03-10-2021, 06:43 PM
Inmiddels loopt de brandstofprijs voor benzine fors op. Rijden op LPG wordt daarmee meestal extra aantrekkelijk. Snap dan ook niet dat niet meer mensen hun moderne auto op LPG laten om rusten.
Ik ben nu 30000 km onderweg met de BMW op LPG. Spijt? Nee. Geen enkel moment.
Enige waar je bij het rijden op LPG rekening mee moet houden sinds de invoering van E10 is dat je goede kwaliteit E5 of E0 benzine in je tank hebt zitten. E10 die oud is begint vies te worden. De gevolgen zijn desastreus voor techniek. Mensen hebben hier tijdens het afgelopen jaar ook bij benzine auto's te maken mee gehad, anders had AutoWeek er geen apart artikel aan gewijd.
Het probleem begon bij mijn oudste auto (24 jaartjes oud inmiddels), ook op LPG rijdend. En natuurlijk start problemen vorig jaar. Niet aan de praat te krijgen. Eenmaal aan het rijden (op 3 of 2 cilinders) ging de motor steeds beter lopen. Wat achteraf verklaard werd door het 'opschudden" van de brandstoftank waardoor de E10 brandstof in die tank weer "gemixed" werd. Staat de brandstof langere tijd stil wordt de brandstof in tweeën gesplitst. Water en Benzine. Een auto wil zoals de meesten wel weten niet starten op water.
Ook bij de Volvo afgelopen maanden last gehad met vieze E10 benzine. Dus ook daar de overstap gemaakt op BP Ultimate of Shell Vpower. En helaas ook bij de BMW last van E10 die nog in de tank zit. Ook daar inmiddels Ultimate / Vpower er in gedaan. Probleem opgelost.
Verbruik benzine? 0,5 liter op 100 km. Als je wat hogere snelheden rijdt bij de Prins VSI 2.0 DI installatie wordt er extra benzine ingespoten om de benzine injectoren extra te koelen. Bij rustig rijden lijkt er eigenlijk geen benzine gebruikt te worden, behalve bij de koude start (200-300 meter).
Inmiddels levert PRINS voor de B38 en B48 blokken LPG installaties. Ook de N13 en N20 blokken zijn gewoon op LPG te zetten.
Verbruik lijkt bij deze motoren wel sterk afhankelijk te zijn van inlaattemperatuur. Koud weer = laag verbruik. Zomer = hoog verbruik. Dit komt ook tot uiting in het koppel wat de motor in de wintermaanden heeft. Dit lijkt gevoelsmatig fors meer dan op benzine.
Qua onderhoud heeft een LPG auto iets meer aandacht nodig dan een benzine auto. Ik vervang het luchtfilter elke 20000 km. En bougies ga ik ook deze termijn aanhouden. Niets shockends, meeste doe ik zelf. Dus zijn de kosten ook niet.
Ik ben nu 30000 km onderweg met de BMW op LPG. Spijt? Nee. Geen enkel moment.
Enige waar je bij het rijden op LPG rekening mee moet houden sinds de invoering van E10 is dat je goede kwaliteit E5 of E0 benzine in je tank hebt zitten. E10 die oud is begint vies te worden. De gevolgen zijn desastreus voor techniek. Mensen hebben hier tijdens het afgelopen jaar ook bij benzine auto's te maken mee gehad, anders had AutoWeek er geen apart artikel aan gewijd.
Het probleem begon bij mijn oudste auto (24 jaartjes oud inmiddels), ook op LPG rijdend. En natuurlijk start problemen vorig jaar. Niet aan de praat te krijgen. Eenmaal aan het rijden (op 3 of 2 cilinders) ging de motor steeds beter lopen. Wat achteraf verklaard werd door het 'opschudden" van de brandstoftank waardoor de E10 brandstof in die tank weer "gemixed" werd. Staat de brandstof langere tijd stil wordt de brandstof in tweeën gesplitst. Water en Benzine. Een auto wil zoals de meesten wel weten niet starten op water.
Ook bij de Volvo afgelopen maanden last gehad met vieze E10 benzine. Dus ook daar de overstap gemaakt op BP Ultimate of Shell Vpower. En helaas ook bij de BMW last van E10 die nog in de tank zit. Ook daar inmiddels Ultimate / Vpower er in gedaan. Probleem opgelost.
Verbruik benzine? 0,5 liter op 100 km. Als je wat hogere snelheden rijdt bij de Prins VSI 2.0 DI installatie wordt er extra benzine ingespoten om de benzine injectoren extra te koelen. Bij rustig rijden lijkt er eigenlijk geen benzine gebruikt te worden, behalve bij de koude start (200-300 meter).
Inmiddels levert PRINS voor de B38 en B48 blokken LPG installaties. Ook de N13 en N20 blokken zijn gewoon op LPG te zetten.
Verbruik lijkt bij deze motoren wel sterk afhankelijk te zijn van inlaattemperatuur. Koud weer = laag verbruik. Zomer = hoog verbruik. Dit komt ook tot uiting in het koppel wat de motor in de wintermaanden heeft. Dit lijkt gevoelsmatig fors meer dan op benzine.
Qua onderhoud heeft een LPG auto iets meer aandacht nodig dan een benzine auto. Ik vervang het luchtfilter elke 20000 km. En bougies ga ik ook deze termijn aanhouden. Niets shockends, meeste doe ik zelf. Dus zijn de kosten ook niet.