02-27-2022, 11:39 PM
Ruim 50000 km verder.
Op naar de 100000 km op LPG met een moderne BMW 3 cilinder motor uit de Bx8 serie.
Twijfelen?
Niet doen. Nog twee jaar door met huidige brandstofprijzen. En bij iets meer dan 20000 per jaar heb je je installatie ruimschoots terugverdiend. Mijn vermoeden is dat mijn besparing na 100.000 op LPG uitkomt op een bedrag ergens tussen de 5000 en 6000 EUR. Dit na aftrek van getankte benzine (hij verbruikt 5-7%) benzine, extra MRB (26 EUR per maand) en de kosten van de installatie (+/- 2500 EUR).
De motorolie blijft veel schoner. De motor blijft veel schoner. En ik ben er van overtuigd dat dit ook van invloed is op de levensduur van de motor.
Nadelen? Er zit een tank RA in mijn kofferbak. Maar ach...achterbank plat. Dan kun je nog steeds grote objecten vervoeren. Een BMW F20 is wat dat betreft best een praktische auto.
Bij snelheden tot +/- 120 km /uur lijkt ie nauwelijks benzine in te spuiten
Bij hogere snelheden gaat ie omwille van bescherming benzine injectoren extra benzine inspuiten om deze te koelen. Dit resulteert in een relatief laag LPG verbruik, maar iets hoger benzine verbruik. Ik reed in 2020 netjes volgens de max. snelheid omwille van brandsstof besparing. Dat leverde 5-6% benzine verbruik op. In 2021 ben ik harder gaan rijden. Dat leverde 7% benzine verbruik op t.o.v. het totale brandstof verbruik.
Als de trend van brandstofprijzen zich verder doorzet zal het verschil tussen E0 (Vpower / Ultimate) en LPG brandstof oplopen richting 1,40 EUR per liter. Ik sluit niet dat dit verschil over ruim een jaar de grens van EUR 1,50 per liter heeft bereikt.
Met huidige rijstijl haal ik op LPG 1 op 12. Op benzine zou ik blij zijn met 1 op 13,5. Dat terwijl met 'hypermiling" met de 3 cilinder motor op benzine 1 op 16 heel goed mogelijk was. op LPG kom je dan uit op waarden van 1 op 14. Met de relatief lage brandstofprijs is het minder 'bezwaarlijk' om 's avonds wat steviger door te rijden. De straf bij de pomp is minder pijnlijk.
Snap dan ook totaal niet waarom niet meer mensen in een moderne auto op LPG rijden. En dat gevoel heb ik al sinds begin jaren 90.
Op naar de 100000 km op LPG met een moderne BMW 3 cilinder motor uit de Bx8 serie.
Twijfelen?
Niet doen. Nog twee jaar door met huidige brandstofprijzen. En bij iets meer dan 20000 per jaar heb je je installatie ruimschoots terugverdiend. Mijn vermoeden is dat mijn besparing na 100.000 op LPG uitkomt op een bedrag ergens tussen de 5000 en 6000 EUR. Dit na aftrek van getankte benzine (hij verbruikt 5-7%) benzine, extra MRB (26 EUR per maand) en de kosten van de installatie (+/- 2500 EUR).
De motorolie blijft veel schoner. De motor blijft veel schoner. En ik ben er van overtuigd dat dit ook van invloed is op de levensduur van de motor.
Nadelen? Er zit een tank RA in mijn kofferbak. Maar ach...achterbank plat. Dan kun je nog steeds grote objecten vervoeren. Een BMW F20 is wat dat betreft best een praktische auto.
Bij snelheden tot +/- 120 km /uur lijkt ie nauwelijks benzine in te spuiten
Bij hogere snelheden gaat ie omwille van bescherming benzine injectoren extra benzine inspuiten om deze te koelen. Dit resulteert in een relatief laag LPG verbruik, maar iets hoger benzine verbruik. Ik reed in 2020 netjes volgens de max. snelheid omwille van brandsstof besparing. Dat leverde 5-6% benzine verbruik op. In 2021 ben ik harder gaan rijden. Dat leverde 7% benzine verbruik op t.o.v. het totale brandstof verbruik.
Als de trend van brandstofprijzen zich verder doorzet zal het verschil tussen E0 (Vpower / Ultimate) en LPG brandstof oplopen richting 1,40 EUR per liter. Ik sluit niet dat dit verschil over ruim een jaar de grens van EUR 1,50 per liter heeft bereikt.
Met huidige rijstijl haal ik op LPG 1 op 12. Op benzine zou ik blij zijn met 1 op 13,5. Dat terwijl met 'hypermiling" met de 3 cilinder motor op benzine 1 op 16 heel goed mogelijk was. op LPG kom je dan uit op waarden van 1 op 14. Met de relatief lage brandstofprijs is het minder 'bezwaarlijk' om 's avonds wat steviger door te rijden. De straf bij de pomp is minder pijnlijk.
Snap dan ook totaal niet waarom niet meer mensen in een moderne auto op LPG rijden. En dat gevoel heb ik al sinds begin jaren 90.