01-18-2022, 08:02 PM
Gisteren de BMW weer wat verse BP Ultimate gegeven. Ik houd de tank liefst niet vol. En tank maandelijks 10-12 liter benzine die ik nodig heb om te kunnen starten en bij hogere snelheden te laten inspuiten ter koeling van de gevoelige Piezo benzine injectoren.
13000 km terug was ik bij de gas specialist. Die heeft me zo ver weten krijgen een flesje injector reiniger in de tank te doen en een tank benzine leeg te rijden. Heeft het gedaan wat het zou moeten doen? Misschien. Sinds die tijd is er pak 'm beet 65 liter BP ultimate door heen gespoeld. De enige verkrijgbare ethanol vrije brandstof bij de grote olie leveranciers. Alle andere brandstof zit als het goed is op z'n minst enkele procenten bio-ethanol door heen gemengd.
Na 13000 km heb ik gisteren een krappe drie kwartier met de auto gereden met wisselende snelheden op benzine. BP ultimate is een redelijk zuivere brandstof. En mijn ervaring is dat je je motor daarmee (inclusief injectoren) redelijk schoon kunt houden dan wel je injectoren gangbaar kunt houden.
Een mooie indicator of de injectoren vies zijn is het overschakelen bij een LPG auto tussen benzine & LPG. Verloopt dit soepel. Zal er weinig aan de hand zijn. Verloopt dit moeizaam dan moet er behoorlijk bijgeregeld worden bij rijden op benzine vandaar ook de moeizame overschakeling.
In het voorjaar zal ik wel weer eens een flesje injector reiniger bij de Volvo dealer halen. Samen met een volle tank BP ultimate moet dat voldoende zijn om de komende maanden bij starten en hogere snelheden wat meer reiniger door de injectoren te laten stromen. Maar of het nodig is? Een flesje van 10 EUR is wat mij betreft acceptabel 2x per jaar. Het risico op verstopte of defecte benzine injectoren is mij op dit moment die 10 EUR wel waard. Goed nieuws is dat de motor na 30 km benzine weer heel netjes liep.
Ook netjes : de afzetting van viezigheid onder het kleppendeksel. De olie onder de olievuldop is inmiddels mooi helder van kleur. Dat was na 45000 km een redelijk bruine substantie. Dat was vlak voor het moment dat de LPG installatie er in zat. Sinds de LPG inbouw heb ik vaker de olie vervangen.
Oliebeurten volgens onderstaand schema :
28151 oliewissel eerste BMW beurt BMW olie 0W30??? LL04
44700 tweede oliewissel 5W30 BMW olie LL04
52190 derde oliewissel 0W30 BMW olie LL04
60879 oliewissel tweede BMW beurt 0W30 LL04
73115 oliewissel 5W40 Shell Helix Ultra 5W40 LL01
86770 oliewissel 5W40 Shell Helix Ultra 5W40 LL01
95912 oliewissel 5W40 Shell Helix Ultra 5W40 LL01
Ik zit daarmee op 7 oliewissels over de eerste 100.000 km. Na de tweede keer 5W40 LL01 olie heb ik geen olieverbruik meer. Na 1e en 4e oliewissel had ik na +/- 10000 km het streepje bij de elektronische oliepeil op halverwege staan. Met de relatief korte intervallen (13.000 en 9200 km) met de 5W40 olie lijkt de olie niet meer te dalen.
In maart zal ik de 100.000 km aantikken.
Voorlopig ga ik door met hetzelfde schema.
Bougies elke 20.000 km
Luchtfilter elke 15.000 km
Olie elke 10.000 km
Interieurfilter elke 15.000 km
Remvloeistof elke 2 jaar
Koelvloeistof na 5 jaar of 160.000 km
Hoe lang ik de BMW nog houdt? Geen idee. Maar opvallend is dat ie er zowel optisch en mechanisch ook na 4 jaartjes rijden nog fris bij staat.
Eerste onderhoud wat nu uitgevoerd moet worden is het verwisselen van de achterste remschijven. Sinds de grotere remschijven voor loopt de teller achter nauwelijks meer terug. Die blijft maar op 8000 km staan. Desondanks ga ik remschijven en blokken toch maar omwisselen bij het omwisselen naar zomerbanden eind maart.
