10-07-2021, 12:03 PM
Wie de Tesla manie een beetje gevolgd heeft snapt dat er iets gaande is wat niet goed kon gaan. Toegegeven, wij berijders van auto's met ICE zijn ook niet blij met 2 EUR per liter resp 1,7 per liter voor benzine resp. Diesel. Maar, dat valt allemaal wel mee t.o.v. wat er gaande is op de aardgas respectievelijk stroom markt.
De kranten staan er vol mee. De kale Leveringstarieven stroom zijn een factor VIER hoger dan begin 2021 het geval was. De Kwh prijs inclusief BTW en opslagen is verdubbeld. Aardgas inclusief opslagen is 60% gestegen. Dat moet consequenties hebben.
Een gemiddelde laadpaal gebruiker (het merendeel van de bewoners in binnensteden die elektrisch rijdt) zal te maken krijgen of reeds hebben met verdubbeling van laadpaaltarieven. En het einde zal nog niet in zicht zijn.
Als niet-Coronist zijnde heb ik inmiddels als leefregel : alles wat Coronistische overheden verzinnen, doen ze verkeerd. Verkeerd met een intentie die in de basis niet goed is. Per ongeluk komt niet in hun vocabulaire voor. We komen daarmee in een dystopische realiteit terecht.
Vooralsnog is elektrisch voordelig. Primair door het ontbreken van MRB. De vraag is wel, voor hoe lang nog? Zou er een belasting op gewicht bij komen. Zouden alle bestuurders van elektrische auto's op zijn minst 'net zo veel kwijt zijn bij 25000 km per jaar als bestuurders van auto's op benzine.
Nu thuiswerken de norm wordt, gas importeren uit Rusland politiek niet wenselijk, kerncentrales gesloten moeten worden en reeds aan het begin van de winter periode de energieprijzen de pan uit rijzen is de vraag : waar gaat dit eindigen?
Wie 50 cent per kwh aan stroom moet betalen, en als dit de komende maanden verder stijgt....is elektrisch rijden niet meer fijn.
Meer windmolens bouwen? Niet wenselijk, en zolang die ook nog eens primair gebruikt worden om big-tech van stroom te kunnen voorzien komt het vermeende voordeel niet terecht bij de consument, de burger.
Ik voorzie een periode dat alles wat elektrisch is vreselijk onbetaalbaar wordt. Tenzij je besloten hebt het variabele deel af te dekken via aandelen in windmolens, zonnepanelen op je dak of elke andere korte termijn oplossing die op lange termijn ook NIET houdbaar zal zijn.
Op dit moment op de snelweg zijn rijdende chicanes gevormd door langzaam rijdende elektrische auto's geen uitzondering. Auto's stuk voor stuk duurder dan de gemiddelde F20 / F30 ja zelfs G30 van BMW. Maar auto's in principe niet bruikbaar voor long-distance ritten met wat hogere snelheden.
Daar komt bij : als het een beetje tegen zit kun je beter overdag in de winter periode je afspraken voor werk op zakelijke locaties plannen en tussendoor je verplaatsingen doen in een fijne ICE auto met een voldoende grote motor zodat je je huis overdag niet hoeft te verwarmen met stroom van 1 EUR per kwh of aardgas van 2 EUR per m3. Die ICE auto levert z'n warmte wel. Daar hoef je niets voor te doen.
De Tesla zal in de winter de warmtepomp moeten aanzetten om zowel accupakket als interieur warm te krijgen en houden. Doe je dat niet wordt het ijskoud en onleefbaar in de auto. Doe je dat wel...lopen de kosten per km alleen maar meer op.
En Tesla? Alle model S-jes met gratis laden bij Tesla zullen geld waard worden.
Ik ben benieuwd naar de waardeontwikkeling van die model S-jes. Wie er nog niet eentje heeft...ga op zoek, maar koop hem niet bij de Tesla dealer, want dan is de optie uitgezet. Wie er al eentje heeft : doe hem nooit weg.
