06-20-2019, 11:16 AM
"goed" om te lezen dat uitschakelen van de EGR geen optie meer is. Een moderne Diesel is in het algemeen veel gevoeliger voor storingen dan de oudere generatie diesel. Soortgelijk probleem speelt natuurlijk ook bij direct ingespoten motoren. Wat dat betreft wordt in toenemende mate de uitdaging hoe houd ik mijn motor schoon.
Waarom "goed" tussen aanhalingstekens? Een gedeelte van de NOx komt via de zuigerveren ook in de motorolie terecht met verzuring als gevolg. Uitschakelen van EGR dus echt wel nadelen heeft, en in theorie kan dat ook zijn het verkorten van de levensduur van de motor door een versnelde verzuring van de motorolie a.g.v. de toename van NOx uitstoot bij verbranding. Verder is NOx is sinds vorige week een groot politiek probleem (Programma aanpak stikstof), en mijn persoonlijke mening is dat dat helaas niet voor niets het geval is.
Oplossing is dus idd de EGR klep laten vervangen en kwalitatief goede Diesel tanken (Ultimate, Shell V-power) i.c.m. niet al te lange intervallen voor oliewissel. Heb zelf aantal jaar terug met een 2.0 DCI motor van Renault gereden waar ik aan de regeneratie intervallen merkte of ik goedkope of duurdere diesel had getankt. Dat interval tussen twee regeneraties werd namelijk langer naarmate ik vaker BP Ultimate diesel tankte. Daarnaast liep de motor ook rustiger op ietwat duurdere Diesel. Wat niet in je roetfilter terecht komt, komt dus ook niet in je motor terecht. En zo hoop je dat op termijn met de juiste uitstoot de motor ook gewoon blijft functioneren. En als dat ook nog eens met een lage NOx uitstoot gepaard gaat zou dat mooi zijn.
Waarom "goed" tussen aanhalingstekens? Een gedeelte van de NOx komt via de zuigerveren ook in de motorolie terecht met verzuring als gevolg. Uitschakelen van EGR dus echt wel nadelen heeft, en in theorie kan dat ook zijn het verkorten van de levensduur van de motor door een versnelde verzuring van de motorolie a.g.v. de toename van NOx uitstoot bij verbranding. Verder is NOx is sinds vorige week een groot politiek probleem (Programma aanpak stikstof), en mijn persoonlijke mening is dat dat helaas niet voor niets het geval is.
Oplossing is dus idd de EGR klep laten vervangen en kwalitatief goede Diesel tanken (Ultimate, Shell V-power) i.c.m. niet al te lange intervallen voor oliewissel. Heb zelf aantal jaar terug met een 2.0 DCI motor van Renault gereden waar ik aan de regeneratie intervallen merkte of ik goedkope of duurdere diesel had getankt. Dat interval tussen twee regeneraties werd namelijk langer naarmate ik vaker BP Ultimate diesel tankte. Daarnaast liep de motor ook rustiger op ietwat duurdere Diesel. Wat niet in je roetfilter terecht komt, komt dus ook niet in je motor terecht. En zo hoop je dat op termijn met de juiste uitstoot de motor ook gewoon blijft functioneren. En als dat ook nog eens met een lage NOx uitstoot gepaard gaat zou dat mooi zijn.