01-30-2022, 02:36 PM
BMW-tje is echt verlost van start problemen die natuurlijk niet door rijden op LPG veroorzaakt werden maar door E10 als brandstof.
Leverancier van onderdelen voor mijn Volvo heeft me vorig jaar reeds verteld dat sinds E10 is ingevoerd het aantal auto's met kapotte brandstofpomp dramatisch is toegenomen. Of de pomp echt kapot was? Geen idee. Ik begin inmiddels te vermoeden dat veel auto's met wat oudere E10 in de tank gewoon heel slecht starten tot en met niet meer willen stationair lopen.
In de zomer van 2021 heb ik de auto gevuld met BP ultimate (50 Liter) en samen met een reiniger voor het injectie systeem de tank bijna helemaal leeggereden (700 km op benzine).
Sinds die tijd elke maand +/- 10 liter in de tank gegooid. En heel goed gelet op het stationaire toerental na de koude start. Wel, dat is stabiel, netjes. Niets op aan te merken. Ik zie niet in dat dat gaat veranderen. Ook omdat de auto op benzine erg rustig stationair loopt. En dat is niet passend bij verstopte benzine injectoren.
Ja het kost een beetje meer (15 cent per liter), maar het levert ook een tevreden bestuurder van de auto op. En als ik niet op LPG zou rijden zou ook de conclusie zijn : hij rijdt lekkerder en hij rijdt zuiniger.
En het goede nieuws : ook zonder ARAL 102 met met BP Ultimate 98 E0 krijg je geen problemen met je brandstof systeem. Ik mag hopen dat BP Ultimaite nog lang ethanol vrij blijft.
Leverancier van onderdelen voor mijn Volvo heeft me vorig jaar reeds verteld dat sinds E10 is ingevoerd het aantal auto's met kapotte brandstofpomp dramatisch is toegenomen. Of de pomp echt kapot was? Geen idee. Ik begin inmiddels te vermoeden dat veel auto's met wat oudere E10 in de tank gewoon heel slecht starten tot en met niet meer willen stationair lopen.
In de zomer van 2021 heb ik de auto gevuld met BP ultimate (50 Liter) en samen met een reiniger voor het injectie systeem de tank bijna helemaal leeggereden (700 km op benzine).
Sinds die tijd elke maand +/- 10 liter in de tank gegooid. En heel goed gelet op het stationaire toerental na de koude start. Wel, dat is stabiel, netjes. Niets op aan te merken. Ik zie niet in dat dat gaat veranderen. Ook omdat de auto op benzine erg rustig stationair loopt. En dat is niet passend bij verstopte benzine injectoren.
Ja het kost een beetje meer (15 cent per liter), maar het levert ook een tevreden bestuurder van de auto op. En als ik niet op LPG zou rijden zou ook de conclusie zijn : hij rijdt lekkerder en hij rijdt zuiniger.
En het goede nieuws : ook zonder ARAL 102 met met BP Ultimate 98 E0 krijg je geen problemen met je brandstof systeem. Ik mag hopen dat BP Ultimaite nog lang ethanol vrij blijft.