02-14-2022, 08:16 PM
Nog iets meer dan 800 km te gaan. Dan staat de teller op 100.000 km. Op naar de 150.000 km dan maar. In 3,5 jaar tijd 77.000 km afgelegd met deze SUPER auto. Super met hoofdletters omdat ik het echt een geweldige auto vind. Ik stap er nog steeds met veel plezier in.
Belangrijkste punten waarom ik zo tevreden ben :
1. Betrouwbare auto, heeft me niet een keer in de steek gelaten;
2. Fantastische wegligging, zeker na de ombouw naar M-sport vering + Bilstein B8 dempers + M135 stabilisator op de achteras.
3. Relatief hoog comfort voor een C-segment auto
4. Goede infotainment (Prof. Navi, Harman Kardon audio, DAB radio)
5. Het is gewoon een mooi model, zeker als het een relatief volgehangen exemplaar is.
6. De prijs per km is na inbouw LPG voor de brandstofkosten aantrekkelijk laag.
7. Voorbeeldige automaat
Wat heb ik gemist?
1. Sportstoelen (ga ik toch nog een keer plaatsen)
2. Een open dak, leuke luxe optie die vooral extra licht in de kabine brengt
3. een beetje extra vermogen. 10 kg per PK is voor snelheden boven de 100 km toch net wat te veel.
4. akoestische beglazing in de zijramen (helaas niet leverbaar bij een F20).
Zou ik met de kennis van nu weer deze BMW gekocht hebben?
Volmondig ja. Het gebrek aan vermogen heeft ook voordelen. De automaat maakt heel veel goed. Zeker tot 100 km/uur is de auto echt niet langzaam. Je kunt relatief ontspannen en rustig rijden. En ondertussen ben je toch best wel vlot met deze auto. Ik rijd met deze auto a.g.v. het gebrek aan vermogen nauwelijks harder dan 140 km/uur. Het zal heus wel kunnen, maar als ik stevig wil doorrijden pak ik liever mijn andere auto.
Ik ben afgestapt van de BMW service voor deze auto, en organiseer onderhoud grotendeels zelf.
Met een 'Amerikaans' olie-wissel interval kun je veel schade aan de techniek voorkomen. 200 uur of omstreeks 10000 km is het maximale. 20000 km voor de bougies i.p.v. 60.000 km en 15000 km voor het luchtfilter i.p.v. elke 60000 km. Het zal allemaal meehelpen om de techniek langer in goede staat te houden.
De LPG installatie is inmiddels ruim terugverdiend. Niet over twijfelen. Gewoon doen. Besparing door te rijden op LPG loopt nu elke maand op met +/- 15 cent per 100 km over het totaal afgelegde km's op LPG. De besparing op de km-prijs (na 53.000 km) ligt nu omstreeks 2,20 EUR per 100 km. Mijn verwachting is dat de totale besparing bij km-stand 150.000 km rond de 4000 EUR bedraagt. Altijd prettig, daarbij geldt dat het het rijplezier in ieder geval niet nadelig heeft beïnvloed. Ik zou eigenlijk willen zeggen: in tegendeel. De kosten per km voor alleen de brandstof inclusief benzine liggen rond de 8,5 cent per km.
Elke keer als ik de huidige 1 serie (F40) tegen kom, valt mij op hoe de auto er t.o.v. de 2e facelift F20 toch best 'goedkoop' uitziet. Een goed onderhouden F20 blijft een liefhebbers auto. Maar bovenal, een netjes uitziende F20 is gewoon een mooie maar vooral tijdloze auto. En dat laatste kan ik niet zeggen van de F40.
BMW heeft voor mij laten zien dat ze fijne en vooral betrouwbare auto's kunnen bouwen. Iets dat ik over mijn 2e auto helaas niet altijd mag zeggen (Maar die heeft een bijna 4x zo hoge km-stand als de BMW). Ik heb sterk de indruk dat BMW veel geleerd heeft van het vroegere Volvo (tot omstreeks 2006). En dat Volvo helaas niet meer de kwaliteiten heeft die vroegere modellen wel hadden.
Tot slot : een ding kan ik iedereen aanraden bij moderne auto's op benzine, tank geen E10 als brandstof. Het is slecht voor de motor. Het is slecht voor je onderhoudskosten. Het heeft alleen maar nadelen. En geef je je BMW een wat duurdere benzine wordt je daarmee vermoedelijk ook nog eens getrakteerd op een beetje extra vermogen maar vooral een prettig rustig draaiende motor.
