07-29-2021, 09:08 PM
Hier nog een posting over E10 en de ellende.
Wat velen niet weten. Een moderne auto als de BMW F20 met Bx8 motor in het vooronder heeft GEEN brandstoffilter.
Er waren ooit snuggere ingenieurs die het nuttig vonden om dit onderhouds dingetje voor veel markten als OPTIE aan te bieden. Dat alles met het doel : onderhoudskosten naar beneden. Product kosten naar beneden. En argumentate : brandstofkwaliteit in Europa is best goed. Dat filter is overbodige luxe.
Totdat auto's vanaf eind 2019 massaal op E10 gingen rijden. Totdat er een lockdown kwam. Totdat mensen tot de conclusie kwamen dat hun auto steeds slechter ging starten.
Eind van het liedje. Een auto als de mijn, rijdend op LPG, verbruikt al niet veel benzine (1 op 150 km) of zo. En met E10 in de tank die maar niet weg wil krijg je dan Garbage in je tank. En rommel in je injectoren.
Ik was maand of twee terug al begonnen fanatiek elke paar weken Vpower of BP Ultimate te tanken. Beiden vooralsnog zonder Ethanol. Langzaam maar zeker telkens beetje beter. Maar nog niet voldoende.
Uiteindelijk heb ik 500 km op benzine gereden (Ultimate) met daaraan toevoegd een flesje injectorreiniger. De tank heb ik zo goed als leeggereden (tot een liter of 3 restant). Daarna de tank gevuld met 47 liter Ultimatie en het flesje reiniger voor directe injectie systemen. Daarna ben ik gaan zoeken naar filter en ik kwam al snel tot de conclusie dat mijn B38 F20 geen brandstoffilter heeft!
Inmiddels start de auto weer goed. De tank zit voor de helft voor met Ultimate. En zolang als Ultimate verkrijgbaar is zonder ethanol toevoeging komt er niet anders meer in. De onderdelen leverancier voor mijn andere auto is zo eerlijk om toe te geven dat sinds de invoering van E10 het aantal verkochte brandstofpompen / reinigings verzoeken injectoren gigantisch is. Ik snap inmiddels wel waarom.
En oh ja...heel even op BP Ultimate de autobaan op geweest. En ik kan niet anders zeggen : ik was onder de indruk. Een 3 cilinder die met redelijk gemak de 180 aantikt.....ik had dat niet verwacht. Ik betwijfel overigens of ie dat ook op 95 benzine zo makkelijk haalt.
Ergo : nooit meer E10 tanken. Kost een beetje. Maar scheelt hoop ellende.
Wat velen niet weten. Een moderne auto als de BMW F20 met Bx8 motor in het vooronder heeft GEEN brandstoffilter.
Er waren ooit snuggere ingenieurs die het nuttig vonden om dit onderhouds dingetje voor veel markten als OPTIE aan te bieden. Dat alles met het doel : onderhoudskosten naar beneden. Product kosten naar beneden. En argumentate : brandstofkwaliteit in Europa is best goed. Dat filter is overbodige luxe.
Totdat auto's vanaf eind 2019 massaal op E10 gingen rijden. Totdat er een lockdown kwam. Totdat mensen tot de conclusie kwamen dat hun auto steeds slechter ging starten.
Eind van het liedje. Een auto als de mijn, rijdend op LPG, verbruikt al niet veel benzine (1 op 150 km) of zo. En met E10 in de tank die maar niet weg wil krijg je dan Garbage in je tank. En rommel in je injectoren.
Ik was maand of twee terug al begonnen fanatiek elke paar weken Vpower of BP Ultimate te tanken. Beiden vooralsnog zonder Ethanol. Langzaam maar zeker telkens beetje beter. Maar nog niet voldoende.
Uiteindelijk heb ik 500 km op benzine gereden (Ultimate) met daaraan toevoegd een flesje injectorreiniger. De tank heb ik zo goed als leeggereden (tot een liter of 3 restant). Daarna de tank gevuld met 47 liter Ultimatie en het flesje reiniger voor directe injectie systemen. Daarna ben ik gaan zoeken naar filter en ik kwam al snel tot de conclusie dat mijn B38 F20 geen brandstoffilter heeft!
Inmiddels start de auto weer goed. De tank zit voor de helft voor met Ultimate. En zolang als Ultimate verkrijgbaar is zonder ethanol toevoeging komt er niet anders meer in. De onderdelen leverancier voor mijn andere auto is zo eerlijk om toe te geven dat sinds de invoering van E10 het aantal verkochte brandstofpompen / reinigings verzoeken injectoren gigantisch is. Ik snap inmiddels wel waarom.
En oh ja...heel even op BP Ultimate de autobaan op geweest. En ik kan niet anders zeggen : ik was onder de indruk. Een 3 cilinder die met redelijk gemak de 180 aantikt.....ik had dat niet verwacht. Ik betwijfel overigens of ie dat ook op 95 benzine zo makkelijk haalt.
Ergo : nooit meer E10 tanken. Kost een beetje. Maar scheelt hoop ellende.