01-16-2020, 05:53 PM
Toevallig de top green companies lijst van Newsweek bestudeerd. De enige lijst waar Tesla in voorkomt is de lijst van 2015. Daarin staat Tesla op plaats 411! BMW staat op plaats 19 of 26 uit mijn hoofd. IN ieder geval bovenaan in de lijst i.p.v. in de onderste regionen.
Leuke van dit soort lijsten is dat meer naar het productieproces wordt gekeken. En volgens mij is dat een van de grote uitdagingen voor de komende jaren (los van uitstoot door gebruik).
Geloof zelf ook wel in lokale mobiliteit die emissieloos is. Te zware "gedrochten" op de weg zijn in alle opzichten een achteruitgang t.o.v. moderne ICE's. Las vandaag dat BMW nu met mild hybride techniek gaat komen, gebaseerd op 48V. Dat in combinatie met GTL / HVO Diesel, Biogas of (Bio) LPG is een goede stap voorwaarts.
Zag vandaag toevallig een 2019 F20 en een 2017 F20 beide 118i achter elkaar rijden. De laatste had een schone uitlaat (met dank aan filter), de eerste had een zwarte uitlaat (met dank aan directie injectie). Mijn uitlaat is inmiddels redelijk schoon geworden. In ieder geval veel minder vies dan op benzine. Met beperkte middelen kun je redelijk wat winst bereiken. Vooral op NOx, fijnstof en een klein beetje CO2.
Ik voorzie in binnensteden overigens een drama ontstaan met EV's. En de eerste steden in NL beginnen nu al over emissieloze steden te spreken. In plaats van een Europees model naar voorbeeld van Frankrijk te volgen worden nu in eens alle auto's met verbrandingsmotor verbannen.
Leuke van dit soort lijsten is dat meer naar het productieproces wordt gekeken. En volgens mij is dat een van de grote uitdagingen voor de komende jaren (los van uitstoot door gebruik).
Geloof zelf ook wel in lokale mobiliteit die emissieloos is. Te zware "gedrochten" op de weg zijn in alle opzichten een achteruitgang t.o.v. moderne ICE's. Las vandaag dat BMW nu met mild hybride techniek gaat komen, gebaseerd op 48V. Dat in combinatie met GTL / HVO Diesel, Biogas of (Bio) LPG is een goede stap voorwaarts.
Zag vandaag toevallig een 2019 F20 en een 2017 F20 beide 118i achter elkaar rijden. De laatste had een schone uitlaat (met dank aan filter), de eerste had een zwarte uitlaat (met dank aan directie injectie). Mijn uitlaat is inmiddels redelijk schoon geworden. In ieder geval veel minder vies dan op benzine. Met beperkte middelen kun je redelijk wat winst bereiken. Vooral op NOx, fijnstof en een klein beetje CO2.
Ik voorzie in binnensteden overigens een drama ontstaan met EV's. En de eerste steden in NL beginnen nu al over emissieloze steden te spreken. In plaats van een Europees model naar voorbeeld van Frankrijk te volgen worden nu in eens alle auto's met verbrandingsmotor verbannen.