08-28-2022, 07:30 PM
Geen nieuws, goed nieuws.
Ben erg positief verrast over de automaatolie wissel. Had ik veel eerder moeten doen......maar goed, hij doet het weer prima. Ik heb nog steeds de indruk dat de bak minder energie verliest en er meer PK-tjes op de weg terecht komen. Neemt niet weg dat ik blijf bij mijn standpunt van de vorige posting, 150.000 km volgende spoelbeurt of misschien zelfs bij 140.000 km. Nieuwe olie heeft een vrij sterk reinigende werking. En die reinigende werking betekent dat de olie de komende krappe door te rijden nog overgebleven vervuiling zal opnemen. Dan is 30.000 km een mooi interval voor een volgende bakolie wissel.
Motorisch? Nog steeds geen olieverbruik. Ik kwam afgelopen dagen een foto van een oliewissel tegen. Waarbij ik sterk de indruk heb dat sinds de motor op LPG rijdt de motor i.c.m. de relatief korte oliewissel intervallen stukje bij beetje steeds schoner is geworden. Ga ondertussen wel het interval voor oliewissel ophogen richting 12.500 km i.p.v. 10.000 km. Ik denk dat de olie (5W40 Helix Ultra van SHELL er geen probleem mee zou moeten hebben.
Eind dit jaar APK en mogelijk weer eens een flesje Forte injector reiniger. Daar blijft het dan bij.
Qua benzine verbruik zit de BMW momenteel op iets minder dan 6% benzine op het totale verbruik van brandstof. 94% van de verstookte brandstof is LPG. Dat % ligt bij mijn Volvo op 96,5% resp 3,5%. En het verschil zit 'm in het feit dat de Prins VSI DI installatie om de injectoren te koelen van tijd tot tijd benzine inspuit. Als je rustig rijdt, blijft het benzine verbruik beperkt. Bij warm weer duurt het bij deze prins LPG installatie relatief lang voor ie overschakelt op benzine. Bij warm weer schakelt de Volvo juist heel snel over op LPG resp. start bijna direct op LPG als de motor nog warm is.
Tot slot, met alle aanpassingen blijft de BMW qua onderstel een heel vermakelijk voertuig. Ik zou hem eigenlijk wel eens willen vergelijken met een mini cooper. Maar ik vermoed dat de BMW in bochten niet onder doet voor de mini. Het blijft een heel vermakelijke auto waar relatief weinig gebruik hoeft te maken van je remmen....want een bocht kun je heel ontspannen met wat hogere snelheden nemen. Het nadeel : met de zombi's op de weg lijkt het soms wel of de rest van het verkeer zich verplaatst met de snelheid van een schildpad.
Ben erg positief verrast over de automaatolie wissel. Had ik veel eerder moeten doen......maar goed, hij doet het weer prima. Ik heb nog steeds de indruk dat de bak minder energie verliest en er meer PK-tjes op de weg terecht komen. Neemt niet weg dat ik blijf bij mijn standpunt van de vorige posting, 150.000 km volgende spoelbeurt of misschien zelfs bij 140.000 km. Nieuwe olie heeft een vrij sterk reinigende werking. En die reinigende werking betekent dat de olie de komende krappe door te rijden nog overgebleven vervuiling zal opnemen. Dan is 30.000 km een mooi interval voor een volgende bakolie wissel.
Motorisch? Nog steeds geen olieverbruik. Ik kwam afgelopen dagen een foto van een oliewissel tegen. Waarbij ik sterk de indruk heb dat sinds de motor op LPG rijdt de motor i.c.m. de relatief korte oliewissel intervallen stukje bij beetje steeds schoner is geworden. Ga ondertussen wel het interval voor oliewissel ophogen richting 12.500 km i.p.v. 10.000 km. Ik denk dat de olie (5W40 Helix Ultra van SHELL er geen probleem mee zou moeten hebben.
Eind dit jaar APK en mogelijk weer eens een flesje Forte injector reiniger. Daar blijft het dan bij.
Qua benzine verbruik zit de BMW momenteel op iets minder dan 6% benzine op het totale verbruik van brandstof. 94% van de verstookte brandstof is LPG. Dat % ligt bij mijn Volvo op 96,5% resp 3,5%. En het verschil zit 'm in het feit dat de Prins VSI DI installatie om de injectoren te koelen van tijd tot tijd benzine inspuit. Als je rustig rijdt, blijft het benzine verbruik beperkt. Bij warm weer duurt het bij deze prins LPG installatie relatief lang voor ie overschakelt op benzine. Bij warm weer schakelt de Volvo juist heel snel over op LPG resp. start bijna direct op LPG als de motor nog warm is.
Tot slot, met alle aanpassingen blijft de BMW qua onderstel een heel vermakelijk voertuig. Ik zou hem eigenlijk wel eens willen vergelijken met een mini cooper. Maar ik vermoed dat de BMW in bochten niet onder doet voor de mini. Het blijft een heel vermakelijke auto waar relatief weinig gebruik hoeft te maken van je remmen....want een bocht kun je heel ontspannen met wat hogere snelheden nemen. Het nadeel : met de zombi's op de weg lijkt het soms wel of de rest van het verkeer zich verplaatst met de snelheid van een schildpad.