11-22-2020, 11:00 AM
Vrijdag even bij een leverancier voor vnl. Volvo onderdelen (R&D Car Parts in Mijdrecht) gesproken over E10 en het benzine systeem. Sinds invoering E10 nog nooit zo veel nieuwe brandstofpompen verkocht was de mededeling. Zelfde voor het reinigen van benzine injectoren.
Goede vriend van me haalt veel vnl. Volvo's uit Italië. De een na de andere heeft een kapotte / slecht lopende motor waar de diagnose telkens is een defecte brandstofpomp. Dit speelt allemaal sinds de invoering van E10 in Europa als vervanger voor Euro 95 E5.
Zelf paar weken geleden ook weer gedoe gehad met de Volvo (trouwens ook in mindere mate BMW bij koude start). De Volvo was niet aan de praat te krijgen na een dagje stil staan. Eenmaal rijdend (hortend en stotend) begon de motor weer normaal te lopen. Er zat niet veel in de tank (+/- 7 liter), maar voldoende om met E5 brandstof in de benzinetank normaal te starten. Maar niet met een paar maand oude E10 er in.
Heb er na twee dagen wat Vpower benzine (E5) bij gedaan, en na paar dagen begon ie weer normaal te starten zoals het hoort. Zelfde overigens ook mee gemaakt met mijn bijna 24 jaar oude Neder Japanner. Vpower er in. Probleem opgelost. Moraal van het E10 verhaal, rijd je veel en gebruik je je auto dagelijks, geen probleem qua starten. Staat de auto veel stil, en wordt ie zo nu en dan gebruikt? Dan wegblijven bij E10.
Bij de BMW heb ik het opgelost door er een flesje injector reiniger van Prins in te doen. Maar ik denk dat duurdere E5 benzine tanken een goedkopere oplossing is.
Dan nog wat anders over E10. Deze ethanol houdende brandstof is ingevoerd om de CO2 uitstoot te verlagen. Inmiddels is wel duidelijk dat dat een leugen is v.w.b. E10. Biomassa staat vaak gelijk aan vernietiging van natuur i.c.m. een op verkeerde aannames gebaseerde 'verzekering' dat het voor een lagere CO2 uitstoot zorgt.
Dan geldt, voor moderne benzine auto's met directe injectie, dat de uitstoot van (ultra) fijnstof met E10 juist toe lijkt te nemen t.o.v E5 benzine. Hier wordt gelukkig steeds meer onderzoek naar gedaan. Ik vermoed inmiddels dat het zorgt voor zowel hogere CO2 uitstoot door een hoger verbruik en een hogere uitstoot van zowel de PM als het aantal deeltjes PN.
Een goede E5 benzine (of liefst ethanol vrije) brandstof is voor de meeste mensen voldoende. Brandstoffen met hogere octaangehaltes bevatten veelal weer andere (nano) deeltjes die ook weer zorgen voor hogere PM/PN. De motor rijdt er weliswaar beter beter op (zoals ARAL 102, BP Ultimate of de Firezone 102) maar we worden er in stedelijke gebieden juist niet beter van qua gezondheid.
Het thema rondom E10 is relevant voor alle auto's die op papier op E10 kunnen rijden. Maar in huidige "fijnstof' Corona crisis nog veel meer van belang. Vanwege de mogelijk hogere PN/PM uitstoot. Binnensteden van de vier grote steden staan door de week letterlijk vol met stilstaande en langzaam rijdende auto's. Waarbij een hoger gewicht een bepalende factor is (1,5% meer fijnstof voor non-exhaust emissies per 10kg hoger gewicht) maar ook het gebruik van directe injectie benzine motoren met inferieure E10 brandstof draagt negatief bij aan fijnstofvorming. Dit is verhoudinggewijs veel minder dan de non-exhaust emissies. We mogen niet meer gebruik maken van OV (tram, Metro of bus) dus we nemen massaal de auto. Levert op windstille dagen Bejing luchtkwaliteit op. Waardes die we voorheen nooit hebben gehad.
Een grote nuancering bij dit hele fijnstof issue, BMW, BMW zetten sinds een aantal jaar succesvol de Piezo injectoren in bij benzine injectie. Die leveren t.o.v. de injectie systemen van het VAG systeem voordelen op qua PM en PN uitstoot. En dat verschil is groot t.o.v. de VAG Producten.
De VAG groep heeft dit sinds een jaar of twee opgelost door voor bepaalde situaties weer gebruik te maken van indirect ingespoten injectie. Lexus doet dit ook reeds enkele jaren. Dit is een oplossing die vooral de koude start met directe injectie omzeilt. Want die levert bij een direct ingespoten benzine motor de meeste deeltjes op.
