12-12-2019, 10:59 AM
Inmiddels 800 km met de BMW op LPG afgelegd.
Verbruik LPG 1 op 12, ik rijd wat steviger door dan voorheen op benzine. Het lijkt er op dat de motor onderin makkelijk oppakt, wat waarschijnlijk veroorzaakt wordt door de hogere klopvastheid van LPG t.o.v. EURO 95 (inmiddels E10).
Over die 800 km met afgelopen week de nodige kortere ritjes heb ik tot nu toe 7,5% benzine verbruikt. Het grootste deel van benzine verbruik wordt veroorzaakt door de wat kortere ritjes met veel koude motor starts. De eerste 300-500 meter rijdt de auto op benzine met bij dit soort winterse temperaturen de verrijking / verhoogd stationair toerental om de motor eerder op temperatuur te laten komen.
Zolang je niet boven de maximale snelheid gaat rijden (lees meer dan 130) heb ik op de snelweg geen noemenswaardig benzine verbruik geconstateerd. In theorie wordt er zo nu en dan naast de LPG wat benzine ingespoten, maar heb sterk de indruk dat dit bij rustig rijden wordt beperkt tot het minimale.
Olietemperatuur lijkt afgaande op digitaal metertje in dashboard niet hoger of mogelijk zelfs iets lager te zijn geworden. Wel krijgt de auto in het voorjaar wederom nieuwe olie voordat ie rond 60000 km zijn tweede onderhoudsbeurt bij BMW gaat krijgen.
In het begin had ik bij koude motor last van wat wiebelend stationair toerental. Dat is daarna niet meer voorgekomen. Ik heb ook de indruk dat de motor langzaam maar zeker steeds rustiger begint te draaien.
Verbruik LPG 1 op 12, ik rijd wat steviger door dan voorheen op benzine. Het lijkt er op dat de motor onderin makkelijk oppakt, wat waarschijnlijk veroorzaakt wordt door de hogere klopvastheid van LPG t.o.v. EURO 95 (inmiddels E10).
Over die 800 km met afgelopen week de nodige kortere ritjes heb ik tot nu toe 7,5% benzine verbruikt. Het grootste deel van benzine verbruik wordt veroorzaakt door de wat kortere ritjes met veel koude motor starts. De eerste 300-500 meter rijdt de auto op benzine met bij dit soort winterse temperaturen de verrijking / verhoogd stationair toerental om de motor eerder op temperatuur te laten komen.
Zolang je niet boven de maximale snelheid gaat rijden (lees meer dan 130) heb ik op de snelweg geen noemenswaardig benzine verbruik geconstateerd. In theorie wordt er zo nu en dan naast de LPG wat benzine ingespoten, maar heb sterk de indruk dat dit bij rustig rijden wordt beperkt tot het minimale.
Olietemperatuur lijkt afgaande op digitaal metertje in dashboard niet hoger of mogelijk zelfs iets lager te zijn geworden. Wel krijgt de auto in het voorjaar wederom nieuwe olie voordat ie rond 60000 km zijn tweede onderhoudsbeurt bij BMW gaat krijgen.
In het begin had ik bij koude motor last van wat wiebelend stationair toerental. Dat is daarna niet meer voorgekomen. Ik heb ook de indruk dat de motor langzaam maar zeker steeds rustiger begint te draaien.