05-11-2019, 06:54 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-11-2019, 06:59 PM door BMW118iED.)
Ga toch kijken of ik de voorste verstevigingsringen ergens in Juli kan gaan monteren. Geschatte kosten bij benadering 130 EUR.
Gaat om de upgrade van het onderstel met M4/M3 componenten. Het specifieke veerpootlager is van Lemfoerder te verkrijgen voor nog eens 65 EUR per stuk. De rest zal helaas origineel BMW moeten zijn. En zal ik pas in 2020 gaan plannen.
Ben wel benieuwd hoe deze upgrade zal uitwerken. Begin dus met stage 1. En ik hoop te eindigen met stage 2.
Stage 1 M4 Support bearing reinforcement ring
Stage 2 M4 Alloy center strut brace + M4 support bearing
Overigens best pijnlijke ervaring, tot de conversie naar het M-sport onderstel vond ik mijn Volvo S60 T5 eigenlijk qua onderstel best OK rijden. Ja, als het echt hard ging werd ie tricky (over vier wielen glijden als het te hard gaat), maar voor mijn gevoel was de auto met Eibach veertjes wel beetje opgewassen tegen de BMW. Wel, dat is na de update aan de BMW met de M-sport / Bilstein Setup verleden tijd. Qua wegligging komt die S60 nooit meer in de buurt van de BMW. Het enige verschil is de hydraulische besturing die ik toch fijner vindt dan de electronische besturing in de BMW.
Aan de andere kant, even vlot invoegen op de snelweg gaat met de S60 zo relaxed. Maar ja, het blijft een oudere auto. Op 23 mei wordt ie 17 jaartjes oud. Met allerlei nadelen. Kwam er vandaag weer achter dat het tankje van de stuurbekrachtiging in de S60 weer fors aan het zweten is. Wil de Volvo voor september dit jaar zo hebben dat ie me voor twee maanden zonder gedoe kan vervoeren. Want dat is de tijd dat de BMW bij Prins komt te staan.
Heb voor de Volvo recent een gemodificeerde carterpan van een nieuwer model aangeschaft, en deze netjes gereinigd. De bedoeling is dat volgende maand de oude carterpan er onder uit gaat, en de nieuwe met grotere oliekoeler, verse O-ringen er onder komt. Natuurlijk met nieuwe olie en een vers oliefilter. Het voordeel van de donor carterpan is dat deze schotjes heeft zitten in de carterpan, waardoor de olie minder gauw naar een kant beweegt, en de oliedruk bij bochten waarschijnlijk wat constanter blijft. Met een km-stand van 360.000 km is ie in theorie nog lang niet op, maar er is altijd wel een reden om weer iets te laten repareren. En het blijft een onpraktische auto voor dagelijks gebruik midden in een grote stad. Maar voor een vakantie rit naar Duitsland voldoet ie meer dan voldoende.
Een van de nadelen van Volvo's vanaf my2000 is dat de oliekeerringen in het oliecircuit kapot gaan. Dat zorgt voor teruglopen van de oliedruk, tot en met het opzuigen van enkel lucht. En dat zorgt uiteindelijk voor defecte drijfstanglagers. Bij de S60 zweet de carterpan op een plek die het aannemelijk maakt dat er toch iets aan de hand is met de keerringen. En vandaar dat ie uit voorzorg er toch onder vandaan gaat.
Gaat om de upgrade van het onderstel met M4/M3 componenten. Het specifieke veerpootlager is van Lemfoerder te verkrijgen voor nog eens 65 EUR per stuk. De rest zal helaas origineel BMW moeten zijn. En zal ik pas in 2020 gaan plannen.
Ben wel benieuwd hoe deze upgrade zal uitwerken. Begin dus met stage 1. En ik hoop te eindigen met stage 2.
Stage 1 M4 Support bearing reinforcement ring
Stage 2 M4 Alloy center strut brace + M4 support bearing
Overigens best pijnlijke ervaring, tot de conversie naar het M-sport onderstel vond ik mijn Volvo S60 T5 eigenlijk qua onderstel best OK rijden. Ja, als het echt hard ging werd ie tricky (over vier wielen glijden als het te hard gaat), maar voor mijn gevoel was de auto met Eibach veertjes wel beetje opgewassen tegen de BMW. Wel, dat is na de update aan de BMW met de M-sport / Bilstein Setup verleden tijd. Qua wegligging komt die S60 nooit meer in de buurt van de BMW. Het enige verschil is de hydraulische besturing die ik toch fijner vindt dan de electronische besturing in de BMW.
Aan de andere kant, even vlot invoegen op de snelweg gaat met de S60 zo relaxed. Maar ja, het blijft een oudere auto. Op 23 mei wordt ie 17 jaartjes oud. Met allerlei nadelen. Kwam er vandaag weer achter dat het tankje van de stuurbekrachtiging in de S60 weer fors aan het zweten is. Wil de Volvo voor september dit jaar zo hebben dat ie me voor twee maanden zonder gedoe kan vervoeren. Want dat is de tijd dat de BMW bij Prins komt te staan.
Heb voor de Volvo recent een gemodificeerde carterpan van een nieuwer model aangeschaft, en deze netjes gereinigd. De bedoeling is dat volgende maand de oude carterpan er onder uit gaat, en de nieuwe met grotere oliekoeler, verse O-ringen er onder komt. Natuurlijk met nieuwe olie en een vers oliefilter. Het voordeel van de donor carterpan is dat deze schotjes heeft zitten in de carterpan, waardoor de olie minder gauw naar een kant beweegt, en de oliedruk bij bochten waarschijnlijk wat constanter blijft. Met een km-stand van 360.000 km is ie in theorie nog lang niet op, maar er is altijd wel een reden om weer iets te laten repareren. En het blijft een onpraktische auto voor dagelijks gebruik midden in een grote stad. Maar voor een vakantie rit naar Duitsland voldoet ie meer dan voldoende.
Een van de nadelen van Volvo's vanaf my2000 is dat de oliekeerringen in het oliecircuit kapot gaan. Dat zorgt voor teruglopen van de oliedruk, tot en met het opzuigen van enkel lucht. En dat zorgt uiteindelijk voor defecte drijfstanglagers. Bij de S60 zweet de carterpan op een plek die het aannemelijk maakt dat er toch iets aan de hand is met de keerringen. En vandaar dat ie uit voorzorg er toch onder vandaan gaat.