01-16-2020, 01:38 PM
Als ik naar de toekomst kijk dan is kernenergie de oplossing voor onze honger naar meer energie. Zelfs in Engeland bouwen ze momenteel een nieuwe kernenergie centrale. Die zijn dus voorbereid op wat de komende jaren gaat komen. Maar nee, niet Nederland. Maar wel energie blijven importeren uit Frankrijk (kernenergie) en Duitsland (bruinkool). Blijft raar hier. En we moeten niet denken dat we het met zonne- en wind-energie allemaal gaan redden. Zolang wij niets doen om zelfvoorzienend te worden (lees: bouwen van kerncentrales), blijven we afhankelijk van de stroomimport uit het buitenland.
Wat betreft electrificatie, ik zie het wel gebeuren maar op een andere schaal dan nu het geval is. Voor afstanden tot max 50km per dag is electrisch rijden prima te doen en dan met name voor en in steden die aan bepaalde milieueisen moeten voldoen. Tot die tijd blijven we een mix houden van traditionele ICE (Internal Combustion Engine) en electrisch danwel waterstof.
Op dit moment zie ik dan ook meer heil in dat we meer gebruik maken van Autogas voor de benzine autos en GTL (Gas to Liquid) voor diesel auto's. Maar nee hoor, laten we nu met name deze brandstoffen, of het gebruik ervan, zwaarder belasten. Hier snap ik helemaal niets van, dit zijn juist de groenere oplossingen (de bekende "low hanging fruit") maar kennelijk wil de overheid hier niets van weten. Graaiers zijn het. Heeft niets meer met milieu te maken.
Als we op dit moment iedereen electrisch laten rijden dan hebben we een probleem met de stroomvoorziening. Het huidige netwerk is er niet op berekend om op grote schaal deze auto's te voorzien van electriciteit, zeker niet als we met z'n alle thuiskomen rond 16:00 - 18:00 uur. Denk dan met name aan woonwijken waar de electrische kabels niet voldoende zullen zijn om aan deze vraag te voldoen. Ook hier zal de komende jaren de voorzieningen opgewaardeerd moeten worden. Ben er wel van overtuigd dat dit gaat komen maar niet zo snel als dat men vanuit Den Haag wil.
Afgelopen weekend in een Tesla 3 gereden en ik moet zeggen dat dit super rijdt. Ja, de afwerking laat bij sommige auto's te wensen over, maar als je dat even terzijde schuift dan is het een heel mooi concept. De beleving is erg goed te noemen, met name de versnelling die je ervaart. Grenst aan het gevoel dat je met motorrijden hebt. Maar over het algemeen rijdt het heerlijk stil en het pedaal doet precies wat je van hem vraagt. Software zit ook mooi in elkaar en alles is in te stellen. Maar ja, dat bedrag wat je voor zo'n auto moet neertellen is voor de gewone consument niet te doen. De enige die hier op dit moment voordeel aan heeft zijn de zakelijke lease rijders. Met een bijtelling van tot vorig jaar nog 4% tot €50K en vanaf nu 8% tot €45K worden zij wel gestimuleert om electrisch te rijden. Waar is het voordeel voor de 'normale' consument? Ja precies, dat is er niet. Ook het feit dat na de lease periode deze auto's massaal naar het buitenland geexporteerd worden helpt ook niet bij aan de electrificatie van de auto's op lange termijn in Nederland. Hoeveel belastinggeld hier weggegooid wordt wil ik niet eens berekenen/weten. Denk dat je daar niet vrolijk van wordt.
Als de overheid iets wil doen voor de gewone consument zodat deze electrisch gaat rijden, dan moeten ze eens beginnen om deze klasse eens te compenseren en het aantrekkelijk maken om electrisch te rijden, bijvoorbeeld electrisch en benzine/diesel auto dezelfde verkoopprijs hanteren. Dat betekent subsidie en geen BPM op electrische auto's om ze aantrekkelijk te maken. Dat zie ik vooralsnog niet gebeuren. Dit zou wel betekenen dat de auto's niet meer massaal geexporteerd worden omdat het eigen bezit is geworden.
Ander dingetje is dat er geroepen wordt dat deze auto's geen impact hebben op het klimaat en dat deze auto's schoon rijden. Grootste onzin die er is. De materialen waar deze auto's van gemaakt worden komen uit de hele wereld. Dan komt het transport via een schip er nog eens bij en vervolgens vergeet men ook dat het laden ergens vandaan moet komen. Of het opwekken van energie uit de lucht komt vallen. Nee ook hier vind vervuiling plaats.
Op lange termijn zie ik meer heil in waterstof. Dieselmotoren zijn uitstekend geschikt om op waterstof te lopen en huidige kunnen relatief makkelijk omgebouwd worden. Dat gezegd hebbende zijn de huidige dieselmotoren al schoner op de lange termijn dan een electrische auto als we kijken naar de hele life-cycle van een auto van bouwen, rijden tot aan de sloop. Maar ook dat schijnen mensen niet te willen horen.
