07-01-2022, 10:25 AM
Wat is er gaande in Duitsland?
Voor het eerst in bijna 3 jaar weer eens een autorit door Duitsland gemaakt. Vreemde realiteit. Wat zijn die Duitsers gehoorzaam, waren mijn gedachten rijdend vanaf de Nederlandse grens tot aan Kassel.
Snel rijden was de afgelopen jaren al "not done", "Reisen statt rasen" stond langs de Autobahn om mensen duidelijk te maken dat snel rijden niet gewenst was tot en met asociaal. Een kunstmatig gecreëerde brandstofcrisis was voldoende om de Duitsers verder te bewegen hun snelheid op de autobahn nog verder te verlagen. Verlagen zodat het in het westen meermalen voorkwam dat op stukken met ongelimiteerde snelheid meermalen voorkwam dat Duitsers zelf met 110 km /uur tuffend op de linker rijbaan opstoppingen veroorzaakten.
Soms waren dat kleine 'sparmobielen' zoals we die ook hier kennen. Prima geschikt voor regionaal verkeer, niet geschikt voor langere ritten. Soms waren dat zelfs elektrische voertuigen. Die laatste categorie gelukkig nog niet in de aantallen zoals ze bij ons op de snelweg te zien zijn. Maar het beeld van normale comfortabele limousines is verleden tijd op de Duitse autobahn.
Ik betwijfel zelfs of ik meer dan 5 auto's met meer dan 4 cilinders in het motorcompartiment heb gezien over 1300 km. Dat betekent dat Duitsers net als de rest van Europa de leugen van de kleine efficiënte verbrandingsmotor hebben omarmt.
Een pijnlijke realiteit. Want : juist op de autobahn met af en toe een heuveltje is een auto met een adequate motor een comfort verhogende luxe. Het stil vallen van auto's van respectabele afmetingen zodra de weg omhoog ging is mij nog nooit eerder zo sterk opgevallen als de afgelopen dagen. BMW's, BMW's, Volkswagen en BMW. Allemaal uitvoeringen die sterk onder gemotoriseerd zijn voor het gebruik op de autobahn. Terwijl je dat afgaande op hun afmetingen niet zou verwachten. Hun gebruik van de auto kan alleen maar leiden tot extreem hoog brandstof verbruik wat i.v.m. voertuigen van 10 jaar terug bij gelijksoortig gebruik alleen maar de vraag op kan roepen : hoe kan dit?
Die kleine motoren zijn alleen geschikt voor efficiënt 'toeren' in dichtbevolkte gebieden. Zodra je een langere afstand per auto moet afleggen is comfort een groot woord. Maar blijkbaar zijn ook Duitsers bereid hun privilege van snelle en bovenal comfortabele limousines op te geven met in hun achterhoofd een illusie dat ze het doen voor......
Ik weet niet voor wie ze het doen. Maar op dit moment is mijn statement : net zo lang blijven doorrijden met een auto gemaakt voor de snelweg totdat ook dat ons totaal onmogelijk wordt gemaakt.
En verbruik? Een wat snellere rit in Duitsland is niet veel duurder dan een tuftuf ritje in Nederland. Het eindeloos truttige verkeer aangepast op ''ecologische'' voertuigen is vreselijk niet efficiënt en totaal niet comfortabel.
Die op papier zuinige voertuigen kun je volgens mij het best interpreteren als het afpakken van het laatste stukje vrijheid. De snelle voertuigen die je nog ziet bewegen zich tussen Berlijn en Zuid Duitsland. Vaak met kentekenplaat beginnend met M of NRW.
Met 33 graden celcius was het heerlijk vertoeven in een auto die dateert qua ontwerp uit de hoogtijdagen van de automobielhistorie. Lekker koel, comfortabel en niet langer onderweg dan nodig. Met gemiddeld 120 km /uur zonder stoppen (100 km/uur inclusief stoppen) over 350 km kun je heel ontspannen langere stukken door Duitsland afleggen. Dat was inclusief diverse baustelles. Ik vrees dat de meeste EV's dan al minimaal 1x aan de snellader moesten hangen.
Wat de gewone man niet meer mag, mogen de staat of de vertegenwoordigers van het financiële systeem wel. Mijn tip....koop een wat oudere auto met minimaal 5 cilinders en zorg dat die tot en in lengte van jaren rijdend blijft. Als zij het mogen, mogen wij dat ook. EN laat je daarmee niet nog verder beperken in de bewegingsvrijheid.
