02-20-2022, 12:02 AM
De akoestische beglazing in de zijramen (helaas niet leverbaar bij een F20), zou ik als optie op een volgende BMW altijd willen nemen.
Bij mijn hobby auto, Volvootje die dit jaar 20 jaar wordt, heb ik inmiddels de voorste zijruiten met gelaagd (en akoustisch, waterafstotend) glas uitgevoerd. Komende week komt er ook gelaagd glas in de achterste deur aan de linker kant. Rechts volgt later dit jaar. Ik ben best wel verrast van de beperking van het rijwind geluid bij de zijruiten na plaatsing afgelopen week van de gelaagde zijruit in de bestuurders deur. Gekke gewaarwording, maar het voelt alsof je in een goed geisoleerde ruimte zit waardoor je van buiten minder hoort via de zijruiten. Het meeste windgeruis komt nu van de voorruit, en dat hoort niet. Er zit een niet-originele voorruit in. Zou zo maar kunnen dat daar t.z.t. een originele nieuwe ruit in komt met verse afdichtrubbers.
Bij de Volvo S60 2002 was gelaagde zijruiten een (dure) optie. Met wat zoeken is het met relatief beperkte investering achteraf in te bouwen in de auto. Qua werk valt het mee om de upgrade uit te voeren. Uit veiligheidsoverweging was alleen het 2e vaste zijruitje van de achterdeuren niet uitgevoerd in een gelaagde uitvoering. Niet zo'n probleem. Want een Volvo eenmaal op slot krijg je niet zo maar open. Raampje intikken heeft weinig zin. Deurslot = losgekoppeld van deurgrepen. En die ontkoppeling wordt pas ongedaan gemaakt als de auto electronisch van het slot wordt gehaald.
Ik hoop niet dit ik het voordeel van gelaagd glas ooit nodig heb. Maar in sommige omstandigheid is het prettig als je auto voorzien is van gelaagd glas. Dat het de auto wat stiller maakt.....is mooi meegenomen. Maar, de auto is bepaald motorisch niet stil. 3 inch downpipe, 100 cells katalyator en een Simons RVS uitlaat systeem. Eenmaal warm maakt ie aardig wat geluid. Bij constante snelheid op de snelweg mij iets te veel, maar middels extra isolatie moet dat te dempen zijn (onder de achterbank, hoedenplank en vloer achter de voorstoelen).
Schatting is dat ie momenteel 300 PK's heeft, met dik 400 nm koppel. Zit te overwegen er nog een grotere turbo op te zetten, dan moet ie in de buurt van de 340PK / 500 nm koppel kunnen komen. Dat zou de huidige Sachs Performance sportkoppeling (organische plaat + verzwaarde drukgroep) aan moeten kunnen.
BMW plannen voorlopig geen. Afgelopen maanden vooral met de Volvo bezig. Waarbij de laatste tijd vooral een kwestie van veel puntjes op de i. Ontbrekende klemmetjes in het interieur, vervangen niet originele slangklemmetjes voor origineel. En het resultaat is dat de auto na zoveel jaren eindelijk rijdt zoals ik hem wil hebben.
Komende weken kijken of ik een werkende DVD navigatie unit in de auto kan vinden. Het originele DVD navigatie systeem zit er inmiddels grotendeels in, helaas is de huidige speler niet goed meer. Hij kan DVD's niet meer lezen. Gaat om een gedateerd systeem, maar wel mooi. Scherm dat bij starten omhoogkomt. Bediening op het stuur. Leuk dat het achteraf was in te bouwen. Of het functioneel is? Kan denk ik niet tippen aan de functionaliteit van de BMW navigatie. Maar ach....het zit er dadelijk op, en het is qua ontwerp meer dan 20 jaartjes jong. Zelfde verhaal voor de audio, waarbij ik vermoed dat de speakers (13 stuks) van Dynaudio wel een stukje verder gaan dan de HK speakers in de BMW. Enige was mist is speakers onder de stoelen zoals BMW die wel heeft. Maar qua zuiverheid + dolby pro logic was ook dit 20 jaar terug een heel geavanceerd en luxe audio systeem.
