10-13-2022, 01:42 PM
70000 km op LPG met de 118i. Spijt? Nee. Zou ik het weer doen? Ja, maar dan met de B48 motor of nog beter de B58 motor.
Olieverbruik? Nihil. De olie blijft inmiddels ook lang helder i.p.v. een ietwat aan de donkere kant olie (onder de olie vuldop). Zal ook mede de reden zijn van het beperkte olieverbruik.
Inmiddels rijd ik vrij stevig door voor een 3 cilinder. Zeker bij koud weer lijkt de auto op LPG erg vlot. Een patroon wat ik elke winter zie, maar wat inmiddels best wel indrukwekkend begint te worden. Snel tot 100 km/uur. Daarna blijft de 3 cilinder de grote beperking en moet je accepteren dat je onderweg bent met een 10kg / PK auto.
Bougies doe ik elke 20000 km. Luchtfilter elke 12.000 tot 15.000 km. En nog steeds BP ultimate benzine in de tank. Geen E10, geen startproblemen en hopelijk blijft dat nog lang goed gaan zo.
Prijs van BP ultimate staat inmiddels weer op 2,20 per liter. Prijs van een liter LPG staat op 76 cent per liter. Met de oplopende olieprijzen zal het verschil LPG vs benzine weer snel boven de EUR 1,50 per liter staan. Wie de termijn markten voor LPG in de gaten houdt ziet dat de prijs voor propane op de wereldmarkt ook komende 1,5 jaar relatief gunstig blijft.
Over 70.000 km heb ik inmiddels 2500 EUR bespaard (na aftrek investering LPG installatie). Momenteel is de netto besparing per afgelegde km om en na bij de 8 cent per km. Dat betekent dat ik dadelijk over 20.000 km op een totale besparing zit van 4000 EUR.
Omdat ik bijna altijd alleen of met mijn vrouw in de auto zit, heb ik geen last van de resterende 2/3 bagageruimte. Bij een volgende auto (liever toch weer een sedan) zou ik er altijd voor kiezen om een grote cilinder tank in de kofferbak achter de rugleuning te plaatsen. Na een bezoekje aan de BMW dealer heb ik gezien dat dit bij de 5 serie nog steeds voldoende ruimte oplevert in de kofferbak. En ik sluit dan ook niet uit dat over enkele jaren die 520i of 530i G30 met Prins LPG installatie de opvolger zal zijn van de huidige F20 118i LCI.
Olieverbruik? Nihil. De olie blijft inmiddels ook lang helder i.p.v. een ietwat aan de donkere kant olie (onder de olie vuldop). Zal ook mede de reden zijn van het beperkte olieverbruik.
Inmiddels rijd ik vrij stevig door voor een 3 cilinder. Zeker bij koud weer lijkt de auto op LPG erg vlot. Een patroon wat ik elke winter zie, maar wat inmiddels best wel indrukwekkend begint te worden. Snel tot 100 km/uur. Daarna blijft de 3 cilinder de grote beperking en moet je accepteren dat je onderweg bent met een 10kg / PK auto.
Bougies doe ik elke 20000 km. Luchtfilter elke 12.000 tot 15.000 km. En nog steeds BP ultimate benzine in de tank. Geen E10, geen startproblemen en hopelijk blijft dat nog lang goed gaan zo.
Prijs van BP ultimate staat inmiddels weer op 2,20 per liter. Prijs van een liter LPG staat op 76 cent per liter. Met de oplopende olieprijzen zal het verschil LPG vs benzine weer snel boven de EUR 1,50 per liter staan. Wie de termijn markten voor LPG in de gaten houdt ziet dat de prijs voor propane op de wereldmarkt ook komende 1,5 jaar relatief gunstig blijft.
Over 70.000 km heb ik inmiddels 2500 EUR bespaard (na aftrek investering LPG installatie). Momenteel is de netto besparing per afgelegde km om en na bij de 8 cent per km. Dat betekent dat ik dadelijk over 20.000 km op een totale besparing zit van 4000 EUR.
Omdat ik bijna altijd alleen of met mijn vrouw in de auto zit, heb ik geen last van de resterende 2/3 bagageruimte. Bij een volgende auto (liever toch weer een sedan) zou ik er altijd voor kiezen om een grote cilinder tank in de kofferbak achter de rugleuning te plaatsen. Na een bezoekje aan de BMW dealer heb ik gezien dat dit bij de 5 serie nog steeds voldoende ruimte oplevert in de kofferbak. En ik sluit dan ook niet uit dat over enkele jaren die 520i of 530i G30 met Prins LPG installatie de opvolger zal zijn van de huidige F20 118i LCI.