10-24-2021, 11:01 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-24-2021, 11:02 PM door BMW118iED.)
Vandaag een krappe 500 km afgelegd. Veel snelweg. Gaandeweg steeds meer het gevoel van vertrouwen met de nieuwe remmen setup gekregen. Schijven zijn nog niet volledig ingeremd. Heb dus ook nog niet extreem geremd wat ik met de 284mm schijven wel zo nu en dan bij stoplichten. Maar de eerste indruk is zoals ik verwachtte. De bijna 30 mm grotere remklauw en het grotere remblok lijken wezenlijk meer capaciteit te hebben dan de 284mm setup.
Komende maand doe ik de ombouw van de achteras naar 300mm geventileerd. Zelfde remblokken i.c.m de iets grotere schijven en dan in geventileerde uitvoering. Zal er per saldo op neerkomen dat per wielomwenteling het blok iets meer schijf heeft om tot stilstand te komen. Voornaamste verandering is de stabielere werking van geventileerde schijven achter. In het verleden bij een E34 was ik ook erg verbaasd over het verschil in remstabiliteit na upgrade naar een geventileerde setup.
Waarschijnlijk zal ik na wisselen van remklauwen / schijven achter het hele systeem van nieuwe vloeistof voorzien. Kan nooit kwaad. Niet veel moeite. Daarna kan ik er weer een tijdje tegen aan.
Op lange afstand vandaag (110 km/uur gemiddeld gereden) een krappe 300 km gereden op 20 liter LPG. Bijna 1 op 15. Super netjes. Op 16 inch wieltjes met 205/55R16 bandjes. Ik vind het verschil dermate groot dat ik niet uitsluit bij huidige brandstofprijzen de overstap te maken naar 16 inch zomer wielen. Liefst ook een set styling 376. Dezelfde set als mijn winterbanden. Ik schat dat het meerverbruik van mijn inmiddels bijna slicks 17 inch banden op de achteras minimaal op 10% ligt. Relatief koud weer deed de rest vandaag.
En inmiddels al weer een krappe 5000 km afgelegd sinds laatste oliewissel. Geen olieverbruik volgens de digitale meter voor oliepeil. Januari is het weer tijd voor een volgende oliewissel + APK.
Komende maand doe ik de ombouw van de achteras naar 300mm geventileerd. Zelfde remblokken i.c.m de iets grotere schijven en dan in geventileerde uitvoering. Zal er per saldo op neerkomen dat per wielomwenteling het blok iets meer schijf heeft om tot stilstand te komen. Voornaamste verandering is de stabielere werking van geventileerde schijven achter. In het verleden bij een E34 was ik ook erg verbaasd over het verschil in remstabiliteit na upgrade naar een geventileerde setup.
Waarschijnlijk zal ik na wisselen van remklauwen / schijven achter het hele systeem van nieuwe vloeistof voorzien. Kan nooit kwaad. Niet veel moeite. Daarna kan ik er weer een tijdje tegen aan.
Op lange afstand vandaag (110 km/uur gemiddeld gereden) een krappe 300 km gereden op 20 liter LPG. Bijna 1 op 15. Super netjes. Op 16 inch wieltjes met 205/55R16 bandjes. Ik vind het verschil dermate groot dat ik niet uitsluit bij huidige brandstofprijzen de overstap te maken naar 16 inch zomer wielen. Liefst ook een set styling 376. Dezelfde set als mijn winterbanden. Ik schat dat het meerverbruik van mijn inmiddels bijna slicks 17 inch banden op de achteras minimaal op 10% ligt. Relatief koud weer deed de rest vandaag.
En inmiddels al weer een krappe 5000 km afgelegd sinds laatste oliewissel. Geen olieverbruik volgens de digitale meter voor oliepeil. Januari is het weer tijd voor een volgende oliewissel + APK.