12-13-2020, 11:45 AM
Inmiddels rijd ik al weer een jaar op LPG. Met dank aan Prins in Eindhoven.
Ik moet nog +/- 15000 km rijden over de komende 8 maanden, daarna is de installatie terugverdiend (1 jaar en 8 maanden).
De teller van de auto staat bijna op 70000 km. Waarvan 25000 km op LPG zijn afgelegd.
Wel wat conclusies:
1. Er zit een groot verschil in LPG kwaliteit. Dat heeft primair te maken met de verhouding propaan / butaan. Extreem goedkope LPG is niet zonder reden goedkoop. Het resultaat is duidelijk minder koppel onderin. Dit merk je wel bij een auto van 1300 kg en 136 PK. Dit merk je niet bij auto's met een gunstiger PK/gewicht verhouding. Dan komt het alleen tot uiting in een hoger brandstof verbruik (+/- 10% meer dan bij goede LPG kwaliteit).
2. Benzine verbruik, gemiddeld 7 liter per maand. Bij een verbruik van +/- 1700 liter LPG is dit ongeveer 5% extra benzine; Dit is niet wezenlijk meer dan ik gewend ben met mijn andere LPG auto's.
3. Benzine wordt gebruikt om op te starten (bij temperaturen boven de 20 graden) gaat omschakelen vaak al binnen 200 meter. Is het iets kouder loopt dat op. Nooit langer dan 1 km op benzine hoeven te rijden na een koude start. Omschakelen verloopt snel en soepel. Helemaal als de motor nog restwarmte heeft van een eerdere rit, ook al is die rit al enkele uren geleden.
4. Rijden met snelheden tot 120 km/uur zorgt voor geen waarneembaar benzine verbruik tijdens het rijden. Daarboven lijkt ie wat extra benzine in te spuiten. Dit om de benzine injectoren te sparen, want zitten bij deze auto's in de cilinder kop i.p.v. in het inlaattraject.
5. Bij normale LPG kwaliteit (LP-gas of BK-gas) is het koppel onderin veel meer uitgesproken dan op benzine.
6. De motor loopt rustig (stationair) en het kenmerkende 3 cilinder geluid is wat minder aanwezig bij rijden op LPG.
7. Ook bij 70000 km op de teller is de uitlaat nog steeds schoon. Olieverbruik niet waarneembaar. De uitlaat ziet er uit als een auto met particle filter. De realiteit is dat rijden op LPG voor een reductie van 95% van fijnstof zorgt tov. dezelfde motor op benzine.
Nadelen?
Tot nog toe niet kunnen waarnemen. Over 10000 km komen er weer verse bougies in (20000 interval), oliewissel bij benadering elke 10000 km. Geen spijt. En heel blij om nog goedkoop en prettig te kunnen rijden in een moderne auto. Dat ie qua uitstoot schoon is, is prettig voor het geweten. Vooral in dichtbevolkte gebieden vind ik dit een argument om op LPG te rijden. Hier wint een elektrische auto het niet van de auto op LPG. En dat heeft met het extra gewicht van een EV te maken. Uitzondering is mogelijk de BMW i3. Die in alles anders is. Zo ook qua extra gewicht.
Vanaf augustus 2021 houd ik maandelijks omstreeks 80 EUR over door te rijden op LPG. Dat is bij een jaar kilometrage van rond de 20000 km en na aftrek van de 7 liter benzine en de extra R115 MRB kosten (25 EUR per maand).
Ik moet nog +/- 15000 km rijden over de komende 8 maanden, daarna is de installatie terugverdiend (1 jaar en 8 maanden).
De teller van de auto staat bijna op 70000 km. Waarvan 25000 km op LPG zijn afgelegd.
Wel wat conclusies:
1. Er zit een groot verschil in LPG kwaliteit. Dat heeft primair te maken met de verhouding propaan / butaan. Extreem goedkope LPG is niet zonder reden goedkoop. Het resultaat is duidelijk minder koppel onderin. Dit merk je wel bij een auto van 1300 kg en 136 PK. Dit merk je niet bij auto's met een gunstiger PK/gewicht verhouding. Dan komt het alleen tot uiting in een hoger brandstof verbruik (+/- 10% meer dan bij goede LPG kwaliteit).
2. Benzine verbruik, gemiddeld 7 liter per maand. Bij een verbruik van +/- 1700 liter LPG is dit ongeveer 5% extra benzine; Dit is niet wezenlijk meer dan ik gewend ben met mijn andere LPG auto's.
3. Benzine wordt gebruikt om op te starten (bij temperaturen boven de 20 graden) gaat omschakelen vaak al binnen 200 meter. Is het iets kouder loopt dat op. Nooit langer dan 1 km op benzine hoeven te rijden na een koude start. Omschakelen verloopt snel en soepel. Helemaal als de motor nog restwarmte heeft van een eerdere rit, ook al is die rit al enkele uren geleden.
4. Rijden met snelheden tot 120 km/uur zorgt voor geen waarneembaar benzine verbruik tijdens het rijden. Daarboven lijkt ie wat extra benzine in te spuiten. Dit om de benzine injectoren te sparen, want zitten bij deze auto's in de cilinder kop i.p.v. in het inlaattraject.
5. Bij normale LPG kwaliteit (LP-gas of BK-gas) is het koppel onderin veel meer uitgesproken dan op benzine.
6. De motor loopt rustig (stationair) en het kenmerkende 3 cilinder geluid is wat minder aanwezig bij rijden op LPG.
7. Ook bij 70000 km op de teller is de uitlaat nog steeds schoon. Olieverbruik niet waarneembaar. De uitlaat ziet er uit als een auto met particle filter. De realiteit is dat rijden op LPG voor een reductie van 95% van fijnstof zorgt tov. dezelfde motor op benzine.
Nadelen?
Tot nog toe niet kunnen waarnemen. Over 10000 km komen er weer verse bougies in (20000 interval), oliewissel bij benadering elke 10000 km. Geen spijt. En heel blij om nog goedkoop en prettig te kunnen rijden in een moderne auto. Dat ie qua uitstoot schoon is, is prettig voor het geweten. Vooral in dichtbevolkte gebieden vind ik dit een argument om op LPG te rijden. Hier wint een elektrische auto het niet van de auto op LPG. En dat heeft met het extra gewicht van een EV te maken. Uitzondering is mogelijk de BMW i3. Die in alles anders is. Zo ook qua extra gewicht.
Vanaf augustus 2021 houd ik maandelijks omstreeks 80 EUR over door te rijden op LPG. Dat is bij een jaar kilometrage van rond de 20000 km en na aftrek van de 7 liter benzine en de extra R115 MRB kosten (25 EUR per maand).