12-06-2019, 02:04 AM
Pfff lastige vraag.
6 cent per km prijs verschil, per maand 25 EUR extra MRB. Behalve eerste tijdvak (eindigt 6 februari). Vermoedelijke prijs van de installatie ligt ruim boven de 2000 EUR. Ik vermoed om en na bij 2500 of zelfs meer. Omdat het een nieuw ontwikkelde installatie was heb ik minder betaald dan normaal gevraagd wordt. Afschrijving LPG installatie over een vier jaar en de extra MRB levert in mijn geval een omslagpunt op van +/- 12500 km per jaar. Na afschrijving LPG installatie bedragen de meerkosten puur de MRB en zakt dit in theorie naar omstreeks 5000 km.
Bij direct ingespoten motoren heb je op benzine last van inwendige vervuiling. Dat zou in theorie elke 60000 km opgelost moeten worden. Dit zal op LPG veel minder gaan spelen. Deze motoren zijn uitgerust met hydraulische klepstoters. Kleppen stellen is dus niet aan de orde. Het enige wat er waarschijnlijk bij gaat komen is elke 30000 km 3 nieuwe bougietjes er in. Kosten +/- 35 EUR aan materiaal.
Niet meegenomen is de hele uitstoot discussie. R115 is minimaal zo schoon als de auto op benzine. Anders krijgt de installatie geen R115 codering. Fijnstof tot 95% minder uitstoot. CO2 tot 20% minder uitstoot en NOx t.o.v. Diesel voertuig 75% lagere uitstoot. In tegenstelling tot vroegere auto's heeft dit feit wel meegespeeld bij de keuze voor LPG. Samen met inwendige vervuiling heeft dit eigenlijk de keuze bepaald. Dat je dan per maand +/- 60 EUR bespaart is eigenlijk mooi meegenomen.
6 cent per km prijs verschil, per maand 25 EUR extra MRB. Behalve eerste tijdvak (eindigt 6 februari). Vermoedelijke prijs van de installatie ligt ruim boven de 2000 EUR. Ik vermoed om en na bij 2500 of zelfs meer. Omdat het een nieuw ontwikkelde installatie was heb ik minder betaald dan normaal gevraagd wordt. Afschrijving LPG installatie over een vier jaar en de extra MRB levert in mijn geval een omslagpunt op van +/- 12500 km per jaar. Na afschrijving LPG installatie bedragen de meerkosten puur de MRB en zakt dit in theorie naar omstreeks 5000 km.
Bij direct ingespoten motoren heb je op benzine last van inwendige vervuiling. Dat zou in theorie elke 60000 km opgelost moeten worden. Dit zal op LPG veel minder gaan spelen. Deze motoren zijn uitgerust met hydraulische klepstoters. Kleppen stellen is dus niet aan de orde. Het enige wat er waarschijnlijk bij gaat komen is elke 30000 km 3 nieuwe bougietjes er in. Kosten +/- 35 EUR aan materiaal.
Niet meegenomen is de hele uitstoot discussie. R115 is minimaal zo schoon als de auto op benzine. Anders krijgt de installatie geen R115 codering. Fijnstof tot 95% minder uitstoot. CO2 tot 20% minder uitstoot en NOx t.o.v. Diesel voertuig 75% lagere uitstoot. In tegenstelling tot vroegere auto's heeft dit feit wel meegespeeld bij de keuze voor LPG. Samen met inwendige vervuiling heeft dit eigenlijk de keuze bepaald. Dat je dan per maand +/- 60 EUR bespaart is eigenlijk mooi meegenomen.