06-16-2021, 01:40 PM
Over tuning enzo.
Eergisteren was het goed warm in Oost-Nederland (30 graden...) voldoende om bij een stevig getunede auto met standaard intercooler na verschillende vlotte stoplicht sprintjes het te warm te krijgen toen ik eenmaal op de snelweg kwam.
De koelwater temperatuur was het probleem niet. Die bleef mooi staan waar ie moest staan. Het grootste probleem wat ik ondervond is een old-school heat soak. Of ook wel een intercooler die niet meer in staat bleek de inlaatlucht die door de intercooler loopt voor koeling terug te brengen naar waarden in de buurt van de buiten temperatuur.
De echte waardes van de inlaatlucht temperatuur heb ik helaas niet real time kunnen uitlezen. Ik weet echter 100% zeker dat bij deze getunede auto met verhoogde turbodruk de heat soak bij temperaturen > 20 graden er de reden is dat de auto bij regelt. Bij regelt met het instorten van het vermogen als merkbaar resultaat.
De enige oplossing bij dit soort situaties is het plaatsen van een grotere aftermarket intercooler.
Na de ervaring van afgelopen dagen weet ik echter ook zeker dan mijn BMW (zij het in mindere mate dan de Volvo T5) last heeft van heat soak. Koud weer = wezenlijk meer koppel dan bij temperaturen > 20 graden Celsius.
Geen idee wat een cold air intake nog extra doet bij deze BMW-tjes. Bij de Volvo T5 heb ik er geen vertrouwen in. Het gewone luchtfilter werkt meer dan voldoende. Ik neig vooralsnog naar het plaatsten van een grotere aftermarket intercooler. Do88 of Wagner. En iedereen met tuning er op zou ik dit ook adviseren, ook of misschien wel juist bij de wat kleinere motoren.
Eergisteren was het goed warm in Oost-Nederland (30 graden...) voldoende om bij een stevig getunede auto met standaard intercooler na verschillende vlotte stoplicht sprintjes het te warm te krijgen toen ik eenmaal op de snelweg kwam.
De koelwater temperatuur was het probleem niet. Die bleef mooi staan waar ie moest staan. Het grootste probleem wat ik ondervond is een old-school heat soak. Of ook wel een intercooler die niet meer in staat bleek de inlaatlucht die door de intercooler loopt voor koeling terug te brengen naar waarden in de buurt van de buiten temperatuur.
De echte waardes van de inlaatlucht temperatuur heb ik helaas niet real time kunnen uitlezen. Ik weet echter 100% zeker dat bij deze getunede auto met verhoogde turbodruk de heat soak bij temperaturen > 20 graden er de reden is dat de auto bij regelt. Bij regelt met het instorten van het vermogen als merkbaar resultaat.
De enige oplossing bij dit soort situaties is het plaatsen van een grotere aftermarket intercooler.
Na de ervaring van afgelopen dagen weet ik echter ook zeker dan mijn BMW (zij het in mindere mate dan de Volvo T5) last heeft van heat soak. Koud weer = wezenlijk meer koppel dan bij temperaturen > 20 graden Celsius.
Geen idee wat een cold air intake nog extra doet bij deze BMW-tjes. Bij de Volvo T5 heb ik er geen vertrouwen in. Het gewone luchtfilter werkt meer dan voldoende. Ik neig vooralsnog naar het plaatsten van een grotere aftermarket intercooler. Do88 of Wagner. En iedereen met tuning er op zou ik dit ook adviseren, ook of misschien wel juist bij de wat kleinere motoren.