Beetje weg van de autotechniek
Ik heb zelf inmiddels de stelling, de hele op CO2 gebaseerde gedachtegang zorgt voor een substitutie van iets wat relatief onschadelijk was (beetje meer CO2) naar iets wat veel meer schadelijk is (tot 100x Hogere uitstoot van PN bij gelijkblijvende of zelfs dalende PM). De kleinste deeltjes zijn het gevaarlijkst. En het zijn die kleinste deeltjes die we ook cadeau krijgen bij de zware SUVS maar nog veel belangrijke de vele obesitas EV's op de weg. Het aandeel non-exhaust emissies wordt alleen maar groter, waarbij de eerder genoemde regel geldt : elke 10kg meer gewicht is 1,5 % extra uitstoot van fijnstof.
Heb recent een serie over woestijnen bekeken : https://www.youtube.com/watch?v=0YSXBgvRoLw.
De moeite waard om te bekijken. De reden waarom? Ik geloof niet in de transitie naar elektriciteit. En wel omdat de benodigde grondstoffen voor elektrificatie nu al zorgen voor enorme milieugerelateerde problemen zorgen zoals ontbossing / woestijnvorming en vergiftiging van het grondwater + ecologisch systeem. En we staan nog maar aan het begin.
Het afgelopen jaar staat primair in het teken van Sahara stofwolken (waar sommigen van ons goed ziek van worden). De beweging naar elektrificatie lijkt me daarom de minst goede oplossing om een leefbare wereld te houden.
En CO2? Voor CO2 geldt dat de lockdown van het afgelopen jaar heeft gezorgd voor een afname van de menselijke CO2 uitstoot van 9%, maar het totale CO2 gehalte in de atmosfeer is niet veranderd. Als je het in de grond opslaat zal het transformeren tot Methaan. Eerst de burger laten betalen, daarna het methaan weer uit de grond halen en diezelfde burger er voor laten betalen. Dan blijft er weinig over van de CO2 hypothese waarmee we worden lastig gevallen door de overheid.
De huidige tijd bied steeds meer handvatten om te wantrouwen wat ons wordt aangepraat. CO2, van het gas af, klimaatneutraal...allemaal bullshit kort gezegd. PN en PM zullen komende jaren een probleem blijven waarbij weinig wind, toegenomen niet lokale fijnstof door woestijnvorming en droogte een uitdaging zijn om het leven "gezond" te leven.
Big Pharma en de rijksten ter aarde varen wel bij de huidige crisis. Wij worden last gevallen met oplossingen die niet relevant zijn. We hebben er alleen maar last van. Ik stop met het tanken van E10. Ik rijd al voor een groot gedeelte niet meer op benzine, en betwijfel of ik uberhaupt ooit een elektrische auto zal rijden. Zuinig zijn op elke BMW (liefst met meer dan 4 cilinders). Voor mij blijft de wens om ooit een 540i aan te schaffen. En deze natuurlijk weer op LPG te laten ombouwen. Tot die tijd blijf ik lekker tuffen in mijn CO2 vriendelijke randstad mobiel op LPG.
Goede vriend van me haalt veel vnl. Volvo's uit Italië. De een na de andere heeft een kapotte / slecht lopende motor waar de diagnose telkens is een defecte brandstofpomp. Dit speelt allemaal sinds de invoering van E10 in Europa als vervanger voor Euro 95 E5.
Zelf paar weken geleden ook weer gedoe gehad met de Volvo (trouwens ook in mindere mate BMW bij koude start). De Volvo was niet aan de praat te krijgen na een dagje stil staan. Eenmaal rijdend (hortend en stotend) begon de motor weer normaal te lopen. Er zat niet veel in de tank (+/- 7 liter), maar voldoende om met E5 brandstof in de benzinetank normaal te starten. Maar niet met een paar maand oude E10 er in.
Heb er na twee dagen wat Vpower benzine (E5) bij gedaan, en na paar dagen begon ie weer normaal te starten zoals het hoort. Zelfde overigens ook mee gemaakt met mijn bijna 24 jaar oude Neder Japanner. Vpower er in. Probleem opgelost. Moraal van het E10 verhaal, rijd je veel en gebruik je je auto dagelijks, geen probleem qua starten. Staat de auto veel stil, en wordt ie zo nu en dan gebruikt? Dan wegblijven bij E10.
Bij de BMW heb ik het opgelost door er een flesje injector reiniger van Prins in te doen. Maar ik denk dat duurdere E5 benzine tanken een goedkopere oplossing is.
Dan nog wat anders over E10. Deze ethanol houdende brandstof is ingevoerd om de CO2 uitstoot te verlagen. Inmiddels is wel duidelijk dat dat een leugen is v.w.b. E10. Biomassa staat vaak gelijk aan vernietiging van natuur i.c.m. een op verkeerde aannames gebaseerde 'verzekering' dat het voor een lagere CO2 uitstoot zorgt.
Dan geldt, voor moderne benzine auto's met directe injectie, dat de uitstoot van (ultra) fijnstof met E10 juist toe lijkt te nemen t.o.v E5 benzine. Hier wordt gelukkig steeds meer onderzoek naar gedaan. Ik vermoed inmiddels dat het zorgt voor zowel hogere CO2 uitstoot door een hoger verbruik en een hogere uitstoot van zowel de PM als het aantal deeltjes PN.