Voor het eerst in bijna 3 jaar weer eens een autorit door Duitsland gemaakt. Vreemde realiteit. Wat zijn die Duitsers gehoorzaam, waren mijn gedachten rijdend vanaf de Nederlandse grens tot aan Kassel.
Snel rijden was de afgelopen jaren al "not done", "Reisen statt rasen" stond langs de Autobahn om mensen duidelijk te maken dat snel rijden niet gewenst was tot en met asociaal. Een kunstmatig gecreëerde brandstofcrisis was voldoende om de Duitsers verder te bewegen hun snelheid op de autobahn nog verder te verlagen. Verlagen zodat het in het westen meermalen voorkwam dat op stukken met ongelimiteerde snelheid meermalen voorkwam dat Duitsers zelf met 110 km /uur tuffend op de linker rijbaan opstoppingen veroorzaakten.
Soms waren dat kleine 'sparmobielen' zoals we die ook hier kennen. Prima geschikt voor regionaal verkeer, niet geschikt voor langere ritten. Soms waren dat zelfs elektrische voertuigen. Die laatste categorie gelukkig nog niet in de aantallen zoals ze bij ons op de snelweg te zien zijn. Maar het beeld van normale comfortabele limousines is verleden tijd op de Duitse autobahn.
Ik betwijfel zelfs of ik meer dan 5 auto's met meer dan 4 cilinders in het motorcompartiment heb gezien over 1300 km. Dat betekent dat Duitsers net als de rest van Europa de leugen van de kleine efficiënte verbrandingsmotor hebben omarmt.
Een pijnlijke realiteit. Want : juist op de autobahn met af en toe een heuveltje is een auto met een adequate motor een comfort verhogende luxe. Het stil vallen van auto's van respectabele afmetingen zodra de weg omhoog ging is mij nog nooit eerder zo sterk opgevallen als de afgelopen dagen. BMW's, BMW's, Volkswagen en BMW. Allemaal uitvoeringen die sterk onder gemotoriseerd zijn voor het gebruik op de autobahn. Terwijl je dat afgaande op hun afmetingen niet zou verwachten. Hun gebruik van de auto kan alleen maar leiden tot extreem hoog brandstof verbruik wat i.v.m. voertuigen van 10 jaar terug bij gelijksoortig gebruik alleen maar de vraag op kan roepen : hoe kan dit?
Die kleine motoren zijn alleen geschikt voor efficiënt 'toeren' in dichtbevolkte gebieden. Zodra je een langere afstand per auto moet afleggen is comfort een groot woord. Maar blijkbaar zijn ook Duitsers bereid hun privilege van snelle en bovenal comfortabele limousines op te geven met in hun achterhoofd een illusie dat ze het doen voor......
Ik weet niet voor wie ze het doen. Maar op dit moment is mijn statement : net zo lang blijven doorrijden met een auto gemaakt voor de snelweg totdat ook dat ons totaal onmogelijk wordt gemaakt.
En verbruik? Een wat snellere rit in Duitsland is niet veel duurder dan een tuftuf ritje in Nederland. Het eindeloos truttige verkeer aangepast op ''ecologische'' voertuigen is vreselijk niet efficiënt en totaal niet comfortabel.
Die op papier zuinige voertuigen kun je volgens mij het best interpreteren als het afpakken van het laatste stukje vrijheid. De snelle voertuigen die je nog ziet bewegen zich tussen Berlijn en Zuid Duitsland. Vaak met kentekenplaat beginnend met M of NRW.
Met 33 graden celcius was het heerlijk vertoeven in een auto die dateert qua ontwerp uit de hoogtijdagen van de automobielhistorie. Lekker koel, comfortabel en niet langer onderweg dan nodig. Met gemiddeld 120 km /uur zonder stoppen (100 km/uur inclusief stoppen) over 350 km kun je heel ontspannen langere stukken door Duitsland afleggen. Dat was inclusief diverse baustelles. Ik vrees dat de meeste EV's dan al minimaal 1x aan de snellader moesten hangen.
Wat de gewone man niet meer mag, mogen de staat of de vertegenwoordigers van het financiële systeem wel. Mijn tip....koop een wat oudere auto met minimaal 5 cilinders en zorg dat die tot en in lengte van jaren rijdend blijft. Als zij het mogen, mogen wij dat ook. EN laat je daarmee niet nog verder beperken in de bewegingsvrijheid.