Voor mij is mijn 2e BMW in mijn lange carriere van auto's een echte rijders-auto. Ik heb geen idee welke andere auto in dit segment de BMW kan evenaren. En dus blijf ik voorlopig nog wel doorijden met deze fijne en luxe 'spaar-mobiel'.
Belangrijkste punten waarom ik zo tevreden ben :
1. Betrouwbare auto, heeft me niet een keer in de steek gelaten;
2. Fantastische wegligging, zeker na de ombouw naar M-sport vering + Bilstein B8 dempers + M135 stabilisator op de achteras.
3. Relatief hoog comfort voor een C-segment auto
4. Goede infotainment (Prof. Navi, Harman Kardon audio, DAB radio)
5. Het is gewoon een mooi model, zeker als het een relatief volgehangen exemplaar is.
6. De prijs per km is na inbouw LPG voor de brandstofkosten aantrekkelijk laag.
7. Voorbeeldige automaat
Wat heb ik gemist?
1. Sportstoelen (ga ik toch nog een keer plaatsen)
2. Een open dak, leuke luxe optie die vooral extra licht in de kabine brengt
3. een beetje extra vermogen. 10 kg per PK is voor snelheden boven de 100 km toch net wat te veel.
4. akoestische beglazing in de zijramen (helaas niet leverbaar bij een F20).
Zou ik met de kennis van nu weer deze BMW gekocht hebben?
Volmondig ja. Het gebrek aan vermogen heeft ook voordelen. De automaat maakt heel veel goed. Zeker tot 100 km/uur is de auto echt niet langzaam. Je kunt relatief ontspannen en rustig rijden. En ondertussen ben je toch best wel vlot met deze auto. Ik rijd met deze auto a.g.v. het gebrek aan vermogen nauwelijks harder dan 140 km/uur. Het zal heus wel kunnen, maar als ik stevig wil doorrijden pak ik liever mijn andere auto.
Ik ben afgestapt van de BMW service voor deze auto, en organiseer onderhoud grotendeels zelf.
Met een 'Amerikaans' olie-wissel interval kun je veel schade aan de techniek voorkomen. 200 uur of omstreeks 10000 km is het maximale. 20000 km voor de bougies i.p.v. 60.000 km en 15000 km voor het luchtfilter i.p.v. elke 60000 km. Het zal allemaal meehelpen om de techniek langer in goede staat te houden.
De LPG installatie is inmiddels ruim terugverdiend. Niet over twijfelen. Gewoon doen. Besparing door te rijden op LPG loopt nu elke maand op met +/- 15 cent per 100 km over het totaal afgelegde km's op LPG. De besparing op de km-prijs (na 53.000 km) ligt nu omstreeks 2,20 EUR per 100 km. Mijn verwachting is dat de totale besparing bij km-stand 150.000 km rond de 4000 EUR bedraagt. Altijd prettig, daarbij geldt dat het het rijplezier in ieder geval niet nadelig heeft beïnvloed. Ik zou eigenlijk willen zeggen: in tegendeel. De kosten per km voor alleen de brandstof inclusief benzine liggen rond de 8,5 cent per km.
Elke keer als ik de huidige 1 serie (F40) tegen kom, valt mij op hoe de auto er t.o.v. de 2e facelift F20 toch best 'goedkoop' uitziet. Een goed onderhouden F20 blijft een liefhebbers auto. Maar bovenal, een netjes uitziende F20 is gewoon een mooie maar vooral tijdloze auto. En dat laatste kan ik niet zeggen van de F40.
BMW heeft voor mij laten zien dat ze fijne en vooral betrouwbare auto's kunnen bouwen. Iets dat ik over mijn 2e auto helaas niet altijd mag zeggen (Maar die heeft een bijna 4x zo hoge km-stand als de BMW). Ik heb sterk de indruk dat BMW veel geleerd heeft van het vroegere Volvo (tot omstreeks 2006). En dat Volvo helaas niet meer de kwaliteiten heeft die vroegere modellen wel hadden.
Tot slot : een ding kan ik iedereen aanraden bij moderne auto's op benzine, tank geen E10 als brandstof. Het is slecht voor de motor. Het is slecht voor je onderhoudskosten. Het heeft alleen maar nadelen. En geef je je BMW een wat duurdere benzine wordt je daarmee vermoedelijk ook nog eens getrakteerd op een beetje extra vermogen maar vooral een prettig rustig draaiende motor.
Voor mij is mijn 2e BMW in mijn lange carriere van auto's een echte rijders-auto. Ik heb geen idee welke andere auto in dit segment de BMW kan evenaren. En dus blijf ik voorlopig nog wel doorijden met deze fijne en luxe 'spaar-mobiel'.