Een goede E5 benzine (of liefst ethanol vrije) brandstof is voor de meeste mensen voldoende. Brandstoffen met hogere octaangehaltes bevatten veelal weer andere (nano) deeltjes die ook weer zorgen voor hogere PM/PN. De motor rijdt er weliswaar beter beter op (zoals ARAL 102, BP Ultimate of de Firezone 102) maar we worden er in stedelijke gebieden juist niet beter van qua gezondheid.
Het thema rondom E10 is relevant voor alle auto's die op papier op E10 kunnen rijden. Maar in huidige "fijnstof' Corona crisis nog veel meer van belang. Vanwege de mogelijk hogere PN/PM uitstoot. Binnensteden van de vier grote steden staan door de week letterlijk vol met stilstaande en langzaam rijdende auto's. Waarbij een hoger gewicht een bepalende factor is (1,5% meer fijnstof voor non-exhaust emissies per 10kg hoger gewicht) maar ook het gebruik van directe injectie benzine motoren met inferieure E10 brandstof draagt negatief bij aan fijnstofvorming. Dit is verhoudinggewijs veel minder dan de non-exhaust emissies. We mogen niet meer gebruik maken van OV (tram, Metro of bus) dus we nemen massaal de auto. Levert op windstille dagen Bejing luchtkwaliteit op. Waardes die we voorheen nooit hebben gehad.
Een grote nuancering bij dit hele fijnstof issue, BMW, BMW zetten sinds een aantal jaar succesvol de Piezo injectoren in bij benzine injectie. Die leveren t.o.v. de injectie systemen van het VAG systeem voordelen op qua PM en PN uitstoot. En dat verschil is groot t.o.v. de VAG Producten.
De VAG groep heeft dit sinds een jaar of twee opgelost door voor bepaalde situaties weer gebruik te maken van indirect ingespoten injectie. Lexus doet dit ook reeds enkele jaren. Dit is een oplossing die vooral de koude start met directe injectie omzeilt. Want die levert bij een direct ingespoten benzine motor de meeste deeltjes op.
Beetje weg van de autotechniek
Ik heb zelf inmiddels de stelling, de hele op CO2 gebaseerde gedachtegang zorgt voor een substitutie van iets wat relatief onschadelijk was (beetje meer CO2) naar iets wat veel meer schadelijk is (tot 100x Hogere uitstoot van PN bij gelijkblijvende of zelfs dalende PM). De kleinste deeltjes zijn het gevaarlijkst. En het zijn die kleinste deeltjes die we ook cadeau krijgen bij de zware SUVS maar nog veel belangrijke de vele obesitas EV's op de weg. Het aandeel non-exhaust emissies wordt alleen maar groter, waarbij de eerder genoemde regel geldt : elke 10kg meer gewicht is 1,5 % extra uitstoot van fijnstof.
Heb recent een serie over woestijnen bekeken : https://www.youtube.com/watch?v=0YSXBgvRoLw.
De moeite waard om te bekijken. De reden waarom? Ik geloof niet in de transitie naar elektriciteit. En wel omdat de benodigde grondstoffen voor elektrificatie nu al zorgen voor enorme milieugerelateerde problemen zorgen zoals ontbossing / woestijnvorming en vergiftiging van het grondwater + ecologisch systeem. En we staan nog maar aan het begin.
Het afgelopen jaar staat primair in het teken van Sahara stofwolken (waar sommigen van ons goed ziek van worden). De beweging naar elektrificatie lijkt me daarom de minst goede oplossing om een leefbare wereld te houden.
En CO2? Voor CO2 geldt dat de lockdown van het afgelopen jaar heeft gezorgd voor een afname van de menselijke CO2 uitstoot van 9%, maar het totale CO2 gehalte in de atmosfeer is niet veranderd. Als je het in de grond opslaat zal het transformeren tot Methaan. Eerst de burger laten betalen, daarna het methaan weer uit de grond halen en diezelfde burger er voor laten betalen. Dan blijft er weinig over van de CO2 hypothese waarmee we worden lastig gevallen door de overheid.
De huidige tijd bied steeds meer handvatten om te wantrouwen wat ons wordt aangepraat. CO2, van het gas af, klimaatneutraal...allemaal bullshit kort gezegd. PN en PM zullen komende jaren een probleem blijven waarbij weinig wind, toegenomen niet lokale fijnstof door woestijnvorming en droogte een uitdaging zijn om het leven "gezond" te leven.
Big Pharma en de rijksten ter aarde varen wel bij de huidige crisis. Wij worden last gevallen met oplossingen die niet relevant zijn. We hebben er alleen maar last van. Ik stop met het tanken van E10. Ik rijd al voor een groot gedeelte niet meer op benzine, en betwijfel of ik uberhaupt ooit een elektrische auto zal rijden. Zuinig zijn op elke BMW (liefst met meer dan 4 cilinders). Voor mij blijft de wens om ooit een 540i aan te schaffen. En deze natuurlijk weer op LPG te laten ombouwen. Tot die tijd blijf ik lekker tuffen in mijn CO2 vriendelijke randstad mobiel op LPG.