10-21-2019, 11:05 AM
Afgelopen weekend heb ik met mijn Volvo S60 2.3 T5 lekker kunnen doorrijden. We waren een dagje naar Duitsland (net over de grens bij Arnhem), dus even de mogelijkheid om door te rijden. Ik had wat aanpassingen aan het LPG systeem gedaan, waardoor in theorie de injectietijd vertraging beperkt zou zijn tot marginaal (12 cm kortere slangetjes van injectoren naar spruitstuk).
Het was best druk op de A3, maar na een Baustelle kon ik eindelijk vol gas accelereren (in 4). Dat ging voor het eerst goed tot omstreeks 6000 toeren, toen hield de motor in met een plofje. Maar stond de teller wel al reeds op 220km/uur. Vooral het stuk 160-200 was indrukwekkend. Maar minstens zo indrukwekkend was het doortrekken vanaf de 200 km/uur. Het inhouden heeft maar een verklaring : injectoren staan te lang open waardoor er te lang brandstof wordt ingespoten en er onverbrande brandstof door de uitlaat stroomt.
De auto is op LPG nog niet zo snel geweest, het was dus best een beleving maar ook tevens een gevoel van succes. Ooit heb ik de auto getest op omstreeks 12 seconden 100-200 km/uur op de teller. Zou me niets verbazen als ie dat inderdaad gaat halen of zelfs de 11 seconden haalt. Zeker omdat ik het vertrouwen heb in de koppeling dat ie in staat is het best wel hoge koppel (>>420nm) te weerstaan. Sinds oktober 2018 heeft de auto namelijk een Sachs Performance koppeling. En ondanks dat ik die soms vervloek in de file, ben ik er heel blij mee op het moment dat ik het vermogen van de auto aanspreek.
Op de planning bij deze auto staat nog het vervangen van de inlaatpakking, de carter ventilatie slang vervangen (inlaatspruitstuk is er dan toch af) en LPG laten afstellen. Ik hoop genoemde klus ergens in december te kunnen gaan uitvoeren, als de BMW weer terug is. Feit is dat de Volvo na krap twee jaar eindelijk weer begint te rijden zoals ie het zou moeten doen.
Verbruikstechnisch is zo'n 5 cilinder een drama (1 op 8,5 op LPG), maar qua fun factor is het geweldig. En vooral het geluid van de 5 cilinder. Door de aanwezigheid van een Simons sport uitlaat en 3 inch downpipe met 100 cells katalysator heeft ie weinig tegendruk en is het geluid behoorlijk heftig als je wat steviger doorrijdt. Bij constante snelheid is de auto gelukkig stil!
De bedoeling is dat ik in 2019 maximaal 7500 km met deze auto heb gereden. Ik zit nu op omstreeks 4500 km dit jaar. En het merendeel van de km's waren leuke km's. In het voorjaar 2020 gaan we waarschijnlijk met de Volvo naar Zuid Duitsland. Leuk vooruitzicht, en kijken hoe ie het dan doet. Ben nog wel heel voorzichtig aan het kijken naar een grotere intercooler (DO88) en grotere radiator (DO88). Vooral bij wat warmer weer moet dat de inlaatlucht wat kouder houden en de motortemperatuur ook wat koeler. Dat zorgt in theorie voor een iets scherpere ontsteking en iets hoger koppel. En niet onbelangrijk, waarschijnlijk krijgt ook de Volvo voor nog de gele Bilsteins. Leuke plannen voor 2020.
In de stad blijft het een moeilijke auto. Te groot, te lomp, te veel lawaai, maar wel het gevoel dat je in een tank rijdt. Draaicirkel van tegen de 13m is best een handicap. En dat was de reden waarom ik een andere auto voor dagelijks gebruik wilde. En heb daar nog steeds geen spijt van. Maar de Volvo wegdoen? Heel blij dat ik hem niet heb ingeruild voor 400 EUR toen ik de BMW kocht. Ondanks z'n 363.000 km, verbruikt ie nauwelijks olie (10000 km een liter olie) en biedt ie meer dan voldoende rijplezier.
Het was best druk op de A3, maar na een Baustelle kon ik eindelijk vol gas accelereren (in 4). Dat ging voor het eerst goed tot omstreeks 6000 toeren, toen hield de motor in met een plofje. Maar stond de teller wel al reeds op 220km/uur. Vooral het stuk 160-200 was indrukwekkend. Maar minstens zo indrukwekkend was het doortrekken vanaf de 200 km/uur. Het inhouden heeft maar een verklaring : injectoren staan te lang open waardoor er te lang brandstof wordt ingespoten en er onverbrande brandstof door de uitlaat stroomt.
De auto is op LPG nog niet zo snel geweest, het was dus best een beleving maar ook tevens een gevoel van succes. Ooit heb ik de auto getest op omstreeks 12 seconden 100-200 km/uur op de teller. Zou me niets verbazen als ie dat inderdaad gaat halen of zelfs de 11 seconden haalt. Zeker omdat ik het vertrouwen heb in de koppeling dat ie in staat is het best wel hoge koppel (>>420nm) te weerstaan. Sinds oktober 2018 heeft de auto namelijk een Sachs Performance koppeling. En ondanks dat ik die soms vervloek in de file, ben ik er heel blij mee op het moment dat ik het vermogen van de auto aanspreek.
Op de planning bij deze auto staat nog het vervangen van de inlaatpakking, de carter ventilatie slang vervangen (inlaatspruitstuk is er dan toch af) en LPG laten afstellen. Ik hoop genoemde klus ergens in december te kunnen gaan uitvoeren, als de BMW weer terug is. Feit is dat de Volvo na krap twee jaar eindelijk weer begint te rijden zoals ie het zou moeten doen.
Verbruikstechnisch is zo'n 5 cilinder een drama (1 op 8,5 op LPG), maar qua fun factor is het geweldig. En vooral het geluid van de 5 cilinder. Door de aanwezigheid van een Simons sport uitlaat en 3 inch downpipe met 100 cells katalysator heeft ie weinig tegendruk en is het geluid behoorlijk heftig als je wat steviger doorrijdt. Bij constante snelheid is de auto gelukkig stil!
De bedoeling is dat ik in 2019 maximaal 7500 km met deze auto heb gereden. Ik zit nu op omstreeks 4500 km dit jaar. En het merendeel van de km's waren leuke km's. In het voorjaar 2020 gaan we waarschijnlijk met de Volvo naar Zuid Duitsland. Leuk vooruitzicht, en kijken hoe ie het dan doet. Ben nog wel heel voorzichtig aan het kijken naar een grotere intercooler (DO88) en grotere radiator (DO88). Vooral bij wat warmer weer moet dat de inlaatlucht wat kouder houden en de motortemperatuur ook wat koeler. Dat zorgt in theorie voor een iets scherpere ontsteking en iets hoger koppel. En niet onbelangrijk, waarschijnlijk krijgt ook de Volvo voor nog de gele Bilsteins. Leuke plannen voor 2020.
In de stad blijft het een moeilijke auto. Te groot, te lomp, te veel lawaai, maar wel het gevoel dat je in een tank rijdt. Draaicirkel van tegen de 13m is best een handicap. En dat was de reden waarom ik een andere auto voor dagelijks gebruik wilde. En heb daar nog steeds geen spijt van. Maar de Volvo wegdoen? Heel blij dat ik hem niet heb ingeruild voor 400 EUR toen ik de BMW kocht. Ondanks z'n 363.000 km, verbruikt ie nauwelijks olie (10000 km een liter olie) en biedt ie meer dan voldoende rijplezier.