03-07-2020, 05:20 PM
De B38 motor heeft af fabriek reeds dezelfde intercooler als de M135i had. Die zijn dacht ik groter dan de oude 1.6 motor intercoolers. Die grotere intercooler zal niet voor niets gedaan zijn. Ik vermoed namelijk dat een 118i met standaard mapping al behoorlijk mag werken i.v.m. de oude 116i met 136PK.
Vermoedelijk heeft het daarom wel zin om een grotere intercooler te nemen. Ook bij "truttig" verkeer zul je er baat bij hebben. De timing zal scherper blijven omdat de lucht koeler blijft.
Ga bij mijn andere auto werken met 'wrapping" van de inlaatbuizen (naar de intercooler), van de intercooler naar de gasklep en de aanzuigbuis naar het luchtfilter. Schijnt ook nog wat te brengen. Ik begin overigens daar met de buis naar het luchtfilter. Die auto is redelijk fors gechipped, en bij druk file / stadsverkeer heb ik daar last van opwarming van de lucht. Wat je vooral merkt aan het knallen van de uitlaat bij wat steviger optrekken ten teken dat er onverbrande brandstof mee naar buiten komt. Klinkt wel leuk, maar soms is het "asociaal".
Vermoedelijk heeft het daarom wel zin om een grotere intercooler te nemen. Ook bij "truttig" verkeer zul je er baat bij hebben. De timing zal scherper blijven omdat de lucht koeler blijft.
Ga bij mijn andere auto werken met 'wrapping" van de inlaatbuizen (naar de intercooler), van de intercooler naar de gasklep en de aanzuigbuis naar het luchtfilter. Schijnt ook nog wat te brengen. Ik begin overigens daar met de buis naar het luchtfilter. Die auto is redelijk fors gechipped, en bij druk file / stadsverkeer heb ik daar last van opwarming van de lucht. Wat je vooral merkt aan het knallen van de uitlaat bij wat steviger optrekken ten teken dat er onverbrande brandstof mee naar buiten komt. Klinkt wel leuk, maar soms is het "asociaal".