07-11-2022, 10:40 PM
Komende vrijdag tijd voor een oliewissel. Dit keer ruim 13.000 km met de Shell 5W40 gereden. Iets langer dan ik gewend ben. Maar lijkt vooralsnog goed te gaan. Komt neer op +/- 250 uur rijden.
De teller staat inmiddels op iets meer dan 109.000 km. Behalve weer wat onrustige stationaire start (tijd voor een flesje forte injector reiniger) rijdt de auto lekker. Het lijkt er op dat ie over de afgelegde afstand van ruim 13.000 km +/- 0,25 tot maximaal 0,5 liter olie is verloren. Het olie nivo staat 1 streepje onder maximum (3/4 bij digitale oliepeil meting). Ook nu weer de Shell 5W40 Helix Ultra er in met een KNECHT oliefilter setje.
Na de remmenupgrade voltooid te hebben enkele maanden terug is ook het gepiep van de remmen over. Over het remvermogen heb ik met de grotere remmen setup (312 voor en 300 achter) geen klagen. Fijne auto qua remwerking en fijne wegligging. Enige wat blijft knagen : het motor vermogen.
Afgelopen 7 maanden tussendoor veel met de Volvo gereden. De Volvo ook ingezet voor een paar daagjes Erfurt, een rit van iets minder dan 600 km enkele reis. Fijne auto. Fijne stoelen. Duidelijk een klasse hoger bij langere afstanden dan de 1 serie. Op de terugweg met de Volvo heel even 210 (GPS 194 km /uur) op de teller aangetikt (A3 richting Emmerich / NL grens). Verder vooral doorgereden waar doorrijden kon en genoten van de rust. Ondanks de fors hogere snelheden dan in NL heb ik toch 'slechts' rond 8,5 km /liter weten te scoren. Niet wezenlijk slechter dan het verbruik in NL. Snap dan ook echt niet waarom de snelheden hier in NL alleen maar verder omlaag gaan.
Voor het eerst ook bochtige stukken snelweg zonder van het gas af te hoeven kunnen nemen met snelheden boven de 160 km /uur. De aanpassingen aan het onderstel hebben hun uitwerking niet gemist. Zolang er geen drempels zijn is het een heerlijke auto. Bij thuiskomst uit Erfurt bleek de volgende dag dat er een bobine (BOSCH uit 2017) was overleden. Hitte & slechte kwaliteit van BOSCH. Want dit is reeds de tweede die defect gaat van een setje van vijf sinds ik dat setje van vijf in 2017 gemonteerd heb. Overweeg nu eigenlijk om de resterende 3 ook maar te vervangen.
Volgende week wordt bij de BMW de automaat olie ververst. Hopelijk daarna nog 30.000 km met verse olie voordat er een grote beurt van de bak nodig is inclusief filter.
De teller staat inmiddels op iets meer dan 109.000 km. Behalve weer wat onrustige stationaire start (tijd voor een flesje forte injector reiniger) rijdt de auto lekker. Het lijkt er op dat ie over de afgelegde afstand van ruim 13.000 km +/- 0,25 tot maximaal 0,5 liter olie is verloren. Het olie nivo staat 1 streepje onder maximum (3/4 bij digitale oliepeil meting). Ook nu weer de Shell 5W40 Helix Ultra er in met een KNECHT oliefilter setje.
Na de remmenupgrade voltooid te hebben enkele maanden terug is ook het gepiep van de remmen over. Over het remvermogen heb ik met de grotere remmen setup (312 voor en 300 achter) geen klagen. Fijne auto qua remwerking en fijne wegligging. Enige wat blijft knagen : het motor vermogen.
Afgelopen 7 maanden tussendoor veel met de Volvo gereden. De Volvo ook ingezet voor een paar daagjes Erfurt, een rit van iets minder dan 600 km enkele reis. Fijne auto. Fijne stoelen. Duidelijk een klasse hoger bij langere afstanden dan de 1 serie. Op de terugweg met de Volvo heel even 210 (GPS 194 km /uur) op de teller aangetikt (A3 richting Emmerich / NL grens). Verder vooral doorgereden waar doorrijden kon en genoten van de rust. Ondanks de fors hogere snelheden dan in NL heb ik toch 'slechts' rond 8,5 km /liter weten te scoren. Niet wezenlijk slechter dan het verbruik in NL. Snap dan ook echt niet waarom de snelheden hier in NL alleen maar verder omlaag gaan.
Voor het eerst ook bochtige stukken snelweg zonder van het gas af te hoeven kunnen nemen met snelheden boven de 160 km /uur. De aanpassingen aan het onderstel hebben hun uitwerking niet gemist. Zolang er geen drempels zijn is het een heerlijke auto. Bij thuiskomst uit Erfurt bleek de volgende dag dat er een bobine (BOSCH uit 2017) was overleden. Hitte & slechte kwaliteit van BOSCH. Want dit is reeds de tweede die defect gaat van een setje van vijf sinds ik dat setje van vijf in 2017 gemonteerd heb. Overweeg nu eigenlijk om de resterende 3 ook maar te vervangen.
Volgende week wordt bij de BMW de automaat olie ververst. Hopelijk daarna nog 30.000 km met verse olie voordat er een grote beurt van de bak nodig is inclusief filter.