Gebruik ik al bijna 6 jaar voor mijn andere auto's. En is een mooie olie (net als tegenwoordig de BMW olieen die van Shell komen). Maar voor LPG heb ik geen LL04 olie nodig. En met elke 10000 verse olie is een LL01 een heel goed alternatief, volgens de 1er forum liefhebbers ook niet minder qua slijtage bescherming.
Olieverbruik over 12000 km sinds laatste beurt? 0,25 - 0,5 liter. Net als de voorgaande beurt met 0W30 BMW Olie. Ik heb een vermoeden dat ie steeds dunner wordt. Vandaar ook de overstap op 5W40.
Komende twee weken zal ik voornamelijk met de Volvo rijden. APK, oliewissel, remmen achter smeren, nieuwe luchtfilter, olie stuurbekrachtiging wisselen, remvloeistof rondom verversen en nog wat kleine dingetjes. Op naar de 375.000 km. Hoop toch dit jaar weer eens met de T5 naar Duitsland te kunnen rijden. Avondritje Oost-Nederland tussen 7 en 9 uur is de enige manier om lekker door te rijden. 100 tuffen met de Volvo is "verschrikkelijk". En daar is ie niet voor gemaakt.
Blijft opvallend, koud weer. Long distance. Ik wist dat 1 op 14 (LPG) dan mogelijk was. Maar tot mijn stomme verbazing kwam ik uit op 1 op 15. Tot zo ver het verbruik. Komend weekend ga ik een oliewissel doen. Stap over op 5W40 Shell Helix Ultra. Zelfde olie welk ik ook voor mijn andere auto (T5 S60 LPG) gebruik. LPG verbruik is altijd zo'n 20% hoger. Hoe kouder het weer, hoe fijner de motor dat vind bij rijden op LPG. Dankzij het octaangetal is LPG dan erg in het voordeel tov EURO 95 bij moderne motoren. Ontsteking op scherp. Volop koppel en vermogen. Heel fijn om dan lekker door te rijden.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is de olietemperatuur na overstap op 5w40 LL01 olie. En olietemperatuur is weer bijdragend aan het laag houden van de motortemperatuur. Het zou me niets verbazen dat de olietemperatuur een paar graden zakt! Ik lees dit ook op 1er forum bij M140i blokjes die de overstap op 5W40 LL01 maken bij normale ritten!. En juist bij turbo motoren = lagere motortemperatuur = lagere inlaatlucht temperatuur door minder opwarming rondom de motor prettig.
Heel benieuwd. De reden waarom ik de Shell kies? Gebruik ik al bijna 6 jaar voor mijn andere auto's. En is een mooie olie (net als tegenwoordig de BMW olieen die van Shell komen). Maar voor LPG heb ik geen LL04 olie nodig. En met elke 10000 verse olie is een LL01 een heel goed alternatief, volgens de 1er forum liefhebbers ook niet minder qua slijtage bescherming.
Olieverbruik over 12000 km sinds laatste beurt? 0,25 - 0,5 liter. Net als de voorgaande beurt met 0W30 BMW Olie. Ik heb een vermoeden dat ie steeds dunner wordt. Vandaar ook de overstap op 5W40.
Komende twee weken zal ik voornamelijk met de Volvo rijden. APK, oliewissel, remmen achter smeren, nieuwe luchtfilter, olie stuurbekrachtiging wisselen, remvloeistof rondom verversen en nog wat kleine dingetjes. Op naar de 375.000 km. Hoop toch dit jaar weer eens met de T5 naar Duitsland te kunnen rijden. Avondritje Oost-Nederland tussen 7 en 9 uur is de enige manier om lekker door te rijden. 100 tuffen met de Volvo is "verschrikkelijk". En daar is ie niet voor gemaakt.