10-02-2019, 07:27 PM
Vandaag heeft de BMW na 16.000 km bij mijn vaste garage voor mijn andere auto's (Eigenaar rijdt een 330D F31) nieuwe olie gekregen.
Volgens de auto kon de olie nog 19.000 km blijven zitten. Maar ik houd niet van intervallen van 30.000 km of meer. Dus de stoute schoenen aangetrokken. Heb de BMW TwinPower Turbo LL-04 5W30 gebruikt. Deze via een webshop besteld (4 liter) en een vers Mahle oliefilter besteld. Compleet met nieuwe ring voor het oliefilter en nieuwe O-ring voor de carterplug.
Kosten? Vielen erg mee. Er gaat officieel 4,3 liter olie in de motor. Maar 4 liter leek me voldoende. Aan olie was ik 38 EUR kwijt. Het wisselen kostte 30 EUR en het oliefilter rond 10 EUR (Mahle). Samen dus voor iets minder dan 80 EUR een oliewissel gedaan.
Was het nodig? De olie was dun (warm), kwam er mooi vloeibaar uit. Het oliefilter was een beetje groezelig. Voldoende vies om na 16.000 km samen met olie te vervangen. Rond 60.000 km mag ie weer naar de BMW dealer. En rond 75.000 km weer een eigen oliewissel. En rond 90.000 km weer bij de dealer. Lijkt me een mooi schema voor een auto die volgens de dealer voldoende heeft aan onderhoud volgens het variabele interval. Maar ik houd vast aan het ouderwetse schema. Ook niet onbelangrijk, de teller staat op 44800 km. En tot op heden geen olie verbruik waargenomen. Dat is hoopgevend.
Volgens de auto kon de olie nog 19.000 km blijven zitten. Maar ik houd niet van intervallen van 30.000 km of meer. Dus de stoute schoenen aangetrokken. Heb de BMW TwinPower Turbo LL-04 5W30 gebruikt. Deze via een webshop besteld (4 liter) en een vers Mahle oliefilter besteld. Compleet met nieuwe ring voor het oliefilter en nieuwe O-ring voor de carterplug.
Kosten? Vielen erg mee. Er gaat officieel 4,3 liter olie in de motor. Maar 4 liter leek me voldoende. Aan olie was ik 38 EUR kwijt. Het wisselen kostte 30 EUR en het oliefilter rond 10 EUR (Mahle). Samen dus voor iets minder dan 80 EUR een oliewissel gedaan.
Was het nodig? De olie was dun (warm), kwam er mooi vloeibaar uit. Het oliefilter was een beetje groezelig. Voldoende vies om na 16.000 km samen met olie te vervangen. Rond 60.000 km mag ie weer naar de BMW dealer. En rond 75.000 km weer een eigen oliewissel. En rond 90.000 km weer bij de dealer. Lijkt me een mooi schema voor een auto die volgens de dealer voldoende heeft aan onderhoud volgens het variabele interval. Maar ik houd vast aan het ouderwetse schema. Ook niet onbelangrijk, de teller staat op 44800 km. En tot op heden geen olie verbruik waargenomen. Dat is hoopgevend.