Wat betreft zomerbanden. Ik ga toch nog een setje Michelin Pilot Sport 4 monteren i.p.v. de oude Bridgestones. Daarmee staat de BMW zowel voor als achter op de Michelins. Normaal gesproken moet dat het comfort ten goede komen. Ik ben namelijk erg te spreken over de Michellin bandjes.
13000 km terug was ik bij de gas specialist. Die heeft me zo ver weten krijgen een flesje injector reiniger in de tank te doen en een tank benzine leeg te rijden. Heeft het gedaan wat het zou moeten doen? Misschien. Sinds die tijd is er pak 'm beet 65 liter BP ultimate door heen gespoeld. De enige verkrijgbare ethanol vrije brandstof bij de grote olie leveranciers. Alle andere brandstof zit als het goed is op z'n minst enkele procenten bio-ethanol door heen gemengd.
Na 13000 km heb ik gisteren een krappe drie kwartier met de auto gereden met wisselende snelheden op benzine. BP ultimate is een redelijk zuivere brandstof. En mijn ervaring is dat je je motor daarmee (inclusief injectoren) redelijk schoon kunt houden dan wel je injectoren gangbaar kunt houden.
Een mooie indicator of de injectoren vies zijn is het overschakelen bij een LPG auto tussen benzine & LPG. Verloopt dit soepel. Zal er weinig aan de hand zijn. Verloopt dit moeizaam dan moet er behoorlijk bijgeregeld worden bij rijden op benzine vandaar ook de moeizame overschakeling.
In het voorjaar zal ik wel weer eens een flesje injector reiniger bij de Volvo dealer halen. Samen met een volle tank BP ultimate moet dat voldoende zijn om de komende maanden bij starten en hogere snelheden wat meer reiniger door de injectoren te laten stromen. Maar of het nodig is? Een flesje van 10 EUR is wat mij betreft acceptabel 2x per jaar. Het risico op verstopte of defecte benzine injectoren is mij op dit moment die 10 EUR wel waard. Goed nieuws is dat de motor na 30 km benzine weer heel netjes liep.
Ook netjes : de afzetting van viezigheid onder het kleppendeksel. De olie onder de olievuldop is inmiddels mooi helder van kleur. Dat was na 45000 km een redelijk bruine substantie. Dat was vlak voor het moment dat de LPG installatie er in zat. Sinds de LPG inbouw heb ik vaker de olie vervangen.
Oliebeurten volgens onderstaand schema :
28151 oliewissel eerste BMW beurt BMW olie 0W30??? LL04
44700 tweede oliewissel 5W30 BMW olie LL04
52190 derde oliewissel 0W30 BMW olie LL04
60879 oliewissel tweede BMW beurt 0W30 LL04
73115 oliewissel 5W40 Shell Helix Ultra 5W40 LL01
86770 oliewissel 5W40 Shell Helix Ultra 5W40 LL01
95912 oliewissel 5W40 Shell Helix Ultra 5W40 LL01
Ik zit daarmee op 7 oliewissels over de eerste 100.000 km. Na de tweede keer 5W40 LL01 olie heb ik geen olieverbruik meer. Na 1e en 4e oliewissel had ik na +/- 10000 km het streepje bij de elektronische oliepeil op halverwege staan. Met de relatief korte intervallen (13.000 en 9200 km) met de 5W40 olie lijkt de olie niet meer te dalen.
In maart zal ik de 100.000 km aantikken.
Voorlopig ga ik door met hetzelfde schema.
Bougies elke 20.000 km
Luchtfilter elke 15.000 km
Olie elke 10.000 km
Interieurfilter elke 15.000 km
Remvloeistof elke 2 jaar
Koelvloeistof na 5 jaar of 160.000 km
Hoe lang ik de BMW nog houdt? Geen idee. Maar opvallend is dat ie er zowel optisch en mechanisch ook na 4 jaartjes rijden nog fris bij staat.
Eerste onderhoud wat nu uitgevoerd moet worden is het verwisselen van de achterste remschijven. Sinds de grotere remschijven voor loopt de teller achter nauwelijks meer terug. Die blijft maar op 8000 km staan. Desondanks ga ik remschijven en blokken toch maar omwisselen bij het omwisselen naar zomerbanden eind maart.
Wat betreft zomerbanden. Ik ga toch nog een setje Michelin Pilot Sport 4 monteren i.p.v. de oude Bridgestones. Daarmee staat de BMW zowel voor als achter op de Michelins. Normaal gesproken moet dat het comfort ten goede komen. Ik ben namelijk erg te spreken over de Michellin bandjes.