Ik zie ons in de nabije toekomst (+- over 5 a 10 jaar) wel een kleine electrische auto aanschaffen voor de korte afstanden (max 20km per keer) maar tot die tijd blijven we gewoon gebruik maken van de ouderwetse ICE voor de auto en de motor
Zo, dat was wel weer even voldoende voor nu :-)
Wat betreft electrificatie, ik zie het wel gebeuren maar op een andere schaal dan nu het geval is. Voor afstanden tot max 50km per dag is electrisch rijden prima te doen en dan met name voor en in steden die aan bepaalde milieueisen moeten voldoen. Tot die tijd blijven we een mix houden van traditionele ICE (Internal Combustion Engine) en electrisch danwel waterstof.
Op dit moment zie ik dan ook meer heil in dat we meer gebruik maken van Autogas voor de benzine autos en GTL (Gas to Liquid) voor diesel auto's. Maar nee hoor, laten we nu met name deze brandstoffen, of het gebruik ervan, zwaarder belasten. Hier snap ik helemaal niets van, dit zijn juist de groenere oplossingen (de bekende "low hanging fruit") maar kennelijk wil de overheid hier niets van weten. Graaiers zijn het. Heeft niets meer met milieu te maken.
Als we op dit moment iedereen electrisch laten rijden dan hebben we een probleem met de stroomvoorziening. Het huidige netwerk is er niet op berekend om op grote schaal deze auto's te voorzien van electriciteit, zeker niet als we met z'n alle thuiskomen rond 16:00 - 18:00 uur. Denk dan met name aan woonwijken waar de electrische kabels niet voldoende zullen zijn om aan deze vraag te voldoen. Ook hier zal de komende jaren de voorzieningen opgewaardeerd moeten worden. Ben er wel van overtuigd dat dit gaat komen maar niet zo snel als dat men vanuit Den Haag wil.
Afgelopen weekend in een Tesla 3 gereden en ik moet zeggen dat dit super rijdt. Ja, de afwerking laat bij sommige auto's te wensen over, maar als je dat even terzijde schuift dan is het een heel mooi concept. De beleving is erg goed te noemen, met name de versnelling die je ervaart. Grenst aan het gevoel dat je met motorrijden hebt. Maar over het algemeen rijdt het heerlijk stil en het pedaal doet precies wat je van hem vraagt. Software zit ook mooi in elkaar en alles is in te stellen. Maar ja, dat bedrag wat je voor zo'n auto moet neertellen is voor de gewone consument niet te doen. De enige die hier op dit moment voordeel aan heeft zijn de zakelijke lease rijders. Met een bijtelling van tot vorig jaar nog 4% tot €50K en vanaf nu 8% tot €45K worden zij wel gestimuleert om electrisch te rijden. Waar is het voordeel voor de 'normale' consument? Ja precies, dat is er niet. Ook het feit dat na de lease periode deze auto's massaal naar het buitenland geexporteerd worden helpt ook niet bij aan de electrificatie van de auto's op lange termijn in Nederland. Hoeveel belastinggeld hier weggegooid wordt wil ik niet eens berekenen/weten. Denk dat je daar niet vrolijk van wordt.
Als de overheid iets wil doen voor de gewone consument zodat deze electrisch gaat rijden, dan moeten ze eens beginnen om deze klasse eens te compenseren en het aantrekkelijk maken om electrisch te rijden, bijvoorbeeld electrisch en benzine/diesel auto dezelfde verkoopprijs hanteren. Dat betekent subsidie en geen BPM op electrische auto's om ze aantrekkelijk te maken. Dat zie ik vooralsnog niet gebeuren. Dit zou wel betekenen dat de auto's niet meer massaal geexporteerd worden omdat het eigen bezit is geworden.
Ander dingetje is dat er geroepen wordt dat deze auto's geen impact hebben op het klimaat en dat deze auto's schoon rijden. Grootste onzin die er is. De materialen waar deze auto's van gemaakt worden komen uit de hele wereld. Dan komt het transport via een schip er nog eens bij en vervolgens vergeet men ook dat het laden ergens vandaan moet komen. Of het opwekken van energie uit de lucht komt vallen. Nee ook hier vind vervuiling plaats.
Op lange termijn zie ik meer heil in waterstof. Dieselmotoren zijn uitstekend geschikt om op waterstof te lopen en huidige kunnen relatief makkelijk omgebouwd worden. Dat gezegd hebbende zijn de huidige dieselmotoren al schoner op de lange termijn dan een electrische auto als we kijken naar de hele life-cycle van een auto van bouwen, rijden tot aan de sloop. Maar ook dat schijnen mensen niet te willen horen.
Ik zie ons in de nabije toekomst (+- over 5 a 10 jaar) wel een kleine electrische auto aanschaffen voor de korte afstanden (max 20km per keer) maar tot die tijd blijven we gewoon gebruik maken van de ouderwetse ICE voor de auto en de motor
Zo, dat was wel weer even voldoende voor nu :-)
F20 116i 2012 (2017-)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)