Bij mijn hobby auto, Volvootje die dit jaar 20 jaar wordt, heb ik inmiddels de voorste zijruiten met gelaagd (en akoustisch, waterafstotend) glas uitgevoerd. Komende week komt er ook gelaagd glas in de achterste deur aan de linker kant. Rechts volgt later dit jaar. Ik ben best wel verrast van de beperking van het rijwind geluid bij de zijruiten na plaatsing afgelopen week van de gelaagde zijruit in de bestuurders deur. Gekke gewaarwording, maar het voelt alsof je in een goed geisoleerde ruimte zit waardoor je van buiten minder hoort via de zijruiten. Het meeste windgeruis komt nu van de voorruit, en dat hoort niet. Er zit een niet-originele voorruit in. Zou zo maar kunnen dat daar t.z.t. een originele nieuwe ruit in komt met verse afdichtrubbers.
Bij de Volvo S60 2002 was gelaagde zijruiten een (dure) optie. Met wat zoeken is het met relatief beperkte investering achteraf in te bouwen in de auto. Qua werk valt het mee om de upgrade uit te voeren. Uit veiligheidsoverweging was alleen het 2e vaste zijruitje van de achterdeuren niet uitgevoerd in een gelaagde uitvoering. Niet zo'n probleem. Want een Volvo eenmaal op slot krijg je niet zo maar open. Raampje intikken heeft weinig zin. Deurslot = losgekoppeld van deurgrepen. En die ontkoppeling wordt pas ongedaan gemaakt als de auto electronisch van het slot wordt gehaald.
Ik hoop niet dit ik het voordeel van gelaagd glas ooit nodig heb. Maar in sommige omstandigheid is het prettig als je auto voorzien is van gelaagd glas. Dat het de auto wat stiller maakt.....is mooi meegenomen. Maar, de auto is bepaald motorisch niet stil. 3 inch downpipe, 100 cells katalyator en een Simons RVS uitlaat systeem. Eenmaal warm maakt ie aardig wat geluid. Bij constante snelheid op de snelweg mij iets te veel, maar middels extra isolatie moet dat te dempen zijn (onder de achterbank, hoedenplank en vloer achter de voorstoelen).
Schatting is dat ie momenteel 300 PK's heeft, met dik 400 nm koppel. Zit te overwegen er nog een grotere turbo op te zetten, dan moet ie in de buurt van de 340PK / 500 nm koppel kunnen komen. Dat zou de huidige Sachs Performance sportkoppeling (organische plaat + verzwaarde drukgroep) aan moeten kunnen.
BMW plannen voorlopig geen. Afgelopen maanden vooral met de Volvo bezig. Waarbij de laatste tijd vooral een kwestie van veel puntjes op de i. Ontbrekende klemmetjes in het interieur, vervangen niet originele slangklemmetjes voor origineel. En het resultaat is dat de auto na zoveel jaren eindelijk rijdt zoals ik hem wil hebben.
Komende weken kijken of ik een werkende DVD navigatie unit in de auto kan vinden. Het originele DVD navigatie systeem zit er inmiddels grotendeels in, helaas is de huidige speler niet goed meer. Hij kan DVD's niet meer lezen. Gaat om een gedateerd systeem, maar wel mooi. Scherm dat bij starten omhoogkomt. Bediening op het stuur. Leuk dat het achteraf was in te bouwen. Of het functioneel is? Kan denk ik niet tippen aan de functionaliteit van de BMW navigatie. Maar ach....het zit er dadelijk op, en het is qua ontwerp meer dan 20 jaartjes jong. Zelfde verhaal voor de audio, waarbij ik vermoed dat de speakers (13 stuks) van Dynaudio wel een stukje verder gaan dan de HK speakers in de BMW. Enige was mist is speakers onder de stoelen zoals BMW die wel heeft. Maar qua zuiverheid + dolby pro logic was ook dit 20 jaar terug een heel geavanceerd en luxe audio systeem.