09-04-2022, 10:23 AM
De soap met electrische auto's gaat lekker door.
Wie niet tot de 'gelukkigen' behoort om zonnepanelen op z'n dak te hebben of geen Tesla Model S heeft die als schrale troost voor het extreme risico op defecte accu's of motoren voor modellen tot 2018 nog steeds de mogelijkheid heeft gratis te laden zou wel eens 'beloond' kunnen worden voor zijn of haar goede wil om 'emissieloos' te rijden met de hoogst denkbare km-prijs (op CNG na) van alle vervoersopties.
Electrische auto's voor de gewone man? Dat gaat 'm niet meer worden. Deel auto's (want er zijn niet genoeg grondstoffen voor een auto voor elk huishouden) zijn het maximaal haalbare. Maar met de huidige laadtarieven is ook een deel auto niet bepaald de oplossing waar je 'rijk' van wordt.
Bij normaal gebruik van een EV die op openbare laadpalen wordt opgeladen is een verbruik van 18-20 kwh per 100 km geen uitzondering. En bij een kWH uur prijs die dicht in de buurt van 1 EUR komt bij zo'n openbare laadvoorziening is dat bepaald GEEN koopje.
De reden van deze explosie?
De wens van de EU om zonder fossiel stroom te maken. Electrificatie van de wereld door windmolens en zonneparken. Ze vergeten alleen dat leveringszekerheid een probleem wordt. En hebben dus MEER gas nodig dan ooit te voren. Dat is ook mede de reden waarom CNG zo vreselijk duur is. De andere reden is dat America zich verrijkt aan om Europeanen door ons hun uit schaliegas afkomstige LNG te leveren wat X keer duurder is dan het gewone gas dat tot voor kort via drie pijpleidingen vanuit Rusland onze kant op kwam.
De conclusie laat zich raden, naast onbetaalbare aardgas hebben we te maken met alsmaar oplopende stroomprijs. En met power blackouts in het vooruitzicht komende winter zal het rijden in een EV een hachelijke exercitie worden.
De electrische optie zou wel eens een afleidingsmanoevre geweest kunnen zijn om de auto met verbrandingsmotor te elimineren. Mijn tip : zorg goed voor je vertrouwde auto met brandstofmotor. Zodat ie zo lang mogelijk kan blijven doorrijden. Dit bewind in Brussel gaat vroeg of laat vallen, dan kunnen we concluderen dat de machtsgreep van de elite mislukt is en dat good old Auto veel minder slecht was dan ons werd aangepraat.
Wie niet tot de 'gelukkigen' behoort om zonnepanelen op z'n dak te hebben of geen Tesla Model S heeft die als schrale troost voor het extreme risico op defecte accu's of motoren voor modellen tot 2018 nog steeds de mogelijkheid heeft gratis te laden zou wel eens 'beloond' kunnen worden voor zijn of haar goede wil om 'emissieloos' te rijden met de hoogst denkbare km-prijs (op CNG na) van alle vervoersopties.
Electrische auto's voor de gewone man? Dat gaat 'm niet meer worden. Deel auto's (want er zijn niet genoeg grondstoffen voor een auto voor elk huishouden) zijn het maximaal haalbare. Maar met de huidige laadtarieven is ook een deel auto niet bepaald de oplossing waar je 'rijk' van wordt.
Bij normaal gebruik van een EV die op openbare laadpalen wordt opgeladen is een verbruik van 18-20 kwh per 100 km geen uitzondering. En bij een kWH uur prijs die dicht in de buurt van 1 EUR komt bij zo'n openbare laadvoorziening is dat bepaald GEEN koopje.
De reden van deze explosie?
De wens van de EU om zonder fossiel stroom te maken. Electrificatie van de wereld door windmolens en zonneparken. Ze vergeten alleen dat leveringszekerheid een probleem wordt. En hebben dus MEER gas nodig dan ooit te voren. Dat is ook mede de reden waarom CNG zo vreselijk duur is. De andere reden is dat America zich verrijkt aan om Europeanen door ons hun uit schaliegas afkomstige LNG te leveren wat X keer duurder is dan het gewone gas dat tot voor kort via drie pijpleidingen vanuit Rusland onze kant op kwam.
De conclusie laat zich raden, naast onbetaalbare aardgas hebben we te maken met alsmaar oplopende stroomprijs. En met power blackouts in het vooruitzicht komende winter zal het rijden in een EV een hachelijke exercitie worden.
De electrische optie zou wel eens een afleidingsmanoevre geweest kunnen zijn om de auto met verbrandingsmotor te elimineren. Mijn tip : zorg goed voor je vertrouwde auto met brandstofmotor. Zodat ie zo lang mogelijk kan blijven doorrijden. Dit bewind in Brussel gaat vroeg of laat vallen, dan kunnen we concluderen dat de machtsgreep van de elite mislukt is en dat good old Auto veel minder slecht was dan ons werd aangepraat.