10-01-2021, 01:27 PM
Een krappe 45.000 km verder, ben ik inmiddels het punt benaderd dat de prijs van een vergelijkbare installatie is terugverdiend.
Resumerend over die tijd :
1. Tank dure Vpower / ultimate benzine i.p.v inferieure E10 benzine
2. Accepteer dat er benzine wordt verbruikt. Meer dan bij motoren met indirecte inspuiting. Het meer verbruik van benzine ligt op / omstreeks 5% van het verbruik van LPG. Rij je wat meer kortere stukjes loopt dit % op richting 8% rijd je wat meer langere ritten, loopt dit % terug naar omstreeks 5%.
3. Het meer verbruik t.o.v. rijden op benzine zal liggen tussen de 15 en 20% extra brandstof.
De periode dat ik nu op LPG rijd ligt de LPG prijs een ruim 1 EUR onder de benzine prijs, en wie louter premium benzine tankt zal merken dat het verschil dicht in de buurt ligt bij 1,30 EUR per liter.
Zou ik ook in 2021 besloten hebben op LPG te rijden? Antwoord is volmondig JA. Hoop dan ook dat er komende 50.000 km geen verandering in mijn blik op rijden op LPG komt. Maar afgaande op de afgelopen 1,5 jaar heb ik daar geen aanleiding toe.
De installatie zal inmiddels bestaan uit een andere computer (minder componenten) maar in de praktijk zal de auto niet wezenlijk anders functioneren als de nieuwste versie wordt ingebouwd. Onderdeel van de installatie is de elektronisch geregelde verdamper. Een verdamper zo groot als een blikje frisdrank. Eentje die veel preciezer in te stellen is dan de vacuum geregelde verdampers zoals tot voor enkele jaren gangbaar waren bij PRINS.
Voor mijn andere auto wacht ik nu op een offerte om de auto om te bouwen naar eenzelfde LPG verdamper. Daarmee wordt onder alle omstandigheden een goed werkende variabele druk te hebben. En die druk is weer nodig om te alle tijden voldoende brandstof te kunnen inspuiten. Het ooit zo bejubelde Vialle LPi systeem (vloeibare inspuiting) had geen enkele verdamper. Het ontbreken van een verdamper was ooit een voordeel wat bij turbo motoren doorslaggevend was om voor LPi van Vialle te kiezen. Met de EVP-500 verdamper van Prins is het nadeel van een verdamper installatie verleden tijd. Het resultaat (ook bij de BMW) dat je niet merkt of je op LPG of op Benzine rijdt.
Resumerend over die tijd :
1. Tank dure Vpower / ultimate benzine i.p.v inferieure E10 benzine
2. Accepteer dat er benzine wordt verbruikt. Meer dan bij motoren met indirecte inspuiting. Het meer verbruik van benzine ligt op / omstreeks 5% van het verbruik van LPG. Rij je wat meer kortere stukjes loopt dit % op richting 8% rijd je wat meer langere ritten, loopt dit % terug naar omstreeks 5%.
3. Het meer verbruik t.o.v. rijden op benzine zal liggen tussen de 15 en 20% extra brandstof.
De periode dat ik nu op LPG rijd ligt de LPG prijs een ruim 1 EUR onder de benzine prijs, en wie louter premium benzine tankt zal merken dat het verschil dicht in de buurt ligt bij 1,30 EUR per liter.
Zou ik ook in 2021 besloten hebben op LPG te rijden? Antwoord is volmondig JA. Hoop dan ook dat er komende 50.000 km geen verandering in mijn blik op rijden op LPG komt. Maar afgaande op de afgelopen 1,5 jaar heb ik daar geen aanleiding toe.
De installatie zal inmiddels bestaan uit een andere computer (minder componenten) maar in de praktijk zal de auto niet wezenlijk anders functioneren als de nieuwste versie wordt ingebouwd. Onderdeel van de installatie is de elektronisch geregelde verdamper. Een verdamper zo groot als een blikje frisdrank. Eentje die veel preciezer in te stellen is dan de vacuum geregelde verdampers zoals tot voor enkele jaren gangbaar waren bij PRINS.
Voor mijn andere auto wacht ik nu op een offerte om de auto om te bouwen naar eenzelfde LPG verdamper. Daarmee wordt onder alle omstandigheden een goed werkende variabele druk te hebben. En die druk is weer nodig om te alle tijden voldoende brandstof te kunnen inspuiten. Het ooit zo bejubelde Vialle LPi systeem (vloeibare inspuiting) had geen enkele verdamper. Het ontbreken van een verdamper was ooit een voordeel wat bij turbo motoren doorslaggevend was om voor LPi van Vialle te kiezen. Met de EVP-500 verdamper van Prins is het nadeel van een verdamper installatie verleden tijd. Het resultaat (ook bij de BMW) dat je niet merkt of je op LPG of op Benzine rijdt.