En mocht je op zoek willen naar een Model S met gratis laadoptie : bij reguliere autobedrijven bestaat de kans dat er nog een model S staat waar gratis laden nog aan staat. En daar moet je heel erg zuinig op zijn.
De kranten staan er vol mee. De kale Leveringstarieven stroom zijn een factor VIER hoger dan begin 2021 het geval was. De Kwh prijs inclusief BTW en opslagen is verdubbeld. Aardgas inclusief opslagen is 60% gestegen. Dat moet consequenties hebben.
Een gemiddelde laadpaal gebruiker (het merendeel van de bewoners in binnensteden die elektrisch rijdt) zal te maken krijgen of reeds hebben met verdubbeling van laadpaaltarieven. En het einde zal nog niet in zicht zijn.
Als niet-Coronist zijnde heb ik inmiddels als leefregel : alles wat Coronistische overheden verzinnen, doen ze verkeerd. Verkeerd met een intentie die in de basis niet goed is. Per ongeluk komt niet in hun vocabulaire voor. We komen daarmee in een dystopische realiteit terecht.
Vooralsnog is elektrisch voordelig. Primair door het ontbreken van MRB. De vraag is wel, voor hoe lang nog? Zou er een belasting op gewicht bij komen. Zouden alle bestuurders van elektrische auto's op zijn minst 'net zo veel kwijt zijn bij 25000 km per jaar als bestuurders van auto's op benzine.
Nu thuiswerken de norm wordt, gas importeren uit Rusland politiek niet wenselijk, kerncentrales gesloten moeten worden en reeds aan het begin van de winter periode de energieprijzen de pan uit rijzen is de vraag : waar gaat dit eindigen?
Wie 50 cent per kwh aan stroom moet betalen, en als dit de komende maanden verder stijgt....is elektrisch rijden niet meer fijn.
Meer windmolens bouwen? Niet wenselijk, en zolang die ook nog eens primair gebruikt worden om big-tech van stroom te kunnen voorzien komt het vermeende voordeel niet terecht bij de consument, de burger.
Ik voorzie een periode dat alles wat elektrisch is vreselijk onbetaalbaar wordt. Tenzij je besloten hebt het variabele deel af te dekken via aandelen in windmolens, zonnepanelen op je dak of elke andere korte termijn oplossing die op lange termijn ook NIET houdbaar zal zijn.
Op dit moment op de snelweg zijn rijdende chicanes gevormd door langzaam rijdende elektrische auto's geen uitzondering. Auto's stuk voor stuk duurder dan de gemiddelde F20 / F30 ja zelfs G30 van BMW. Maar auto's in principe niet bruikbaar voor long-distance ritten met wat hogere snelheden.
Daar komt bij : als het een beetje tegen zit kun je beter overdag in de winter periode je afspraken voor werk op zakelijke locaties plannen en tussendoor je verplaatsingen doen in een fijne ICE auto met een voldoende grote motor zodat je je huis overdag niet hoeft te verwarmen met stroom van 1 EUR per kwh of aardgas van 2 EUR per m3. Die ICE auto levert z'n warmte wel. Daar hoef je niets voor te doen.
De Tesla zal in de winter de warmtepomp moeten aanzetten om zowel accupakket als interieur warm te krijgen en houden. Doe je dat niet wordt het ijskoud en onleefbaar in de auto. Doe je dat wel...lopen de kosten per km alleen maar meer op.
En Tesla? Alle model S-jes met gratis laden bij Tesla zullen geld waard worden.
Ik ben benieuwd naar de waardeontwikkeling van die model S-jes. Wie er nog niet eentje heeft...ga op zoek, maar koop hem niet bij de Tesla dealer, want dan is de optie uitgezet. Wie er al eentje heeft : doe hem nooit weg.
En mocht je op zoek willen naar een Model S met gratis laadoptie : bij reguliere autobedrijven bestaat de kans dat er nog een model S staat waar gratis laden nog aan staat. En daar moet je heel erg zuinig op zijn.