03-21-2022, 04:06 PM
(03-20-2022, 11:54 PM)Danny1991 schreef:(03-19-2022, 03:03 PM)BMW118iED schreef: Ik zou er een goede 5W40 in doen, daar maximaal 10.000 mee rijden en niet besparen op brandstof. Liever 10 cent per liter extra uitgeven en met BP ultimate rijden dan die E10 rommel in je tank gooien.Bedankt voor je reactie!
IK heb bij mijn B38 motor nu sinds 73000 km de Shell Helix Ultra 5W40 er in zitten. De teller staat op iets meer dan 100.000 km. Na overstap op de SHELL 5W40 LL01 olie geen olieverbruik meer gezien. Na de eerste oliewissel heb ik nooit langer dan pak 'm beet 16.000 km met olie in de motor gereden. De laatste 3 wissels 13 dkm, 7 dkm en 9 dkm. De eerst volgende wissel ook wederom na max. 10000 km.
28500 km BMW 0W30
44700 km BMW 5W30
52190 km BMW 0W30
60879 km BMW 0W30
73115 km SHELL 5W40 Helix Ultra
86770 km SHELL 5W40 Helix Ultra
95910 km SHELL 5W40 Helix Ultra
Ik geloof niet in de goede oliën van tegenwoordig. Amerikanen met hun auto 's houden zelfs nog kortere intervallen aan. En begrijp inmiddels wel waarom.
De olie koop je voor 35-40 EUR. Een filtertje koop je voor een EURO of 10. En elke DHZ garage en of dorpsgarage zal de oliewissel voor niet al te veel kunnen uitvoeren resp kun je de oliewissel zelf uitvoeren.
Kosten? Bij 20.000 per jaar ben je dan 100 EUR aan materiaal kwijt + de kosten van de werkplaats. Garantie dat olieverbruik helemaal verdwijnt? Niet te geven. Maar als je elke paar duizend km een liter dure olie moet kopen om toe te voegen en je weet dat te reduceren door frequenter je olie te wisselen sluit ik niet uit dat de kosten voor die extra oliewissel wel eens tot bijna nihil zullen dalen.
Verse olie heeft een reinigende werking. En hoogwaardige benzine beperkt de inwendige vervuiling. Deze twee samen zullen in ieder geval het olieverbruik binnen de perken kunnen houden (mits de slijtage inwendig al niet te ver gevorderd is).
Ik heb de Liqui Moly 5W40 top tec 4100 aangeschaft en ga morgen de verversen. Ook ga een oil flush van Kroon Oil doen.
Kom er nog op terug!
Vandaag de motor geflushd en ververst met de 5W40. Het valt op dat de motor iets rustiger draait stationair. Nu even afwachten naar het olieverbruik, ben die wagen serieus beu aan het worden. Zie hieronder een opsomming van de laatste 2 jaar aan reparaties gelukkig zelf alles uitgevoerd op de klepseals vervangen na van september 2020 met 104dkm tot nu met 137dkm:
Kofferbakslot vervangen
Klepseals vervangen waren uitgedroogd
O-ringen koelwaterwater op de turbo
Accu
Kleppendeksel vervangen was gescheurd
Inlaatpijp op de turbo vervangen was gescheurd
Inlaatkleppen 2x gereinigd, zelf met borsteltje (kut werk)
Distributie ketting vervangen (preventief)
Waterpomp vervangen was lek
Bobines vervangen vanwege misfire
Ik heb 3 alfa’s gehad: 155, 156, en 159 en nog nooit problemen mee gehad enkel onderhoud. Ik wacht op de nieuwe Tonale en dan ruil ik dit appelschip in.