04-20-2021, 12:49 PM
Klopt. BMW olie is sinds paar jaar ook van Shell.
Ik ben nu zelf overgestapt op Shell Helix Ultra 5W40 olie. Hoge HTHS waarde. Rijdt goed. Omdat ik op LPG rijd, heb ik geen / nauwelijks verdunning met brandstof. Verbruik na 5000 km ligt om omstreeks 1/4 liter olie. Zeg maar 1 op 20000 km.
Ik zou bij de THP motoren kijken of je het interval kunt verkorten tot max. 10000 km. En overstap op een goede LL01 olie overwegen. Zou zo maar kunnen dat ook de THP motoren het goed doen op de SHell Helix Ultra 5W40 LL01 olie.
Ik heb overigens sterk de indruk dat die nieuwe 0W30 oliën die de dealers gebruiken voor niemand goed zijn, behalve de dealer (meer kapot gelopen motoren) en de uitstoot van CO2 (als je daarin nog gelooft). De techniek gaat deze dunne oliën niet leuk vinden.
Sinds de overstap op de 5W40 lijkt de oliemotortemperatuur ook enkele graden lager te zijn dan voorheen. De motor klinkt bij mijn minder 3-cilinderig. Alleen bij vol gas wegrijden hoor je nog de typische halve 6 in lijn sound van de B38. Verder veel meer gedempt motorgeluid dan met de 0W30 olie.
Verder deze week eens onder de olievuldop gekeken. Heel mooi heldere delen die zichtbaar zijn. Ook de delen die geen contact met elkaar maken. Ik wissel overigens olie na de 1e onderhouds beurt (28500 KM) elke 10.000 km. De teller staat nu op 78000. Binnenkort de 5e oliewissel. De volgende beurt bij de dealer zal ik de 5W40 olie van Shell zelf aanleveren.
Ik hoef die LL04 olie niet meer in de auto. Tot nu toe heel tevreden. En hoogstwaarschijnlijk is dat korte interval en iets dikkere olie ook nog eens goed voor de levensduur van de ketting.
Ik ben nu zelf overgestapt op Shell Helix Ultra 5W40 olie. Hoge HTHS waarde. Rijdt goed. Omdat ik op LPG rijd, heb ik geen / nauwelijks verdunning met brandstof. Verbruik na 5000 km ligt om omstreeks 1/4 liter olie. Zeg maar 1 op 20000 km.
Ik zou bij de THP motoren kijken of je het interval kunt verkorten tot max. 10000 km. En overstap op een goede LL01 olie overwegen. Zou zo maar kunnen dat ook de THP motoren het goed doen op de SHell Helix Ultra 5W40 LL01 olie.
Ik heb overigens sterk de indruk dat die nieuwe 0W30 oliën die de dealers gebruiken voor niemand goed zijn, behalve de dealer (meer kapot gelopen motoren) en de uitstoot van CO2 (als je daarin nog gelooft). De techniek gaat deze dunne oliën niet leuk vinden.
Sinds de overstap op de 5W40 lijkt de oliemotortemperatuur ook enkele graden lager te zijn dan voorheen. De motor klinkt bij mijn minder 3-cilinderig. Alleen bij vol gas wegrijden hoor je nog de typische halve 6 in lijn sound van de B38. Verder veel meer gedempt motorgeluid dan met de 0W30 olie.
Verder deze week eens onder de olievuldop gekeken. Heel mooi heldere delen die zichtbaar zijn. Ook de delen die geen contact met elkaar maken. Ik wissel overigens olie na de 1e onderhouds beurt (28500 KM) elke 10.000 km. De teller staat nu op 78000. Binnenkort de 5e oliewissel. De volgende beurt bij de dealer zal ik de 5W40 olie van Shell zelf aanleveren.
Ik hoef die LL04 olie niet meer in de auto. Tot nu toe heel tevreden. En hoogstwaarschijnlijk is dat korte interval en iets dikkere olie ook nog eens goed voor de levensduur van de ketting.