11-13-2021, 03:14 PM
Op naar een leuke toekomst voor bestuurders / eigenaren van het merk met de blauw/witte propeller met een zwarte cirkel er om heen. Ik zag gisteren tot mijn verbazing dat Prins inmiddels aangeeft vanaf Q1 de hele Bx8 motor serie van LPG te kunnen voorzien.
Dat betekent dat de B38 (116i, 118i), B48 (120i, 125i) en de B58 (140i) uitgerust kunnen worden met de moderne PRINS LPG installatie. Omdat BMW modulair is qua opbouw zal dus de hele Fx0 serie maar ook de Gx0 serie met genoemde motoren nu of op korte termijn uit te rusten zijn met LPG.
Mijn advies : doen!
Ik zal nog enkele jaren blijven doorrijden in mijn 118i op LPG. Maar een 540i staat daarna hoog op mijn verlang lijstje van een volgende auto. Hoe hoger de brandstofkosten van een auto (verbruik en brandstofprijs) hoe voordeliger de overstap op LPG wordt.
Met de huidige brandstofprijzen verwacht ik bij een 540i een km prijs verschil van omstreeks 10 cent per afgelegde km. De 25 EUR extra aan wegenbelasting per maand is daarmee in zeer korte tijd terugverdiend. Wie langer met een auto door wil rijden kan veel geld besparen op z'n totale autokosten. Wie daarnaast ook nog eens op tijd olie & bougies vervang zal getrakteerd worden op een motor die gedurende lange tijd in zeer goede conditie zal blijven. Dat heeft primair te maken met het afwezig zijn van inwendige vervuiling bij het rijden op LPG. Goed voor mens en natuur, goed voor de techniek en goed voor de dagelijkse uitgaven.
Het enige nadeel : je zult een investering moeten doen. Maar ik heb nog geen enkele keer spijt gehad van de investering in een LPG installatie. En dat geldt ook voor mijn huidige BMW 118i.
https://www.prinsautogas.com/nl/nieuws/u...eschikbaar
Het gaat om het Prins VSI 3.0 DI systeem. Een systeem waarbij de aansturing voor de benzine injectoren is geïntegreerd in de computer van de gascomputer. Verder is de werking geheel hetzelfde als het PRINS VSI 2.0 DI systeem. Indirecte inspuiting in het inlaattraject, starten op benzine, en boven een bepaalde belasting de benzine injectoren ter koeling periodiek een beetje benzine te laten inspuiten. Zodat de injectoren niet kapot gaan.
Het Prins VSI DI (Directe injectie) systeem vanaf de versie 2.0 is een mooi systeem. Een systeem dat voortborduurt op het systeem VSI 2.0 voor motoren met indirecte brandstofinspuiting.
Dat betekent dat de B38 (116i, 118i), B48 (120i, 125i) en de B58 (140i) uitgerust kunnen worden met de moderne PRINS LPG installatie. Omdat BMW modulair is qua opbouw zal dus de hele Fx0 serie maar ook de Gx0 serie met genoemde motoren nu of op korte termijn uit te rusten zijn met LPG.
Mijn advies : doen!
Ik zal nog enkele jaren blijven doorrijden in mijn 118i op LPG. Maar een 540i staat daarna hoog op mijn verlang lijstje van een volgende auto. Hoe hoger de brandstofkosten van een auto (verbruik en brandstofprijs) hoe voordeliger de overstap op LPG wordt.
Met de huidige brandstofprijzen verwacht ik bij een 540i een km prijs verschil van omstreeks 10 cent per afgelegde km. De 25 EUR extra aan wegenbelasting per maand is daarmee in zeer korte tijd terugverdiend. Wie langer met een auto door wil rijden kan veel geld besparen op z'n totale autokosten. Wie daarnaast ook nog eens op tijd olie & bougies vervang zal getrakteerd worden op een motor die gedurende lange tijd in zeer goede conditie zal blijven. Dat heeft primair te maken met het afwezig zijn van inwendige vervuiling bij het rijden op LPG. Goed voor mens en natuur, goed voor de techniek en goed voor de dagelijkse uitgaven.
Het enige nadeel : je zult een investering moeten doen. Maar ik heb nog geen enkele keer spijt gehad van de investering in een LPG installatie. En dat geldt ook voor mijn huidige BMW 118i.
https://www.prinsautogas.com/nl/nieuws/u...eschikbaar
Het gaat om het Prins VSI 3.0 DI systeem. Een systeem waarbij de aansturing voor de benzine injectoren is geïntegreerd in de computer van de gascomputer. Verder is de werking geheel hetzelfde als het PRINS VSI 2.0 DI systeem. Indirecte inspuiting in het inlaattraject, starten op benzine, en boven een bepaalde belasting de benzine injectoren ter koeling periodiek een beetje benzine te laten inspuiten. Zodat de injectoren niet kapot gaan.
Het Prins VSI DI (Directe injectie) systeem vanaf de versie 2.0 is een mooi systeem. Een systeem dat voortborduurt op het systeem VSI 2.0 voor motoren met indirecte brandstofinspuiting.